Klodrik Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har laget meg en hlp-fil til en database og skal ta den i bruk. Jeg vet at man kan skrive inn bane til hvor hjelpfila befinner seg, men hva skal jeg skrive når hjelp-fila er i samme katalog som databasen uten å måtte oppgi hele banen? Problemet er at databasen ikke nødevendigvis skal være konstant på en maskin. Jeg kan selvfølgelig legge hjelpfila i help-katalogen til windows, men det er ikke ønskelig. Det samme gjelder for et ikon som skal kobles til. Alt skal ligge i samme katalog. Så hva skal jeg skrive i stedet for "C:databasehjelp.hlp"? Det funker ikke å bare skrive "hjelp.hlp" Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har laget meg en hlp-fil til en database og skal ta den i bruk. Jeg vet at man kan skrive inn bane til hvor hjelpfila befinner seg, men hva skal jeg skrive når hjelp-fila er i samme katalog som databasen uten å måtte oppgi hele banen? Problemet er at databasen ikke nødevendigvis skal være konstant på en maskin. Jeg kan selvfølgelig legge hjelpfila i help-katalogen til windows, men det er ikke ønskelig. Det samme gjelder for et ikon som skal kobles til. Alt skal ligge i samme katalog. Så hva skal jeg skrive i stedet for "C:databasehjelp.hlp"? Det funker ikke å bare skrive "hjelp.hlp" har du prøvdt: "hjelp.hlp" ???? Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 "hjelp.hlp" funker ikke. Access på liksom ha en bane. Jeg tror man må skrive noe skilt som %windir% slik som windows-katalogen eller %programdir% i stedet for "programfiler eller Program Files (kommer an på om man har norsk eller engelsk versjon av windows). Jeg lurer på om gjeldene katalog også har en slik kode. Det er antakeligvis det som er løsningen... men jeg er ikke sikker Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 "hjelp.hlp" funker ikke. Access på liksom ha en bane. Jeg tror man må skrive noe skilt som %windir% slik som windows-katalogen eller %programdir% i stedet for "programfiler eller Program Files (kommer an på om man har norsk eller engelsk versjon av windows). Jeg lurer på om gjeldene katalog også har en slik kode. Det er antakeligvis det som er løsningen... men jeg er ikke sikker Hva er det du skal bruke den til ? Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har brukt et program for å lage en hjelp-fil. Når man kan koble skjemaer og sånt til en egen hjelp-fil virker databasen mer profesjonell. Da kan man skrive en forklaring på hva alle feltene er og hva de skal brukes til. man trykker bare F1, så får man den opp. Vel når merke at man ikke har Hjelp-ID=0, da kommer nemlig Access sin egen hjelpfil fram. Det er en type ordredatabase, uten at det har noen betydning. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har brukt et program for å lage en hjelp-fil. Når man kan koble skjemaer og sånt til en egen hjelp-fil virker databasen mer profesjonell. Da kan man skrive en forklaring på hva alle feltene er og hva de skal brukes til. man trykker bare F1, så får man den opp. Vel når merke at man ikke har Hjelp-ID=0, da kommer nemlig Access sin egen hjelpfil fram. Det er en type ordredatabase, uten at det har noen betydning. Ja jeg kan forstå det at og koble skjemaer til en annen fil kan virke mer profesjonell..helt klart.. Denne måten skjer hele tiden... Hva er det du lager da.!!!? paste koden her plz...der hvor du vil den skal hente inn den fila. Så kanskje jeg ser noe.... Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Hvorfor skal du absolutt se på min database? Det har ingen ting å si om du har den eller en hvilken som helst annen. Problemet er det samme. Det ligger i Access, ikke databasen. Du kan prøve på det samme med å koble et et ikon til oppstarten i en database. Finn fram en ico-fil og koble til denne. Eller kopier den til samme katalog som du har en hvilken som helst database. Klikk Verktøy->Oppstart... og koble dette ikonet i feltet programikon. Det er samme problemet her. Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hvorfor skal du absolutt se på min database? Det har ingen ting å si om du har den eller en hvilken som helst annen. Problemet er det samme. Det ligger i Access, ikke databasen. Du kan prøve på det samme med å koble et et ikon til oppstarten i en database. Finn fram en ico-fil og koble til denne. Eller kopier den til samme katalog som du har en hvilken som helst database. Klikk Verktøy->Oppstart... og koble dette ikonet i feltet programikon. Det er samme problemet her. Det du lager i Access må kobles til en fil for at den skal fungere, ikke sant.. Hva er det resultatet skal bli ?????? Blir det noe PANG ???? hehe... greit og få med seg hva fan du skal lage for noe. Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Problemet er ikke at jeg ikke får hjelp-fila til i funke. Det går bra når jeg oppgir nøyaktig hvor jeg vil hente fila i fra, men problemet er jo at når jeg skal legge databasen på en annen maskin, så blir den ikke liggende i en katalog med samme navn og plasering. Derfor vil jeg undersøke muligheten får å kunne skrive inn noe som forteller Access at fila ligger i samme katalog som databasen. Jeg kunne selvfølgelig legge hjelpfila på rota C: Da er d bare å oppgi "c:hjelp.hlp" som plasering og saken er biff. Man trykker F1 og et vindu med hjelp-teksten komer fram. Men d er litt upraktisk å måtte legge hjelpfila på rota. Hvis du absolutt MÅ vite hva databasen skal brukes til så kan jeg fortelle det. Men det er knekkende likegyldig om det er en CD-samling eller Salg av møbler med lagerstyring. Jeg lager en database som tar seg av booking av hytter på en campingplass. Jeg lager den for noen andre og det er ment at den skal tas i bruk... Spørsmålet er jo om det finnes andre måter å koble til en fil enn å oppgi banen. Det burde være det, men da må man vel gå noen omveier. Det er vel en fordel og være god på windows-programmering i slike tilfeller Lenke til kommentar
Klodrik Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Jeg har gjort forsøk på å legge fila i windows-katalogen og skrive plaseringen "%Win dir%hjelp.hlp". Det funker flott. Jeg skulle bare ønske jeg visste koden for gjeldende katalog... Lenke til kommentar
sim Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Hmm, nå er ikke jeg noen kløpper på access, men har du muligheten til å definere hjelpefil lokasjonen gjennom å bruke vb kode når database lastes ? Da kan du iallefall legge til: Dim lokasjon as string lokasjon = app.path & "hjelpefil.hlp" database.hjelpefil = lokasjon 'dette er ikke nøyaktig navn hmm, er ikke sikker på om det hjelper noe, og er sannelig ikke sikker på om det virker en gang. Har ikke fått testet det selv, men et forslag kan vel ikke skade ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå