Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redusert hørsel ved jevn lytting av musikk via headsett?

Gjest Jon K.

Anbefalte innlegg

Gjest Jon K.

Jeg har hørt folk si at dersom man har volumet på fullt med et headset eller øreplugger, så vil hørselen være utsatt for permanent skade. Det jeg lurer på derimot, er virkningen av å høre på musikk i lange periode (opptil 2 timer om dagen) på relativt lavt lydnivå? Vil dette også kunne redusere hørselen? Og isåfall permanent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi så en film om sånt og hadde hørsel tes i naturfagen og der var det slik at når du hører på høy musikk så er det diskanten som er farlig, altså høye skjerende / skarpe lyder. Og når du hører på dette i høyt volum så sliter du ned noe sånn dritt inne i øreorganen og over lang tid så blir det helt nedslitt og fører til nedsatt hørsel / øresus.

Men derimot 2t på lavt volum burde ikke være noe problem. Bare ikke sovne fra musikken på full guffe over en hel natt lissom :=)

Lenke til kommentar

Jo lengre perioder man har musikk på øret av gangen, jo større sjanser for å skade hørselen. Å ha et lavt volum setter dog igjen ned faren for hørselskader. Er ikke noe galt å høre på musikk på øret med et greit volum, men vær varsom og pass på hørsla di da du skal ha den i mange år fremover.

Lenke til kommentar

Hørselen er forskjellig, og det varierer hvor mye man tåler - men vær varsom og man skal klare å ta vare på den.

Hodetelefoner generelt er litt småskumle siden driverne sitter rett ved øret. Ved vanlige høyttalere så dempes de høyeste diskanttonene av luften, det gjør de ikke når lyden kommer rett inn i øret.

Det kommer ann på hodetelefonene og volumet. Værstingene er lukkede hodetelefoner og plugger med lydisolering (in-ear monitorer.) Med disse så isoleres omgivelsene og om man ikke er forsiktig kan de gi enomrt volum uten at man tenker over det.

Åpne, evt. halvåpne hodetelefoner er greie siden man lett hører om man har på virkelig høy lyd. Også hodetelefoner som kun ligger utenpå ala portapro går under dette. Med slike, så er man vanligvis trygg om man klarer å høre omgivelsene. Det skal være mulig å høre om noen prater til deg.

Akkurat nå hører jeg på musikk gjennom hodetelefonene mine, og jeg hører godt lyden fra tastaturet, og selv små lyder som lyden datamusen lager når den glir over musmatten hører jeg. Om en dør åpnes i etasjen under meg hører jeg det.

Men første grunnregel: det skal aldri være så høyt at lytting over tid gjør vondt. Over tid, her som i lengre enn noen få minutter. Avhengig av musikktype og lyttestil så er det normalt at man kan bli litt sliten ved lytting i lang tid. Musikk med mye dynamikk og fart kan være slik, og om man lytter analyserende og drømmer seg bort i musikken er det og inntrykk som hjernen naturlig blir sliten av over tid.

Prøv å se litt på hvor høyt du faktisk har det. Finn en referanse med ditt utstyr i ett stilt rom, og tenk over det om du har på mye mer volum enn det du ville gjort i ett stilt rom.

Lenke til kommentar
Gjest Jon K.

HS1200_1.jpg

Bruker en slik en. Creative HS-1200. Har sjeldent volumet høyere enn 10 (av 100), fordi det er ganske høyt selv da. De er neppe særlig lydisolerende, ettersom endene sitter på, og ikke rundt ørene. Altså burde det være ganske ideelt, etter hva du anbefaler, Jann-Ove. Så da er jeg altså ikke i risikosonen til å få nedsatt hørsel i ung alder. :)

Lenke til kommentar

Har lurt på dette selv.. Hører jo på musikk hele tiden, fra høyttalere sånn 70cm fra meg om jeg er hjemme (som nå) eller i headsett ellers (til/fra skolen, på tur med hunden, på biltur etc. etc.). Blir jo ofte høyt volum.

Bruker sennheiser da, billigmodellen deres a lá portapro, før denne har jeg brukt portapro.

Noen som merker at om man har på f.eks. et volum som man synes er ganske høyt (liksom at det ubehagelig med høyere volum, men det er ikke på fullt) og så etter en stund kan man ta det høyere?

Er dette pga det i begynnelsen er så relativt høy lyd fra før man tok på musikken, eller har det noe med at hørselen er lammet og man må skru opp for å få tilsvarende lydnivå man hadde i begynnelsen? Skummelt altså...

Lenke til kommentar
Har lurt på dette selv.. Hører jo på musikk hele tiden, fra høyttalere sånn 70cm fra meg om jeg er hjemme (som nå) eller i headsett ellers (til/fra skolen, på tur med hunden, på biltur etc. etc.). Blir jo ofte høyt volum.

Bruker sennheiser da, billigmodellen deres a lá portapro, før denne har jeg brukt portapro.

Noen som merker at om man har på f.eks. et volum som man synes er ganske høyt (liksom at det ubehagelig med høyere volum, men det er ikke på fullt) og så etter en stund kan man ta det høyere?

Er dette pga det i begynnelsen er så relativt høy lyd fra før man tok på musikken, eller har det noe med at hørselen er lammet og man må skru opp for å få tilsvarende lydnivå man hadde i begynnelsen? Skummelt altså...

Jo samma her xD

Setter på musikken på et volum men så etter hvert så virker lyden lavere :( Så skrur du opp...og opp....og opp og redusert hørsel værsegod ?

Lenke til kommentar
Hørselen er forskjellig, og det varierer hvor mye man tåler - men vær varsom og man skal klare å ta vare på den.

Hodetelefoner generelt er litt småskumle siden driverne sitter rett ved øret. Ved vanlige høyttalere så dempes de høyeste diskanttonene av luften, det gjør de ikke når lyden kommer rett inn i øret.

Det kommer ann på hodetelefonene og volumet. Værstingene er lukkede hodetelefoner og plugger med lydisolering (in-ear monitorer.) Med disse så isoleres omgivelsene og om man ikke er forsiktig kan de gi enomrt volum uten at man tenker over det.

Åpne, evt. halvåpne hodetelefoner er greie siden man lett hører om man har på virkelig høy lyd. Også hodetelefoner som kun ligger utenpå ala portapro går under dette. Med slike, så er man vanligvis trygg om man klarer å høre omgivelsene. Det skal være mulig å høre om noen prater til deg.

Akkurat nå hører jeg på musikk gjennom hodetelefonene mine, og jeg hører godt lyden fra tastaturet, og selv små lyder som lyden datamusen lager når den glir over musmatten hører jeg. Om en dør åpnes i etasjen under meg hører jeg det.

Men første grunnregel: det skal aldri være så høyt at lytting over tid gjør vondt. Over tid, her som i lengre enn noen få minutter. Avhengig av musikktype og lyttestil så er det normalt at man kan bli litt sliten ved lytting i lang tid. Musikk med mye dynamikk og fart kan være slik, og om man lytter analyserende og drømmer seg bort i musikken er det og inntrykk som hjernen naturlig blir sliten av over tid.

Prøv å se litt på hvor høyt du faktisk har det. Finn en referanse med ditt utstyr i ett stilt rom, og tenk over det om du har på mye mer volum enn det du ville gjort i ett stilt rom.

<diskantdemping gjennom luft er uansett ganske liten på så korte avstander høyttalere i et vanlig hjem opererer, og dessuten vil jo ørepropper tilpasses det faktumet at de sitter tett på øret, man får jo ikke påvirkningen fra ytre-øret heller, men slike propper har jo en helt annen frekvensgang enn en høyttaler. Man merker jo også tydelig om man spiller høyt volum selv om det er lukkede klokker.

Til trådstarter, noen timer på lavt volum er neppe farlig. Nyere forskning om hørselssakde tyder på at det skal litt til at høy msuikk er et problem, blant annet har klassiske musikere i snitt bedre hørsel når de er 50 enn vanlig, selv om de utsettes for høye lydnivå mens de jobber. Hører man aktivt på noe man liker, så er det mye som tyder på at det fungerer mye på samme måte som vanlig trening, man trener rett og slett opp hørselen, men er belastningen for stor så blir man skadd, og det samme med skudd og andre smell, det er det aller verste for hørselen, så på moderate volum får du neppe problemer.

AtW

Lenke til kommentar

Vil faktisk si at støydempene øreplugger eller hodetelefoner kan ha en fordel om man oppholder seg i støysoner som f.eks en buss, fly, kontor el.l (ikke ute i trafikken f.eks hvor det er viktig å orientere seg etter lydene rundt deg). Når støyen er mindre så kan man spille lavere og fremdeles høre musikken godt.

Det videoen som de var linket til viste er at selv moderat nivå over lang tid er farlig. Når volumet økes så er det snakk om kortere og kortere tid før det oppstår skade. Mye av regenereringen (reparasjon av dages slitasje) fåregår på natten og da burde man absolutt ha det de stille, så å sovne til musikk på propper er en veldig dårlig ide.

Lenke til kommentar

@GrandMa: Jeg hører som regel på mye lavere volum enn det (egentlig en dårlig regel da det er forskjellig fra headset til headset, spiller til spiller), men hvor lang tid bør det ta etter de 60 minuttene før man begynner å høre igjen? Så vidt jeg så sto det ikke noe om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...