Gå til innhold

Sparer millioner ved å bytte til Linux

Anbefalte innlegg

Morsomt hvordan linuxfolket glatt hoppet over den her :)
Beklager, det er nok du for anledning i rollen som MS drone som har hoppet over. Gå tilbake å se Simen1 sette tallene de sparte i sammenheng med det totale budsjettet til Canonical. Av og til er det piss-enkelt, du må nok prøve mye hardere før du finner noe som sitter, og neste gang vil jeg anbefale deg å lese tråden to ganger først slik at du ikke gjentar slike flauser.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Redpill Linpro har nettopp gått over til Zimbra. Dei fleste er kjempefornøgde med web delen av Zimbra, den er faktisk veldig bra gjennomført! Men det er eindel problemar med Thunderbird/lightning og Evolution. Eg har fått Thunderbird/lightning til å fungere tålig greit med Zimbra kalender, men det er ein bug i det ein skal slette events så er det ikkje bare å trykke delete.

Så det er eindel småting som skaper irritasjon, men eg har alltid vore webmail bruker så for meg gjer det eigentleg ingenting.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig forundret over at noen ønsker iherdig at Microsoft skal ha et markedsmonopol, det er jo noe som ikke vil gavne noen. Konkurranse er bra og at Ubuntu og Linux har klart å konkurrere med Microsoft på et området, må da bare være positivt.

Som et lite eksempel kan man trekke nettlesere. IE ble faktisk bedre (selv om det etter min mening fortsatt ligger etter konkurrentene) etter at Firefox og Safari tok over store deler av markedet. IE har, ihvertfall utad, også begynt å tenke mer på standardisering og å følge standarder. Altså har tap av markedsandeler for IE gavnet både de som bruker IE og andre nettlesere.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan Zimbra er opp mot Exchange? Den kan etter det jeg leser jobbe opp mot både Evolution, Thunderbird, MS Outlook osv.(samt selvstendig webklient). Må vel være en fordel for en stor/liten bedrift og ikke låse seg fast til en bestemt plattform.
Fra kortsiktig brukerperspektiv er Zimbra finfint så lenge du er fornøyd med web-klient. Problemet med Zimbra er at de er en av disse nye parasittene på åpen kildekode. De har rasket sammen gode åpne prosjekter, og krydret det med egne proprietære løsninger, for så å ha et produkt. Ved å gi ut en ribbet versjon som åpen kode selger de seg som et åpent prosjekt. Dessverre har dette blitt en vanlig strategi, mange vil ha en del av kaka, og i disse dager forsøker jo t.o.m. Microsoft å selge inn åpen kildekode (under sine egne svært kreative lisenser).

Det er derimot en del åpne prosjekter som holder høy kvalitet, og funksjonalitet fullt på høye med Exchange. Min personlig favoritt er Kolab, men liker man Evolution er Egroupware verdt en nær titt. Hvis man er fornøyd med bare web-interface er det flere alternativer.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig forundret over at noen ønsker iherdig at Microsoft skal ha et markedsmonopol, det er jo noe som ikke vil gavne noen. Konkurranse er bra og at Ubuntu og Linux har klart å konkurrere med Microsoft på et området, må da bare være positivt.

Som et lite eksempel kan man trekke nettlesere. IE ble faktisk bedre (selv om det etter min mening fortsatt ligger etter konkurrentene) etter at Firefox og Safari tok over store deler av markedet. IE har, ihvertfall utad, også begynt å tenke mer på standardisering og å følge standarder. Altså har tap av markedsandeler for IE gavnet både de som bruker IE og andre nettlesere.

Ja, det er en forunderlig holdning, jeg bruker mest windows, men det er jo tydlig at MS har svært godt av konkurranse. Jeg er ikke i tvil om at Windows blir et vesentlig bedre produkt om linux få vesentlige markedsandeler.

AtW

Lenke til kommentar

Det som blir spennende er når de endelig kommer i mål med å bytte ut alt det de ønsker, og har vært i drift en stund, hvordan resultatet ser ut da. Bør bli en god pekepinne på hvor godt fri programvare står (eller ikke).

Syntes det blir litt små dumt å diskutere detaljer rundt om den ene løsningen er bedre enn den andre da det meste koker ned til hvilke behov man har, og hva slags krav man stiller. Hvis programvaren og systemet man velger oppfyller behovet, så er vel det det viktigste?

Så selv om en løsning ikke er god nok for noen, så blir det av minimal betydning så lenge den er god nok for de som faktisk skal bruke den.

Lenke til kommentar
Beklager, det er nok du for anledning i rollen som MS drone som har hoppet over. Gå tilbake å se Simen1 sette tallene de sparte i sammenheng med det totale budsjettet til Canonical. Av og til er det piss-enkelt, du må nok prøve mye hardere før du finner noe som sitter, og neste gang vil jeg anbefale deg å lese tråden to ganger først slik at du ikke gjentar slike flauser.

Og hva er det som hindrer Canonical i å outsource denne supporten? Det er da fullt mulig for Canonical å kunne levere support for det mangedobbelte av det de selv har i budsjett så lenge de bare er en mellommann mellom kunde og de som faktisk leverer supporten.

Hva med å faktisk komme med noen tall på hvor mye det vanligvis koster for support på 10.000, 50.000 eller 100.000 Ubuntu-maskiner i steden for å begrave det på denne måten?

Ja, det er en forunderlig holdning, jeg bruker mest windows, men det er jo tydlig at MS har svært godt av konkurranse. Jeg er ikke i tvil om at Windows blir et vesentlig bedre produkt om linux få vesentlige markedsandeler.

AtW

Jasså? Så Vista var altså ett bedre produkt enn XP?

Problemet slik jeg ser det er denne utrulig kvalmende "vi er bedre enn dere" holdningen som en del Linux-folk har her inne. For ikke å snakke om den evinnelige trangen noen har til å slakte Microsoft uansett hva de gjør. Se bare på WLSiD artikkelen. MS slipper en beta på ett produkt som bare har som mål å utvide en funksjon i ett kommende OS, og Linux-folk kommer stormende med sitt mas om lock-in.

Er det rart man blir irritert? Det handler like mye om det å skape en motvekt vil Linux-fanatikerene som det handler om å fremme Microsoft.

Lenke til kommentar

AtW

Jasså? Så Vista var altså ett bedre produkt enn XP?

Problemet slik jeg ser det er denne utrulig kvalmende "vi er bedre enn dere" holdningen som en del Linux-folk har her inne. For ikke å snakke om den evinnelige trangen noen har til å slakte Microsoft uansett hva de gjør. Se bare på WLSiD artikkelen. MS slipper en beta på ett produkt som bare har som mål å utvide en funksjon i ett kommende OS, og Linux-folk kommer stormende med sitt mas om lock-in.

Er det rart man blir irritert? Det handler like mye om det å skape en motvekt vil Linux-fanatikerene som det handler om å fremme Microsoft.

Det er jo selvsagt snakk om ting som skjer litt over tid, IE6 ble ikke mirakuløst et bedre produkt samme dag markedsandelen begynte å gå ned, men etterhvert kom IE7 som er bedre, og IE8 ser ut til å dra trendene i riktig retning, svært mye erfaring tyder på at en bransje blir nedre når man får flere sterke aktører og man tvinges til å begynne å standarisere.

AtW

Lenke til kommentar
Er det rart man blir irritert?

Ja, det er rart. Akkurat som det er rart at noen blir irritert over at noen angriper Ford. Det finnes nok av Windows-brukere som er like ille som mange av Linux-brukere. Stusselige fanboys, det er det de er. Også de som blir irritert av at Linux-brukere, eller andre, snakker nedsettende om Microsoft.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Dette begynner å bli litt slitsomt.

Og hva er det som hindrer Canonical i å outsource denne supporten?
Fordi support er deres produkt, det er det de tjener penger på. Det er kjernevirksomheten deres.
Det er da fullt mulig for Canonical å kunne levere support for det mangedobbelte av det de selv har i budsjett så lenge de bare er en mellommann mellom kunde og de som faktisk leverer supporten.
Lykke til på handelshøyskolen.
Hva med å faktisk komme med noen tall på hvor mye det vanligvis koster for support på 10.000, 50.000 eller 100.000 Ubuntu-maskiner i steden for å begrave det på denne måten?
Simen1 kom med tall når den andre part bare slengte dritt. Jeg har også bidratt med tall for å underbygge, så du de? Du kan jo også lese hva de selv sier om supportbehovet etter overgang til Ubuntu. Hva med å komme med noen tall selv.
Tør jeg foreslå at du fyller ditt bidrag til denne motvekten med mer innhold og mindre kvalme.
Lenke til kommentar

skolen; er en utdannings-institusjon for nye microsoft slaver.

Microsoft har kjøpt seg inn i skolen ved å "gi bort" licenser. (ikke helt gratis- men billig)

er dette greit, så:

MacDonalds burde få gjøre slikt med kantinedriften.

og CocaCola Company burde få bytte ut vannkranene med deres produkter.

Lenke til kommentar

Helt enig, på skolen burde alt vært basert på gratis, åpen kildekode. Og om de ville ha fancy Windows, kunne de jo ha det hjemme.

UanZ, hva bruker man PCene på skolen til? Det eneste man gjør er å gå på nettet og å skrive dokumenter.

Linux' største problem er kompabiliteten med programvare, det problemet er ikke tilstedeværende i skolen, så hvorfor ikke?

Lenke til kommentar

Er nok ikke så enkelt. Konsernet vårt som i dag har vel 130.000 arbeidstasjoner vurderer dette løpende og har hittil i alle fall konkludert med at Linux ikke er et alternativ, blant annet pga. kostnadene ved innføringen og ikke minst opplæring av de ansatte.

Kompabilitet både i forhold til kunder og leverandører og eget kjernesystem SAP er et annet moment.

Linux er og forblir et system for nerder er jeg redd ;)

Lenke til kommentar

Hva de har kommet frem til av kostnader er jeg ikke sikker på, men det kan jeg sikkert finne ut om det skulle være nødvendig.

Med 130.000 arbeidstasjoner og 220.000 ansatte er det uansett snakk om mer enn "et par timer på formiddagen"... Men hvis du ganger 220.000 med 2 blir det 440.000 timer så kan du jo prøve å regne det om i dagsverk ;)

Lenke til kommentar

Alle trenger vel ikke dyr privatlærer? Noen personer fra hver avdeling får et skikkelig kurs, på en dag eller to. Deretter kommer IT-ansvarlige personer kort innom hver avdeling og forklarer de grunnleggende tingene.

Da skjønner de fleste tegninga og noen skjønner den ganske godt.

Hvor jobber du?

Endret av Ozi
Lenke til kommentar
Er nok ikke så enkelt. Konsernet vårt som i dag har vel 130.000 arbeidstasjoner vurderer dette løpende og har hittil i alle fall konkludert med at Linux ikke er et alternativ, blant annet pga. kostnadene ved innføringen og ikke minst opplæring av de ansatte.

Kompabilitet både i forhold til kunder og leverandører og eget kjernesystem SAP er et annet moment.

Linux er og forblir et system for nerder er jeg redd ;)

Norges største konsern har standardisert på linux på arbeidsstasjoner. Hvilket konsern er det du snakker om?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...