Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Får ikke nytt skjermkort til å yte riktig

Anbefalte innlegg

Laget denne først i skjermkort tråden, men lite hjelp å få så linker den her i håp om at noen kan hjelpe meg:

Jeg trengte en oppgradering til mitt eldre system, og ble anbefalt i "Hjelp til kjøp av PC" tråden til å bytte ut skjermkortet, det jeg hadde var:

Specs:

HK: ASRock 4CoreDual-SATA2

CPU: Intel Pentium 4 640 3200 MHz

RAM: 2x 1024MB DDR2-666 SDRAM (Kingston)

GFX: PowerColor Radeon X1600 Pro 512 MB AGP

System: Win XP Professional SP 3

Drivere: Lastet ned nyeste driver fra Powercolor sine sider

Kjøpte PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2. Har nå installert det. Problemet er at jeg merker ingen forskjell, jeg spiller hovedsaklig WoW og FPS er ikke merkbart forbedret. Rettelse, jeg har mye verre fps.

Kjørte en test med 3DMark06 Basic som ga disse resultatene:

3DMark Score: 2963 3DMarks

SM 2.0 Score: 1075

SM 3.0 Score: 1410

CPU Score: 940

Settings:

Resolution: 1280x1024

AA: None

Filtering: Optimal

HLSL VS Target: 3_0

HLSL PS Target: 3_0

Repeat Tests: Off

Jeg har ikke kjørt dette med mitt tidligere skjermkort, men dette kan da ikke være korrekt ytelse med et såpass brukbart kort.

Jeg har faktisk dårligere ytelse i spill med det nye kortet, så noe må være helt feil... Mulig det ikke får nok strøm? Strømforsyning er på 400W.

Edit: Det skal holde, minimum PSU required står oppført med 350W.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085763

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ytelse er faktisk så dårlig at det slo meg at det ikke var i bruk, og at det interne skjermkortet kjører. Det stemmer dog ikke, da det eksterne kortet står som oppført i system som at det er der og fungerer som det skal. HK sitt interne skjermkort kan heller ikke kjøre i 1680x1050 så da er det utelukket at det er i bruk. Da jeg kjørte et raid i World of Warcraft i går, hadde jeg konstant 2-3 ganger verre fps enn når jeg brukte det gamle, tilnærmet uspillbart (5-10fps).

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Det krever en egen Molex kontakt, samme type som jeg bruker til HDs osv, jeg har koblet i en slik ja. Om jeg ikke hadde det ville det vel ikke ha dukket opp i system info og vise i ATI Catalyst som operativt osv, ville det?

Edit: Jeg kan jo ikke være 100% på at den kabelen gir strøm til det, men tidligere brukte jeg samme kontakt til DVD spilleren og den fungerte ihvertfall. Siden min PSU kun ser ut til å ha tre molex kontakter måtte jeg koble ut DVD-ROMen for å få strøm til skjermkortet, de to andre går til HDene. Kan det være at den deler kraft med den ene HDen at det ikke får nok strøm? Tror den kontakten var sånn to-delt, med to molex som en går til hd og en til gfx.

Endret av superreven
Lenke til kommentar

"Avinstaller alle gamle skjermkort drivere og så installerer du Catalyst 9.2"

Jeg avinstallerte gamle skjermkort drivere før jeg byttet kort, og Ati Catalyst 9.2 er ikke kompatibelt med HD 3650 fordi det ikke har AGP støtte elns, det var faktisk litt stress å skaffe drivere (siden jeg måtte koble ut DVD-ROM og ikke kunne installere via CD). Leste en del forum tråder på at ATI sine drivere ikke lenger støttet det kortet og at du måtte installere eldre drivere. Jeg endte opp med å finne drivere til det spesifikke kortet på Powercolor sine sider. Om du prøver å finne drivere via ATI Drivers, vil du se at 3650 ikke dukker opp som valg engang.

Endret av superreven
Lenke til kommentar

i forhond til din hardware ser det ut som om du får det du skal ha.. de begrensningene du har på spill er ofte cpu relaterte.. så du kan mest sansynlig skru opp og ned oppløsninga til spillet uten at fps rikker seg. last ned fraps og test.

Lenke til kommentar

er det dette hovedkortet du har?

isåfall kan du kjøpe 65nm core 2 duo. og PCIE skjermkort. så dropper du agp!

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3024

Hva med at jeg får dårligere ytelse enn hva jeg gjorde med mitt gamle kort? Siden det nye kortet er bedre henger vel ikke det helt på greip?

du får mest sansynlig fler frames i løpet av et minutt. men at det er langt fler frame drops for at cpu må "jobbe" mer for at skjermkortet er raskere.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
er det dette hovedkortet du har?

isåfall kan du kjøpe 65nm core 2 duo. og PCIE skjermkort. så dropper du agp!

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3024

Hva med at jeg får dårligere ytelse enn hva jeg gjorde med mitt gamle kort? Siden det nye kortet er bedre henger vel ikke det helt på greip?

du får mest sansynlig fler frames i løpet av et minutt. men at det er langt fler frame drops for at cpu må "jobbe" mer for at skjermkortet er raskere.

Jeg satt akkurat å tenkte på å kjøpe en dual core CPU, det stemmer at det er det hovedkortet jeg har, link til aktuell CPU i prisguiden tas imot med takk. Ang. PCIe så lurte jeg på det før jeg kjøpte dette kortet... Siden PCIe på kortet kun er x4 istedenfor x16 så tenkte jeg det ikke var verdt det, hva mener dere om det? Og får jeg angrerett på skjermkortet jeg allerede har kjøpt når jeg har åpnet det og plassert det i pcen?

Endret av superreven
Lenke til kommentar

det er bedre en agp. for før nye skjermkort kan sende informasjon til agp porten må de ha en pci-e -> agp bru. det beste om du først skal begynne å oppgradere er å ta hele shitten samtidig.

hovedkort.

cpu.

ram.

skjermkort.

om du ikke liker å skru pc, kan jeg ikke helt anbefale at du skal bytte cpu på en sokket 775 heller. pinnene i cpu sokkelen kan knekke veldig lett.

Lenke til kommentar

Hva slags PSU har du da? Kan jo være den som gir for lite strøm til systemet ditt. Og hvorfor i all verden kjøper du ikke en ekstra molex-splitter til en femtilapp istedet for å leve uten CD/DVD?

Antar det kan være PSU som er synderen...

Du kan vel fint returnere kortet på angrefrist hvis du kjøpte det på nett - og alt av emballasje etc er i orden.

Edit: Så nå at du har 400W PSU... hvis skjermkortet trekker 350W (??) så bør du jo definitivt ha noe større PSU.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Hva slags PSU har du da? Kan jo være den som gir for lite strøm til systemet ditt. Og hvorfor i all verden kjøper du ikke en ekstra molex-splitter til en femtilapp istedet for å leve uten CD/DVD?

Antar det kan være PSU som er synderen...

Du kan vel fint returnere kortet på angrefrist hvis du kjøpte det på nett - og alt av emballasje etc er i orden.

Står vel oppfor hva slags PSU jeg har, 400W, står på skjermkort esken at det kreves minimum 350W så det skulle holde. Og ang. molex splitter så fikk jeg kortet i går, så har ikke fått gjort så mye annet enda. Så det er ikke som om jeg planlegger å leve uten CD/DVD.

Edit: Det trekker ikke 350W, det krever at du har en minimum 350W strømforsyning. Det trekker godt under 100W elns, leste jeg i en review.

Endret av superreven
Lenke til kommentar

Ut ifra hva jeg kan lese her, så er det ikke veldig store forskjellen om PCIe kjører på x4 eller x16. Ihvertfall ikke mtp at jeg kun spille et lite krevende spill.

http://www.tomshardware.com/reviews/pci-ex...2.0,1915-9.html

Ble usikker nå.. Enten kjøper jeg

1. Kun CPU og beholder skjermkort som forhåpentligvis vil gi mye bedre ytelse under bra CPU.

2. Bytter CPU og skjermkort til PCIe, spørsmålet der blir vil det være vits mtp at jeg kun bruker PC til WoW?

3. Bytter hele sulamitten, HK, skjermkort, RAM og CPU (kanskje også ny PSU blir nødvendig da).. noe jeg egentlig ikke har råd til for øyeblikket. Ville isfåfall satt stor pris på om dere kom med et forslag, det er så mye som er likt og heter lignende ting at jeg er usikker på hva jeg trenger.

Det dette bunner og grunner i, er at jeg vil ha et system som gir meg bra fps i World of Warcraft. Ihvertfall 40+ fps i raids.

Lenke til kommentar
Sett noe i BIOS? Skal jo være et valg der mellom å boote med AGP eller PCI. Vet ikke om det har noe å si, men verdt å prøve alt...

Jeg har aldri brukt et PCIe kort i systemet, og siden pcen gjenkjenner kortet og det kjører så må vel AGP slotten være i bruk..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...