Gå til innhold

Hedningene krever bevis for guds eksistens

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? Du sier selv at bibelen lemner rom for tolkning, derfor er ikke ditt syn av bibelen det objektive synet og dermed er du ikke berettige til å kalle meg hedning, eller andre for den saks skyld.

Nå må dere bestemme dere, hva er hva? Dere vet jo ikke om dere kommer eller går med argumenteringen deres.

Forøvrig, Bibelen er skrevet av mange mennesker, Gud har ingen ting med bibelen å gjøre, ergo, det er og blir et litterært verk uansett hvor mye "divine" det er i det.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hedning m1 (norr heiðingi, av foreld heden adj, besl med hede, fordi folk som bodde i udyrkede områder ble senest kristne) hedensk person; person som ikke tror på Gud drive misjon blant h-ene / han er en reinspikka h - Dokpro

Tolker du bibelen slik at det ikke finnes noen Gud, som mange gjør i disse dager. Da er du per definisjon en hedning.

Lenke til kommentar
Dette forumet burde kalles Ateistenes sirkeldans, i stedet for religion, filosofi og livssyn.

Tim 3:1 This know also, that in the last days perilous times shall come.

For men shall be lovers of their own selves, covetous, boasters, proud, blasphemers, disobedient to parents, unthankful, unholy,

Without natural affection, trucebreakers, false accusers, incontinent, fierce, despisers of those that are good,

Traitors, heady, highminded, lovers of pleasures more than lovers of God;

Having a form of godliness, but denying the power thereof: from such turn away.

For of this sort are they which creep into houses, and lead captive silly women laden with sins, led away with divers lusts,

Ever learning, and never able to come to the knowledge of the truth.

Mine damer og herrer, vi lever i den siste tiden.

Ja såklart. Det vittige med selvmordssektene er såklart at i det verden ikke går under på datoen de trodde den skulle gå under på så er det første de gjør å legge seg ned å be til gud fordi han hadde hørt bønnene dems og lot dem leve lenger :S Alltid en latterlig bortforklaring på lager. HVa skal din være ? Du vet at jordens undergang ble spådd i år 1000 av kirken og intet skjedde utenom at kirken eide alles eiendeler siden folk skulle kjøpe seg in i himmelen før domedagen. Siden har den blitt spåd evig mange ganger uten resultater.

Jeg glemte å kommentere utsagnet dit om at Bill Gates ikke kan lage en pyramide. Jeg med noen millioner kroner kan lage en pyramide. Vi lager mye større og mer avanserte bygg nå til dags. Så jo han kan hvis han vil.

Nå som du har fått svar kan du kansje si litt om hvorfor du stilte spørsmålene om pyramider ?

kansje også hvorfor du tror på ID ...

Foresten jeg beklager virkelig dette med alle ateistene altså. Det er virkelig synd at vi i Norge har et såpas speisalisert land med slik en individuell utvilling at folk har begynt å tenke kritisk og ikke lenger sammler seg under religionens herredømme.

Og hvordan mener du jeg er ignorant?

Ozi, du sier til deg selv at du kommer for å lære, men er det virkelig slik ?

Gud skapte livet, og lot det forme seg selv. Adam og Eva bør ikke tas bokstavelig.

Ta dette eksempelet du har selv sagt du tror som vitenskapen at jorden er noen milliarder år gammel. Jeg regner med at du også da omfatter starten fra 1cellede organismer osv. ?

Hvis så er tilfellet, og du tolker bibelens adam og eva og skapelsens beretning 6000år tilbake osv. Hvis du tolker dette til den vitenskapelige forklaringe ? Hvordan gjør du dette ? Tror du virkelig at du ikke ubevist lurer deg unna bibelens feil ? At du ikke forklarer bort for å forklare bort så du kan beholde troen din.

Alle mennesker gjør dette. Jeg også det er vanskelig å legge merke til og derfor er det viktige å prøve for at man skal kunne lære noe. Prøver du ? Eller er du ignorant ? Test deg selv ved å spørre deg hvordan statistikken står. Del inn i bortforklaring, enighet, og missforståelse. Min erfaring er at de fleste beskriver 90% bortforklaring 5% missforståelse og 0% enighet. Nå snakker jeg om hvordan svar formuleres i uenig debat. I virkeligheten er mennesker 95% enige og 5% uenige om verdens aspeketer.

Det skjer en feil et sted her. Feilen er at folk ikke tolker hverandre riktig. Og istede for å spørre seg om man tar feil eller har missforståt så beskytter man sin possisjon med omformuleringer og andre tiltak. Alle gjør dette. Vi snakker nå om kjerneproblemet i all diskusjon verden over. Vi har utdannede som heter diplomater, bare for å ungå disse forholdene i viktige diksusjoner. Den største delen av jobben dems er å lage god stemning så folk har et bilde av seg selv som enige og dermed lettere er selvkritisk istedefor å beskytte sine possisjoner.

Jeg prøver selv å ungå disse veldig menneskelige feilene, jeg prøver også å informere andre om dem. Som resultat av dette mener jeg selv at jeg er litt mer motakelig en snittet. Men har du gjort det samme ? Det er ikke min tolkning fra tidligere debat med deg. Kansje det er min egen vrangforestilling basert på at du har et annet syn en meg, men kansje ikke. Uanset har jeg ikke set deg filosofere over disse spørsmålene og det gir meg grunn til å tro at du ikke er bevist dem og dermed detter i fella.

Hvis du skulle forklare hvorfor du tror på gud og hvordan du argumentere for at troen har sterke grunnlag hvordan gjør du det ? jeg vil gjerne høre, men da må du gå helt ned på detalj nivå. Ungå klisjer som bare bygger på andre antagelser som ikke er holdbare. Og man må holde seg til tema og ikke spore av på blindveier som farer ut i andre side diskusjoner. Ikke snakk om hva bibelen sier hvis det ikke er en tolkning du selv mener er riktig og kan argumentere for. Finn basis, argumenter for det. OG så kan andre angripe dette og ikke blindveier som fører til evig kverulering og missforståelse.

Alle mennesker er litt ignorante, og noen er totalt ignorante på noen felt. Ingen er skyldige, men alle må prøve å ta ansvar.

Hvorfor skal det bibelen sier om gud tas bokstavelig?

Fordi hvis ikke, trenger du ikke boka, men kan bare tolke det du selv vil tolke ut av et blankt ark.

Det er såklart alltid nødvendig å tolke litt. Typisk enkelt ord som defineres på forskjellige vis. De som tolker bibelen som tror på den har en tendens til å gjøre alt som ikke passer til metaforer. Slik blir alt riktig. Men dette er jo bare piss. Alt blir riktig i alt hvis du gjør alt som ikke stemer til en metafor for det som stemmer. Det heter bortforklaring og det lukter lang vei hvis du evner å tenke kritisk.

Lenke til kommentar

Definisjonen av hedensk var "en som ikke tror på gud". Mener de da den gud som det er snakk om i bibelen?

Så da er alle buddhister også hedenske? Og hva med muslimer? Er deres gud den samme, eller nektes det for det?

Lenke til kommentar

Muslimer blir vell i kristen sammenheng sett på som kjettere? Resten er hedninger

-LE- Forbanna god post!

Ebereser: Fordi vi liker å diskutere rundt alle emner, vi må jo finne ut om det er noe i dem. Vi er nemlig ikke bundet til en mening eller en tro.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Det som er forbløffende er at ateister gidder å legge så masse tid i en sånn tråd, er jo helt tydelig at emnet opptar dere.

Hvorfor det tror dere?

Det optar oss (i allefall meg, tror dette gjelder for noen andre også, men det er ikke ment som generalisering siden jeg ikke kan si noe om deres meninger i dette punktet) fordi det er gøy å diskutere med folk med forskjellig syn. Og, som det står i topicen: Hedningene krever bevis for guds eksistens. vi har ikke fått bevis enda, hvis det kommer ordentlig 100% Bevis, som beviser at gud er helt sann. Så vil ikke jeg tro på gud, jeg vil vite at gud finnes. Men jeg har ennå ikke kommet over noe slikt bevis, så derfor vet jeg ikke, og velger å ikke tro. og nei, jeg sier ikke at evelusjonsteorien er 100% sann, men jeg synes at den er mer logisk.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Det som er forbløffende er at ateister gidder å legge så masse tid i en sånn tråd, er jo helt tydelig at emnet opptar dere.

Hvorfor det tror dere?

Fordi jeg rett og slett ikke klarer å skjønne hva som får dere til å tro på deres respektive guder. Bevisene for at alt kan forklares vitenskapelig er jo så overveldende sett med mine øyne.

Also: Damn! Denne tråden har virkelig tatt av siden sist jeg var her inne.

Lenke til kommentar

Hvorfor det tror dere?

http://www.youtube.com/watch?v=Mgh14LQoioU sepå

"Many people have asked the question.. if you are an atheist, why do you spend som much time talking about religion, candidly i find this to be a foolish question and it is my personal belief that anyone who asks it is stupid"

og der stoppet jeg videoen takk skal du ha.

Hvorfor det tror dere?

Det optar oss (i allefall meg, tror dette gjelder for noen andre også, men det er ikke ment som generalisering siden jeg ikke kan si noe om deres meninger i dette punktet) fordi det er gøy å diskutere med folk med forskjellig syn. Og, som det står i topicen: Hedningene krever bevis for guds eksistens. vi har ikke fått bevis enda, hvis det kommer ordentlig 100% Bevis, som beviser at gud er helt sann. Så vil ikke jeg tro på gud, jeg vil vite at gud finnes. Men jeg har ennå ikke kommet over noe slikt bevis, så derfor vet jeg ikke, og velger å ikke tro. og nei, jeg sier ikke at evelusjonsteorien er 100% sann, men jeg synes at den er mer logisk.

Jeg heller har ikke noe bevis for guds eksistens, jeg krever heller ikke det, det er derfor det kalles å tro på gud.

Lenke til kommentar

It was one of those glorious autumn afternoons, that we sometimes enjoy in England, when I was asked to go in and sit with the well known professor, Charles Darwin. He was almost bedridden for some months before he died. I used to feel when I saw him that his fine presence would make a grand picture for our Royal Academy; but never did I think so more strongly than on this particular occasion.

He was sitting up in bed, wearing a soft embroidered dressing gown, of rather a rich purple shade.

Propped up by pillows, he was gazing out on a far-stretching scene of woods and cornfields, which glowed in the light of one of those marvelous sunsets which are the beauty of Kent and Surrey. His noble forehead and fine features seem to be lit up with pleasure as I entered the room.

He waved his hand toward the window as he pointed out the scene beyond, while in the other hand he held an open Bible, which he was always studying.

"What are you reading now?" I asked as I seated myself beside his bedside. "Hebrews!" he answered - "still Hebrews. 'The Royal Book' I call it. Isn't it grand?"

Then, placing his finger on certain passages, he commented on them.

I made some allusions to the strong opinions expressed by many persons on the history of the Creation, its grandeur, and then their treatment of the earlier chapters of the Book of Genesis.

He seemed greatly distressed, his fingers twitched nervously, and a look of agony came over his face as he said: "I was a young man with unformed ideas. I threw out queries, suggestions, wondering all the time over everything, and to my astonishment, the ideas took like wildfire. People made a religion of them."

Then he paused, and after a few more sentences on "the holiness of God" and the "grandeur of this book," looking at the Bible which he was holding tenderly all the time, he suddenly said: "I have a summer house in the garden which holds about thirty people. It is over there," pointing through the open window. "I want you very much to speak there. I know you read the Bible in the villages. To-morrow afternoon I should like the servants on the place, some tenants and a few of the neighbours; to gather there. Will you speak to them?"

"What shall I speak about?" I asked.

"Christ Jesus!" he replied in a clear, emphatic voice, adding in a lower tone, "and his salvation. Is not that the best theme? And then I want you to sing some hymns with them. You lead on your small instrument, do you not?" The wonderful look of brightness and animation on his face as he said this I shall never forget, for he added: "If you take the meeting at three o'clock this window will be open, and you will know that I am joining in with the singing."

How I wished I could have made a picture of the fine old man and his beautiful surroundings on that memorable day!

Lenke til kommentar

Joda, men hva hjelper det når det er fiksjon? Jeg kan sikkert skrive en fortelling der gud sier at hun ikke finnes, men hva beviser det?

Edit:

ikke et spørsmål om at du tar det for sant for det tror jeg ikke, mer et spørsmål til personen som fant det passende å ta med her.

Endret av Gronko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...