Gå til innhold

Hvilken temp er reell?

Anbefalte innlegg

Jeg har satt inn ny vifte og kjører Everest. Får følgende målte verdier i idle:

CPU............. 14 grader C

CPU kjerne 1.... 41 grader C

CPU kjerne 2.... 42 grader C

Hvilken av disse temperaturene er det jeg skal se etter hvis jeg skal klokke?

Har lest rundt om CPU'en min (E8400) og ser at mange har hatt en bug med fryste temp-verdier, så lurer på om det er noe unormalt med min. Viften går på 1200rpm foreløbig siden jeg ikke helt tør sette den ned før jeg vet om dette er helt trygt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel cirka 17 grader i rommet til vanlig.

Kjente på ribben, og den var mye kaldere enn 40 grader i hvert fall.

Men hvordan klarer Everest å levere så sprikende resultater? Og hva er forskjellen på de?

Takk for raskt svar!

Endret av Snowbear
Lenke til kommentar

Hvis tempen ikke endrer seg i det hele tatt så har du en sensor som "sitter fast". Det skal ikke være farlig, men overklokking bør man legge på hylla om man har vært så uheldig med sin prosessor.

Kjøleribba kommer heller ikke til å være på 40 grader selv om kjernene er det. Du har en temperatursensor i selve prosessoren som viser kjernetemperatur og en som viser temperaturen på "metalleska" rundt, sistenevnte blir ganske logisk en del kaldere enn den midt i prosessoren, bl.a. fordi at når kjernene blir mindre så er varmen vanskeligere å lede bort. Selv om du har en god luftkjøler så vil den føles en del kaldere enn temperaturen på kjernene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å overklokke den skal vel gå greit, men ville anbefalt å være varsom med spenningsøkninger når du ikke vet hvor varm den er.

Hvis du undervolter CPUen (til ca 1v kanskje?) og klokekr den ned så langt det går vil du få en svært god indikasjon på hvor mye feil den 14c-sensoren er, siden idletemp på den da vil være romtemp + maks 2-3c. Det kan du så bruke til å vurdere om det går an å øke spenningen for å oppnå høyere klokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...