Gå til innhold

Hedningene krever bevis for guds eksistens

Anbefalte innlegg

Å si at din gud skapte universet er en like god forklaring som at jeg sier at det var hunden min som reiste tilbake i tid og startet universet. Begge forklaringer forklarer hvem som sto bak universets eventuelle start. Men vi kan ikke forklare hvordan noen av dem gjorde det. Derfor, i henhold til din logikk, er det like stor sjanse for at den kristne gud skapte universet som at det var hunden min som reiste tilbake i tid og gjorde det. Men i motsetning til den kristne gud så vet jeg med 100% sikkerhet at hunden min eksisterer, derfor er det mer sannsynlig at det var hunden min.

Den likte jeg!

Den forklaringen var jo faktisk mer plausibel enn forklaringen om at Gud gjorde det... Hunden din vet vi eksisterer :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å si at din gud skapte universet er en like god forklaring som at jeg sier at det var hunden min som reiste tilbake i tid og startet universet. Begge forklaringer forklarer hvem som sto bak universets eventuelle start. Men vi kan ikke forklare hvordan noen av dem gjorde det. Derfor, i henhold til din logikk, er det like stor sjanse for at den kristne gud skapte universet som at det var hunden min som reiste tilbake i tid og gjorde det. Men i motsetning til den kristne gud så vet jeg med 100% sikkerhet at hunden min eksisterer, derfor er det mer sannsynlig at det var hunden min.

Den likte jeg!

Den forklaringen var jo faktisk mer plausibel enn forklaringen om at Gud gjorde det... Hunden din vet vi eksisterer :p

Bortsett fra det lille paradox, at vist hunden din skulle kunne reise tilbake i tid å starte universet, så måtte universet allrede eksistere for at hunde skulle kunne reise tilbake...

nei big bang ftw :thumbup: til det er motbevist eller at vi har funne en bedre forståelse/forklaring.

Lenke til kommentar

For å dekke den andre biten så er det ikke noe mindre paradoks at gud skapte verden, for hvem skapte så gud og hvem skapte igjen den som skapte gud? Og hvem..... ----> sånn kan det gå i det uendelige... Men det mest morsomme paradokset er uttalelsen "gud er utenfor rom og tid!", for i det ene øyeblikket forkaster de at ingenting kan skapes av ingenting for så å hevde nøyaktig det samme i neste setning, når denne guden kobles inn og skaper alt fra ingenting... :lol:

Men du har rett, the big bang er sålangt en langt bedre forklaring enn en skjeggete mann med tryllestav... og hvem vet, kanskje vi en dag finner det ut eller finner en bedre forklaring? Å påstå at gud har gjort det lager LANGT flere spørsmål enn svar, det er ihvertfall sikkert.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Bortsett fra det lille paradox, at vist hunden din skulle kunne reise tilbake i tid å starte universet, så måtte universet allrede eksistere for at hunde skulle kunne reise tilbake...

Aldri sett Terminator filmene? Samme konseptet. Hvis den første T-101'en ikke hadde dratt tilbake i tid så ville aldri teknologien ha blitt oppdaget i fortiden for så å kunne bli utviklet.

Så klart nå finner jeg det at hunden min skulle ha gjort dette 100% usannsynlig. Dog er det fortsatt MER sannsynlig enn at den kristne guden gjorde det. Fordi jeg kan idet minste bevise at hunden min faktisk eksisterer.

Lenke til kommentar

Det er ikke for å virke pirkete, men for meg er det veldig viktig at ordet sannsynlig framtrer på en korrekt måte. Når man bruker dette ordet, er det innenforstått at man vet noe om hvor ofte en eller annen hendelse intrér.

F.eks: Vi kan ikke si noe om sannsynligheten for at en bestemt hund reiser tilbake i tid, selv om vi vet at hunden eksisterer, fordi vi vet ingenting om fenomenet hunden skal utføre.

Vi kan heller ikke si noe om hvorvidt universet er skapt av en eller annen deity heller, fordi vi vet ingenting om fenomenet deityen må utføre.

Disse to tilfellene er selvsagt ulike, men de er ikke mer, mindre eller- like sannsynlige. Ingen av delene er sannsynliggjort.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...