schnix Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hei! Jeg prøver meg nå med regnskap for første gangen i Mamut Office. Jeg ligger litt etter sånn tidsmessig her, men men... Første spørsmål er rett og slett om jeg nå har klart å føre inn de tre første bilagene min korrekt inn i systemet.(?) Merk at det er private kort/bankkonti som er brukt, og det er spesielt derfor jeg lurer på om det korrekt å bruke de konti jeg har valgt. (Senere har jeg anskaffet meg egen bedriftkonto, men på dette tidspunkt har jeg ikke det.) Det andre spørsmålet er: Hvordan skal jeg føre fakturaen fra brreg for registrering i foretaksregisteret? Mvh Schnix Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Hei En liten kommentar: Du må ikke bruke 19.. kontoene til føring fra privat konto. De sparer du til du har opprettet egen konto for firma. Bruk 2060 som er "mellomværende eier" Der kan du føre både ut og inn og så får du en total oversikt over hva firma skylder deg eller du skylder firmaet. 1950 er forøvrig kontonummer som pleier brukes på skattetrekkonto - men nå sier jo ikke du noe om hva slags firma det er du har opprettet? Går ut i fra at det er et enkeltmannsforetak? Sitter ikke slik til at jeg har kontoplanen foran meg nå - så det er litt vanskelig å se om de øvrige kontoene er korrekte i forhold til hva det er. Endret 13. mars 2009 av granny Lenke til kommentar
schnix Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Hei Takk for tipset ang. bruk av privatkonto. Jeg så selv på Mamut i går at det iflg. rapportene der ikke er så lurt å bruke 19xx-kontoene med tanke på balansen, de vil ikke akkurat stemme etter at jeg har vært på rema og handlet snacks. Ellers, ja det er et enkeltpersonforetak. (Dumt å ikke nevne det) Hva kontiene angåer, er de følgende: 6840: Aviser, tidsskrifter, bøker mv. 6860: Møter, kurs, oppdatering, mv. ps: 1950 står som debet-/kreditkort i mamut. - DrJens Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ser ut til at du har ført riktig det andre da Er nok bare jeg som alltid har brukt 1950 til skattetrekk er jo ikke så viktig - bare det er firmakontoene du har der Lenke til kommentar
schnix Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Takker og bukker for all hjelp, granny. Da gjenstår det bare ett spørsmål jeg ikke har fått besvart: Hvor skal jeg kontere fakturaen fra brreg for registrering i foretaksregisteret? Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Er litt usikker på den jeg.. men det er vel en engangsutgift? Kanskje på 77.. serien som vel er spesielle kostnader? Lenke til kommentar
schnix Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 granny: 7790 var svaret jeg fikk med litt googling. ----- Da er jeg 95% ferdig med 2008 regnskapet. Det ble med 20 bilag, gruer meg til årets. Det er kun en ting jeg ikke har funnet svar på med googlingen min: Jeg har en faktura fra Adobe: Flex Builder 3: 1520 kr (denne satt jeg inn på 6552) Porto: 67,74 kr (Hvor setter jeg inn denne?) 4-serien? Og noen kontrollspørsmål: Trenger jeg noen reskonto-forbindelse i Mamut for "leverandører" der jeg betaler uten noen form for kreditt - all cash up-front. Eksemper: lynda.com - undervisningstjeneste som betales med kredittkort. Online-abonnement etc. Altså, jeg kan føre kvitteringene fra disse i Mamut uten at de trenger en rekontoforbindelse? Takk for svar! Lenke til kommentar
granny Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 68-- serien er porto og slikt Så der finner du det nok. 4... serien er for utgifter i forbindelse med produksjon av varer som du selger. Eks: Selger du hamburgere så skal utgiftene for innkjøp av hamburgere, brød, salat o.l. føres på f.eks 4000 og inntektene av salget på 3000. Du TRENGER ikke å føre reskontro - da du kan velge å bokføre bilagene den dagen du betaler regningen.(Det kan være smart å være litt nøye med dette slik at avstemming av bank (når du får egen konto) blir litt enklere... Reskontro er viktig når du har mva regnskap, for da skal fakturaene føres på rett mva periode ut i fra dato på faktura, men kan ikke se at dette er så viktig i ditt regnskap, hvis du ikke selv ønsker en bedre oversikt over faktiske utgifter på rett mnd. Imidlertid så bør du jo føre reskontro hvis du har regninger med forfall (betalt) etter årskiftet men som gjelder forrige år. Dette for å få det på rett regnskapsår. Lenke til kommentar
schnix Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Da er muligens det lille regnskapet for 2008 i boks. Jeg ønsker bare å vite at jeg har disponert overskuddet korrekt med dette bilaget i periode 13. (se bilde). Mamut mener at alt er ok, og at jeg kan avslutte regnskapsåret, men jeg stoler ikke på at begge konti er korrekt. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
granny Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Synes dette ser riktig ut jeg så vidt jeg kan bedømme det. Så det er nok bare å avslutte og fortsette med årets regnskap Lenke til kommentar
schnix Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Huff og huff... Der sitter jeg fast igjen, muligens. Er dette korrekt måte å føre inn en faktura fra en leverandør i reskontroen? Jeg søkte på nettet, men der fikk jeg opp andre måter å gjøre det på, altså lev. gjelden på kredit-siden. Dette tillater ikke Mamut, og derfor er jeg veldig usikker på om jeg har forstått rett... Hvis ikke jeg har skjønt det, hvor skal jeg da spesifisere innholdet i fakturen jeg har mottatt? Altså programvaren og portoen. Håper jeg ikke har misforstått dette. Takker for hjelpen igjen! Lenke til kommentar
granny Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg pleier å bruke 2400 leverandørgjeld. Og da kommer jeg automatisk inn på reskontro og må slå inn leverandørnummer. Alle utgiftsposter skal jo gå til debet og ikke til kredit? Når du skal betale fakturaen du skylder så må det jo nødvendigvis UT av banken - altså kredit bank og da må leverandørgjeld DA føres til debet. Skjønner du? Jeg bruker Akelius - men prinsippene skal jo være like. Hva skjer når du skriver 2410 da? Lenke til kommentar
schnix Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Takk for info! Det var nok bare hjernen min som var litt "snever". I min tankegang så skulle man taste inn konto på debet, og motkonto på kredit i mamut, men man må jo ikke det fant jeg ut. Det er fullstending mulig å ha konto på kreditsiden og la motkonto være en debetoppføring. Så jeg tastet inn 2410 i konto, og fikk opp reskontrodelen, tastet inn fakturainfo, og førte så summen inn i kreditfeltet. Da gikk det bra. Det var bare manglende kunnskap om hvordan programmet fungerte. Hadde ikke tenkt på det uten svar fra deg. Stor takk for all hjelp! Lenke til kommentar
granny Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Bare hyggelig å kunne være til hjelp Lykke til med firma og videre føring Lenke til kommentar
nuff Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Jeg er blitt helt hekta på et gratis Excel regnskapsystem jeg har funnet på nett. Det er Norskutviklet og genialt. Utgiveren framhever fordelen med å lære seg data, excel, regnskap og alt på samme tid. jeg kan ikke være mer enig. Dette har hjelpi meg i vertfall til å skjønne at Excel er verdens beste program og at å lære det, kommer til å være vert sin vekt i gull. Gratis regnskapspgrogram som er såbra å så lærerikt, det har jeg jommen sansen for. Anbefaler sterkt å gå inn på www.iexcel.no og laste ned porgrammet!! Fakturasystemet demmes har jeg ikke fått sett på ennå, men det skal ha ordre, purring, rente og betalinger innkludert. Og kunderegister. Lenke til kommentar
granny Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Det ser virkelig interessant ut og siden jeg også liker Excell så skal jeg jammen ta en nærmere titt på det. Tusen takk for tipset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå