Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor fungerer ikke gigabit nettverk med egen-terminerte kabler?

Anbefalte innlegg

Har nettopp arrangert LAN-party, men ble overrasket når vi skulle koble opp nettverket. Gigabit-linjene fra backbone til bordswitcher fungerte kun med nettverkskabler som ble kjøpt i butikk. Egne terminerte kabler støttet kun 100 mbps så det ut som, selv om det var Cat5e kabler som ble brukt. Noen som vet hva problemet kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DU har koblet riktig? Altsa det er ikke bare pin til pin som er viktig men også hvor hvert par er. Det som er viktig er at et par er på pin 1 og 2 neste på 3 OG 6! neste på 4 og 5 siste på 7 og 8. Jeg har aldri hatt problemer med egenkoblete kabler.

Feil koblet kabler kan virke på lavere hastigeter og kort kable men ikke høye hastigheter.

Et annet problem kan tro det eller ei være for korte kabler under en halv meter, har jeg hørt kan ha problemer.

Lenke til kommentar
DU har koblet riktig? Altsa det er ikke bare pin til pin som er viktig men også hvor hvert par er. Det som er viktig er at et par er på pin 1 og 2 neste på 3 OG 6! neste på 4 og 5 siste på 7 og 8.

Der har vi problemet! Har bare koblet pin-til-pin ja. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Gigabit bruker alle 4 trådpar, så det er viktig å terminere riktig. Jeg har tidligere funnet mange eksempler på terminering av Cat5 til 100mbit som ikke vil fungere til gigabit.

Hva er rekkefølgen din?

Er dere sikre på at pluggene sitter riktig i forhold til hverandre? Det er veldig fort gjort å snu en plugg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...