Gå til innhold

FRP og privatisering av lånekassa

Anbefalte innlegg

Ja det er typisk FRP i kampen for klassesamfunnet. Det vil jo berre verte meir kostbart og usikkert å vere student dersom dei gjennomfører dette. Høgre utdanning vil fyrst og fremst verte resevert dei med god råd, og færre kjem til å ta lang utdanning.

Dette er jo en selvmotsigelse. Hva skal de med god råd med studielån? og hvis det blir dyrt å tå studielån som du sier så er det jo enda mindre grunn til at de som har god råd skal ville ta opp et slikt lån (man tar ikke opp et lån hvis man har råd til utdanningen uten lån).

Når det gjelder forslaget til frp så er det jo ikke at de bare vil fjerne lånekassa. De vil erstatte den med et mer effektivt konkuranseutsatt privat system (som selvfølgelig vil være styrt av staten (slik at alle som trenger det får lån)).

Jeg vil annbefale alle og lese FRP's partiprogramm om lånekassen før de utaler seg og ikke bare basere seg på en avisartikkel.

Dette er ikke noe nytt forslag (det har stått i FRP's partiprogramm i mange år)

Jeg syns dette er et bra forslag, for noe mer inneffektivt system enn lånekassen skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er bedre å la Lånekassen ta seg av det, til tross for alle dens mangler. Dette kan fungere, men byråkratiet blir jo bare delt i to, det vil fremdeles være et statlig organ som fører lister over studenter og studiepoeng, og må samkjøre det med bankene og skatteetaten.

Men det er frustrerende å lese all den tåpelige kritikken av FrP sitt forslag fra folk som åpenbart ikke har fått med seg hva det faktisk går ut på. Det har null nytteverdi å debattere hvis man bare spyr ut standardsvar uten å ha satt seg inn i saken.

Lenke til kommentar
Ja, hvis bankene ikke kunne nekte noen lå, da er ikke ideen liv laga.

Skjønner du egentlig hva vi diskuterer?

Hvis bankene skulle ta over lånekassefunksjonen så kan de ikke nekte noen studielån, mener du bankene skal sitte og plukke ut de som skal få ta utdanning her i Norge?

Andre lån skal selvsagt behandles som før hvis bankene tar over lånekassefunksjonen.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Ja, hvis bankene ikke kunne nekte noen lå, da er ikke ideen liv laga.

Skjønner du egentlig hva vi diskuterer?

Hvis bankene skulle ta over lånekassefunksjonen så kan de ikke nekte noen studielån, mener du bankene skal sitte og plukke ut de som skal få ta utdanning her i Norge?

Andre lån skal selvsagt behandles som før hvis bankene tar over lånekassefunksjonen.

Seier du no at bankane skal vere pliktige til å låne ut pengar til 19åringar som vil studere eitt eller anna...? Då går truverdigheita til norsk bankvesen ad undas, på grunn av risikoen for å miste store delar av pengebeholdninga kvar haust.

Lenke til kommentar
Seier du no at bankane skal vere pliktige til å låne ut pengar til 19åringar som vil studere eitt eller anna...? Då går truverdigheita til norsk bankvesen ad undas, på grunn av risikoen for å miste store delar av pengebeholdninga kvar haust.

Det er jo her statsgarantien kommer inn da.

Dette burde være nokså uproblematisk for bankene - den største faren jeg ser er at de kommer til å tilby dyre ekstrapakker siden støtten er så pass minimal.

Lenke til kommentar
(...)Dette er jo en selvmotsigelse. Hva skal de med god råd med studielån? og hvis det blir dyrt å tå studielån som du sier så er det jo enda mindre grunn til at de som har god råd skal ville ta opp et slikt lån (man tar ikke opp et lån hvis man har råd til utdanningen uten lån).

Når det gjelder forslaget til frp så er det jo ikke at de bare vil fjerne lånekassa. De vil erstatte den med et mer effektivt konkuranseutsatt privat system (som selvfølgelig vil være styrt av staten (slik at alle som trenger det får lån)).

(...)

Det er jo mange snodige saker i slike forslag. For det første hvorfor skal man tro at det er mer effektivt å bli konkuranseutsatt?

Her er det jo heller ikke slik at lånekassen vil forsvinne, det er bare det at den kun blir en administrerende etat, så man innfører egentlig flere kokker. Lånekassen må jo fortsatt behandle hver enkelt før de får en garanti for lånet sitt, pluss at de skal behandle stipend.

Og så er det vel ingen som tror bankene er interesert i å være med på dette med mindre de kan tjene penger. Jeg vet frp prater om at bankene vil være interesret til å knytte studentene til seg for fremtiden, men alle vet jo at det handler om å knytte de som kan bli en god inntektsskilde til seg.

Men frp vet nok at dette er noe som de ikke klarer å innføre med mindre de får 50% alene, og dermed trygt kan bruke dette som ett nyskapende forslag for å sanke stemmer.

Tja, var vel mitt behov for å lire av meg litt fjås. Det var vel ihvertfall ikke min støtte til lånekassen slik den fungerer i dag, for det er vel ikke tvil om at det kanskje burde ryddes opp litt både med effektivitet, hvor mye penger man skal få og hvem som skal få.

Lenke til kommentar

Beklager å si dette men hvis bankene får ta over lånekassefunksjonen vi har i Norge og du tror bankene kan nekte studielån til hvem de vil har du totalt misforstått funksjonen med lånekassen.

Lenke til kommentar

Lånekassefunksjonen er eit slags statskontrollert bankvesen, ja. Bankane er det ikkje og har fleire måtar å tjene pengar på. T.d. aksjehandel, gullhandel, valutahandel, lån på den opne marknaden, osb. Det eg lurte på i praksis var om bankane ville akseptere å få sitt handlingsrom redusert.

Sondring peikar på statsgaranti som eit motargument imot det eg skreiv. Den veit eg ikkje mykje om, det kan hende det fungerar, men eg har lyst til å sjå det i praksis før eg trur på det. Kva var grunnen til at spesialbankane (hus, jordbruk, fiske, osb...) var offentleg regulerte - og ikkje noko private bankar kunne styre med?

Det finst heilt sikkert folk med meir økonomiutdanning enn eg her på forumet, som betre kan avklare for og mot argumenta.

Lenke til kommentar
(...)Dette er jo en selvmotsigelse. Hva skal de med god råd med studielån? og hvis det blir dyrt å tå studielån som du sier så er det jo enda mindre grunn til at de som har god råd skal ville ta opp et slikt lån (man tar ikke opp et lån hvis man har råd til utdanningen uten lån).

(...)

Det er jo mange snodige saker i slike forslag. For det første hvorfor skal man tro at det er mer effektivt å bli konkuranseutsatt?

Her er det jo heller ikke slik at lånekassen vil forsvinne, det er bare det at den kun blir en administrerende etat, så man innfører egentlig flere kokker. Lånekassen må jo fortsatt behandle hver enkelt før de får en garanti for lånet sitt, pluss at de skal behandle stipend.

Og så er det vel ingen som tror bankene er interesert i å være med på dette med mindre de kan tjene penger. Jeg vet frp prater om at bankene vil være interesret til å knytte studentene til seg for fremtiden, men alle vet jo at det handler om å knytte de som kan bli en god inntektsskilde til seg.

Men frp vet nok at dette er noe som de ikke klarer å innføre med mindre de får 50% alene, og dermed trygt kan bruke dette som ett nyskapende forslag for å sanke stemmer.

Tja, var vel mitt behov for å lire av meg litt fjås. Det var vel ihvertfall ikke min støtte til lånekassen slik den fungerer i dag, for det er vel ikke tvil om at det kanskje burde ryddes opp litt både med effektivitet, hvor mye penger man skal få og hvem som skal få.

Ja, jeg er litt enig. Mye av administrasjonen i lånekassen er jo til søknadsbehandling av ymse sort. Tviler på det er så enormt store deler av deres administrasjon som er til selve den tekniske delen av utlånsvirksomheten. Og denne delen går også mer eller mindre i null. Derfor kan jeg ikke helt se for meg de enorme innsparingene. Og om de er mulige, så hadde vel/har vel lånekassen allerede outsorcet de tjenestene?

AtW

Lenke til kommentar
Lånekassefunksjonen er eit slags statskontrollert bankvesen, ja.

Økonomiutdannelse?

Alle skjønner vel at hvis bankene skulle ta over Lånekassefunksjonen måtte de gi ut lå på samme premisser som låmekassen gjør i dag.

Trenger ikke å være økonom for å skjønne at hvis man nektet studielån til de fleste kommende studenter ville Norge omtrent kollapset om noen tiår på grunn av for lite kvalifisert arbeidskraft.

For med FRP med makt ville jo innvandringen også vært begrenset, også arbeidsinnvandringen.

Lenke til kommentar

Enda et tåpelig punkt i FrPs partiprogram. Lånekassen gjør det som flere har påpekt mulig for alle i Norge å ta høyere utdanning. Dersom dette ble skjøvet delvis eller helt til banken, tror jeg forskjellige samfunnslag kommer til å merke det, samtidig som skillet mellom dem garantert vil øke.

Håper virkelig ikke FrP kommer til makten!

Lenke til kommentar
Lånekassefunksjonen er eit slags statskontrollert bankvesen, ja.

Økonomiutdannelse?

Alle skjønner vel at hvis bankene skulle ta over Lånekassefunksjonen måtte de gi ut lå på samme premisser som låmekassen gjør i dag.

Trenger ikke å være økonom for å skjønne at hvis man nektet studielån til de fleste kommende studenter ville Norge omtrent kollapset om noen tiår på grunn av for lite kvalifisert arbeidskraft.

For med FRP med makt ville jo innvandringen også vært begrenset, også arbeidsinnvandringen.

Eg trur vi snakkar forbi kvarandre. Den enkelte bank er ikkje nødvendigvis interessert i å låne ut pengar til studentar, for det kan eksistere grønnare beite. Den enkelte student er ikkje nødvendigvis interessert i å låne pengar til den renta som måtte vere tilgjengeleg.

Vi utdannar i dag færre legar enn det som er ansatt i helsesektoren. Underskotet på (eller overforbruket av) legar vert dekka med arbeidskraft ifrå Europa. FrP var for EU, noko som ville gjere det til eit langt hopp å kutte ut EØS samarbeidet. Arbeidsinnvandring skjer igjennom dette systemet.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...