Gamlemor Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Vel, la meg starte med å si at jeg er en hardbarka ateist som synes all religion må utslettes (og som forsåvidt ikke er heelt god i hodet). Og for å gjennomføre dette har jeg lagd plan oppi hodet mitt, nemlig, uhh, min egen "religion" (nydelig, eller hva?). Men denne religionen vil være ganske annerledes, for det første så skal hovedbudet være noe alá "ikke ta dette seriøst". altså, jeg vil ha et sted hvor hvem som helst kan komme innom og ha en spirituel opplevelse, uten noen plikter eller gevinster (annet enn at forhåpentligvis så blir man blir litt klarere i hodet). Hvordan det skal gjennomføres har en del alternativer, for eksempel kan vi ta etter de megakirkene i statene, hvor man rett og slett presser et individ til å se "gud" ved hjelp av psykisk press fra _mange_ rundt deg. (Vi har alle sett helbrederne får folk til å besvime, unger som ligger på gulvet med anfall av ekstase osv). derren brown har evnen til å gjøre ateister til troende, jeg aner ikke hvordan, men teknikken kan helt sikkert anvendes i denne sammenhengen også. Også er det jo meditasjon. Og sist, kanskje dummest, men alikevel min yndling:psykedelia. (Har selv møtt til sammen syv forskjellige guder, oppnådd nirvana og hatt visjoner av blandt annet dommedag, skapelsen og et nwo takket være psykedelia). Det jeg vil frem til er at det skal være et sted hvor man legger fra seg egoet sitt tilber akkuratt hva man vil, men kirken vil oppfordre folk til å ikke la det påvirke hvordan man lever livet eller hvordan du mener andre burde leve. Funksjonen av det hele er to ting: det fungerer som en veldig mild utvei fra religion og det gir spirituele opplevelser til oss som ønsker det, men ikke vil tro at én bevisthet har skapt alt osv oja, også må det være bygget på en slik måte at hele greia kollapser når den har tatt over for verdensreligionene. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 WOW enkelt... Skal vi se...... hmmmm..... nei, var ikke SÅ enkelt allikevel... Noe spirituelt sier du? Hva med musikk? Kunst? Har litt vanskelig å se hvorfor noen trenger dette, så jeg er nok ikke den rette til å gi råd ser jeg selv.... Men har ofte tenkt tanken på noe av det samme selv, men vi som er ateister er veldig ofte kritiske, fornuftige(med mod for noen sikkert...) og har en rasjonell tankegang på de aller fleste områder og hva mer er det å forlange likom... Bortsett fra det spirituelle liksom (noe jeg ikke trenger og savner) Anyone? Er det mulig å lage en "ateistisk" #religion# ...? Som setter fritenkning og rasjonalitet og kritisk tenkning på tapetet? Eller har vi dette? Har du sjekket http://the-brights.net/ ? Kanskje de er noe for deg? Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 WOW enkelt... Skal vi se...... hmmmm..... nei, var ikke SÅ enkelt allikevel... Noe spirituelt sier du? Hva med musikk? Kunst? Har litt vanskelig å se hvorfor noen trenger dette, så jeg er nok ikke den rette til å gi råd ser jeg selv.... Musikk og kunst alene gir deg ikke det jeg sikter til, men det er passer inn som en del av det Noen trenger det rett og slett fordi vi liker det, du aner ikke hvor herlig det er med samtaler med din egen underbevissthet, eller buddha. Men har ofte tenkt tanken på noe av det samme selv, men vi som er ateister er veldig ofte kritiske, fornuftige(med mod for noen sikkert...) og har en rasjonell tankegang på de aller fleste områder og hva mer er det å forlange likom... Bortsett fra det spirituelle liksom (noe jeg ikke trenger og savner)Anyone? Ja, og så? Poenget er jo å legge fra seg rasjonell tankegang om enn bare for en liten stund. Er det mulig å lage en "ateistisk" #religion# ...? Som setter fritenkning og rasjonalitet og kritisk tenkning på tapetet? Eller har vi dette? Har du sjekket http://the-brights.net/ ? Kanskje de er noe for deg? Navnet alene holder meg vekke fra "the brights", dessuten virker det ikke som om de har noe spirituelt å tilby. Lenke til kommentar
Godot Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 "The brights" høres ut som en veldig banal oversettelse/spill på "illuminati". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 "The brights" høres ut som en veldig banal oversettelse/spill på "illuminati". Følg linken og se selv.... Bedre det enn at jeg skal forklare hva det er/ikke er.. Men du har rett, de tilbyr ikke noe spirituelt, slik du ønsker... og med det kan jeg ikke hjelpe deg da jeg ikke trenger det på noe annet plan enn muslikk, kunst eller rett og slett en nydelig soloppgang!! Gives me goose bumps sometime Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) En kirke for spirituelle opplevelser uten noen plikt og gevinst ja det kommer jo til å selge kjempebra :S Folk vil ikke ha gud de vil ha en gruppe å henge med. Du kan ikke lage en religion som ikke kommer til å påvirke folks moral. Jeg tror din ide er ganske dårlig designet desverre. En del mer kunnskap om hvordan mennesker fungerer kunne gjort seg for å kunne bygge ut en bedre ide. Kritisk tenkning gjør folk til ateister. Kritisk tenkning fremes av individualitet. Individualitet er et produkt av spesialisering og endel andre faktorer. Dra til de mindre utviklede landene og sørg for individualisering. Riv ned den tradisjonelle familien i usa og i de muslimske landene så vil du ha gjort et stort steg. Endret 13. mars 2009 av -LE- Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hvis du tar det beste fra begge verdener tror jeg du kan ende opp med en skikkelig fin pakke; en rent metafysisk-filosofisk doktrine. Ikke ulikt moderne vitenskap og filosofi, men med større fokus på det emosjonelle — mer helhetlig, med andre ord. Spørsmålet er så om det går an å komme frem til noe slik at one size fits all. Er det mulig å lage en "ateistisk" #religion# ...? Buddhisme? Som setter fritenkning og rasjonalitet og kritisk tenkning på tapetet? Det blir verre. Vi har jo Human-Etisk Forbund og tilsvarende rundt om i verden, men det kan neppe sies å være en religion. Men hvis vi leker litt med definisjonene er det jo alltids mulig (hva er religion, hva er naturlig/overnaturlig osv.). Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Yeye, må ikke sitte her bakfjern tydligvis Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Du kan bare slappe av, det er andre som prøve å gjøre den jobben for deg, de har vært aktive siden 1776. De vil feile totalt på dommens dag desverre. *edit* doppelpost Endret 14. mars 2009 av Ebeneser Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Du kan bare slappe av, det er andre som prøve å gjøre den jobben for deg, de har vært aktive siden 1776. De vil feile totalt på dommens dag desverre. *edit* doppelpost Da er det flaks for oss andre at guden din bare har en 0,6% sjanse for at det er hans dommedag vi snakker om da For det er ikke sikkert at det er DIN gud som står der og venter på DEG på dommedag vet du, selv om du ser ut til å tro det.... Og jeg er sikker på at samtlige guder som mennesker har tilbedt vil tilgi en som ikke tror på noen guder enn en som tror på feil gud når regnskapets time kommer (Din gud har jo somlet med denne dommedagen sin i to tusen år, og det enda jesusen din sa den ville kommer FØR de som hørte på ham ville være borte fra jorden... Så hva venter han på? Toget? Eller at fanklubben hans skal ta til vettet og gi faan i å tro på gamle myter?) Men hvem har vært aktive siden 1776? Tempelridderne? Eller en eller annen sekt eller kult? Og mens vi spiller sporte, hvem sekt tilører du? Dommedags sekten de siste dommers hellige? Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Du kan bare slappe av, det er andre som prøve å gjøre den jobben for deg, de har vært aktive siden 1776. De vil feile totalt på dommens dag desverre. *edit* doppelpost Prøver du å drepe folk med latter ? Da er det flaks for oss andre at guden din bare har en 0,6% sjanse for at det er hans dommedag vi snakker om da smile.gif Du overdriver kjangsene enormt. Man kan tenke seg uendelige guder så kjangsen er uendelig liten. Egentlig kan du bare si 0 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Du overdriver kjangsene enormt. Man kan tenke seg uendelige guder så kjangsen er uendelig liten. Egentlig kan du bare si 0 Vet det Tok bare med hvis du deler antallet NÅVÆRENDE guder som blir tilbedt i dag... Det hadde blitt stakkarslige 0,01% hvis en tok med (stort sett) rubb og rake av ALLE religioner verden i større eller mindre grad har tilbedt og trodd på.... og skjønner derfor ikke hvordan fornyftige oppegaående mennesker så til de grader kan gå i fella og tro at akkurat deres gud er den riktige.... (Men det er en annen tråd...) Endret 14. mars 2009 av RWS Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Slik jeg har forstått det, er målet her å lure religiøse fra sin religion til din nye liksomreligion slik at de kan tro på noe som inkluderer en Gud som du har konstruert, men som ikke blir gjort kjent som en falsk Gud. Har jeg forstått det rett? Hvis jeg har det, ser jeg ikke forskjellen på din religion og andre religioner som ofte blir kritisert. Endret 14. mars 2009 av Hwoarang Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Slik jeg har forstått det, er målet her å lure religiøse fra sin religion til din nye liksomreligion slik at de kan tro på noe som inkluderer en Gud som du har konstruert, men som ikke blir gjort kjent som en falsk Gud. Har jeg forstått det rett? Hvis jeg har det, ser jeg ikke forskjellen på din religion og andre religioner som ofte blir kritisert. Nei, du skal ikke tro på noen ting, det er hele greia. Endret 14. mars 2009 av Gamlemor Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Slik jeg har forstått det, er målet her å lure religiøse fra sin religion til din nye liksomreligion slik at de kan tro på noe som inkluderer en Gud som du har konstruert, men som ikke blir gjort kjent som en falsk Gud. Har jeg forstått det rett? Hvis jeg har det, ser jeg ikke forskjellen på din religion og andre religioner som ofte blir kritisert. Nei, du skal ikke tro på noen ting, det er hele greia. Trenger ikke en religion en eller annen form for tro per definisjon? Hvorfor kaller du idéen din for en religion hvis det ikke er noe tro involvert? Er det ikke mer passende å kalle det for et livssyn da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå