Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tips til lyssterkt objektiv til Nikon?

Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert både to og ti tråder om dette fra før, men jeg er så ego at jeg starter en ny, jeg :b

Har et Nikon D70s som jeg bruker i alle mulig situasjoner, men aller mest til konsertfotografering. Har kun orginalobjektivet, som i og for seg funker greit, men det er ikke det helt store når man skal ta stilige bilder av mørke objekter, eller fange bevegelsene i et fargesprakende lysshow, og lignende.

Nå har jeg bestemt meg for å investere i et mer lyssterkt objektiv, for det er vel det man trenger i slike situasjoner? Vil holde meg under 4000,- kroner, og foretrekker helst at det ikke er mindre enn 70mm zoom.

Forslag tas i mot med stor takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som AF-D 85 f/1.8 er et bra alternativ her ja. Hvis brennvidden passer, så er det i hvert fall veldig mye bildekvalitet for pengene.
Ja, 85mm + 50mm f/1.8 får man for ca 3500+1000, og vil være fint til formålet trådstarter skisserer...
Lenke til kommentar
Vet ikke om du får dette til Nikon, men sjekk med Japan foto eller annen Sigma forhandler:

http://www.japanphoto.no/product/objektive...macro-for-sony/

Ja det får du visst

http://www.japanphoto.no/product/objektive...acro-for-nikon/

Hvis du trenger helt til 70, så er vel det det eneste alternativet til under 4000...

Hvordan hjelper f/4.5 trådstarter?

I tillegg skulle det være minimum 70mm, så det der er ikke bedre enn kitobjektivet.

Lenke til kommentar
Vet ikke om du får dette til Nikon, men sjekk med Japan foto eller annen Sigma forhandler:

http://www.japanphoto.no/product/objektive...macro-for-sony/

Ja det får du visst

http://www.japanphoto.no/product/objektive...acro-for-nikon/

Hvis du trenger helt til 70, så er vel det det eneste alternativet til under 4000...

Hvordan hjelper f/4.5 trådstarter?

I tillegg skulle det være minimum 70mm, så det der er ikke bedre enn kitobjektivet.

Starter på 2.8 da selv om det ikke er det hele veien, men ser poenget......

Men til konsertfotografering er vel kanskje ikke 17-70 det beste heller, med mindre man står nærme, men feks en 80-200 F 2.8 er vel for dyr.

En Tamron 17-50mm F2.8 blir vel og for kort?

Litt off-topic, men hvis du bytter ut Nikon D70( får solgt den), så får du sikkert en Sony A200 eller A300 og kjøper en Minolta 28-75 F2.8 brukt(disse objektivene har jeg sett gå til 2000 og under på foto.no), til en samlet pris på rundt 4000-5000,-

Men hvis du er fornøyd med Nikon D70 og er komfortabel med den, så fortsett å bygge på den :) Eller om du finner noen billige D80 pakker brukt som det følger med objektiv på så kan og det være noe å vurdere....

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg 85mm F1.8 veldig godt til konserter.

Hvis du kan leve med et fast-objektiv er det vel verdt de 3000,- det koster.

Hvis du står foran scenen er nikon 17-55 F2.8 også herlig - men vet ikke hva den går for brukt for tiden.

Lenke til kommentar
Personlig liker jeg 85mm F1.8 veldig godt til konserter.

Hvis du kan leve med et fast-objektiv er det vel verdt de 3000,- det koster.

Hvis du står foran scenen er nikon 17-55 F2.8 også herlig - men vet ikke hva den går for brukt for tiden.

AF-D 85mm f/1.8 gir virkelig mye for pengene. Jeg vurderer å kjøpe denne igjen grunnet lettere vekt (vs f/1.4 utgaven). Skal under ingen omstendighet selge f/1.4 utgaven fordet. Vurderer også å kjøpe f/1.8 utgaven av 50mm - tipper begge disse forsvinner ut av produksjon om ikke veldig lenge, så kommer noe nytt enten dårligere til samme pris eller bedre til langt høyere pris :)

Lenke til kommentar

Spør du etter et zoomobjektiv er vel kanskje AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR det mest nærliggende. Det er jo ikke så lyssterkt, men det har i det minste vibrasjonsemping. Men for action på scenen trenger du jo kortere lukkertid, ikke lenger, så jeg ville anbefale deg å få prøve med et 50mm f/1.8 eller bedre, og/eller 85mm f/1.8. Det er veldig hyggelige objektiver, og du får begge for 4000,- tilsammen, eller penger til overs om du kjøper dem brukt.

Lenke til kommentar

Jøje meg, takk for mange råd =)

Grunnen til at jeg er litt opptatt av zoomen, er fordi jeg av og til tar bilder på store scener (som hovedscenen på Øyafestivalen), men også på bittesmå klubbscener, så det er viktig for meg at objektivet funker greit til begge deler. Kanskje som å be om å få i både pose og sekk, men det er jo lov å prøve seg, hehe.

Skal kikke litt rundt på tipsene deres, jeg!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så ego at jeg starter en ny tråd, men drister meg innpå med et lite spørsmål. Unnskyld hvis det oppfattes som kupping, det er ikke hensikten.

Etter det jeg har lest i denne glimrende tråden, så tror jeg at det 85 mm- fastobjektivet til Nikon er noe for meg.

Har jeg rett i det?

Jeg har et D80, et gammelt 35-70, (har det ikke her, og har ikke lysstyrke på det) et gammelt 70-210 (F 1:4-5.6) og kitobjektiv på 18-55- VR (F 1:3.5-5.6). Jeg ønsker meg noe med bra lysstyrke, som dere ser, så har jeg ikke det..

Vil et 85mm f1.8 være et kurant suplement? Det 35-70- objektivet bruker jeg nesten aldri, da det faller mellom to stoler

Jeg ønsker meg et lyssterkt objektiv jeg kan bruke til portrettfotografering uten blits, eller med liten bruk av blits, samt til øyeblikksbilder uten blitsbruk. Og så kanskje noen konsertbilder, tatt nære scene.

Lenke til kommentar

85mm kan bli noe trangt på cropkamera (D80) om du ikke har litt plass å flytte deg på. Muligens 50mm f/1.8 (som er mye billigere) vil være en kandidat å vurdere i tillegg. Både 50mm f/1.8 og 85mm f/1.8 er fantastiske objektiv optisk. Billig også (3000 er mye penger, men ut fra optisk kvalitet på 85mm f/1.8 vil du sitte igjen med en følelse av å ha gjort et kupp etter å ha kjøpt det nytt i butikken).

Så konklusjon:

Vurder om 85mm blir for trangt, eventuellt se på 50mm f/1.8 i stedenfor. Eventuelt slå på stortromma og kjøp begge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...