residenevil Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 hei. jeg har en bærbar acer aspire 5920g med vista home premium. også har jeg fått låne en xp cd av morra mi. det jeg har tenkt til da er å få installert xp på d partisjonen/harddisken veit ikke helt som var sånn når jeg kjøpte pcen. altså vista og sånt er på c og jeg vil ha xp på d for å spille på xp og mer skolearbeid på vista, men mitt spørsmål er da hvordan kan jeg få dualboota uten å avinstallere vista først(leste et stelle at det var smartest å installere xp først) og hvordan kan jeg isåfall få til at det kommer sån meny når man starter opp pcen så jeg kan velge xp eller vista. veit dette er et n00b spørsmål, men jeg er ikke så flink på dette. Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 ingen som har noe svar på dette:( vil helst ha det installert i dag Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Klarte ikke å lese det... Beklager Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Klarte ikke å lese det... Beklager altså kort sagt jeg vil dualboote vista og xp, men jeg skal ikke avinstallere eller miste noen av filene på c samen med vista. så vil jeg ha xp på d som var på pcen når jeg kjøpte den. går dette? Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) bare gå i BIOS (trykk F2 under oppstart) la CD/DVD romen stå øvert i boot rekkefølgen. nå setter du inn XP CDen og følger hendvisningene (ta slik at du velger hvor den skal innstalerers) og innstalerer den på D:. når du er ferdig vil du i oppstarten få velge mellom vista og XP Endret 12. mars 2009 av Submit Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 bare gå i BIOS (trykk F2 under oppstart) la CD/DVD romen stå øvert i boot rekkefølgen. nå setter du inn XP CDen og følger hendvisningene (ta slik at du velger hvor den skal innstalerers) og innstalerer den på D:. når du er ferdig vil du i oppstarten få velge mellom vista og XP ok er det sikkert at jeg må gå inn på BIOS vet ikke helt hvor jeg skal endre og sånt Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 trykk f-tast for å få opp boot menu under oppstart. Pleier å være f12 f8 eller liknende. Husk å sette i cd først. Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 forresten glemm det med BIOS. trykk på Start - søk etter Acer eSettings - trykk på tabben oppstart alternativer - klikk CD-ROM/DVD-ROM øverst - sett in XP plata og start dataen på nytt og følg veiledningen trykk f-tast for å få opp boot menu under oppstart. Pleier å være f12 f8 eller liknende. Husk å sette i cd først. er F2 på ACER dataer Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 æhh når jeg starter cden med xp på så står det laster inn filer etter det trykker jeg enter for å installere xp, men så etter det så står det at den ikke finner noen harddisker. jeg har da harddisk Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 æhh når jeg starter cden med xp på så står det laster inn filer etter det trykker jeg enter for å installere xp, men så etter det så står det at den ikke finner noen harddisker. jeg har da harddisk er et kjent problem. du må skifte en ting i BIOS skal gi deg en forklaring om noen strakser Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 æhh når jeg starter cden med xp på så står det laster inn filer etter det trykker jeg enter for å installere xp, men så etter det så står det at den ikke finner noen harddisker. jeg har da harddisk er et kjent problem. du må skifte en ting i BIOS skal gi deg en forklaring om noen strakser ok. takk Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 trykk på F2 under boot (fra du har skrudd på dataen) til et lite pip kommer. da vil du havne i et blått vindu so blir kalt BIOS klikk med musetastene 1 gang bortover. da er du i MAIN. helt nederst der står det "SATA MODE" og ved siden av den står det [A(skal stå noe på A husker ikke)] klikk deg ned til den og trykk 1 gang på F6 slik at det står [iDE] nå trykker du bortover til exit og klikker på exit and save changes. nå burde XP se hardiskene dine (NB: hvis dette gjør slik at du får evt. BlueScreen når du booter vista/eller får problemer så gjør du det samme bortset fra at det skal stå [A****]) Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 ok tester i morgen kan ikke gjøre det nå for da vekker jeg morra mi. takker for svar Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) eeeeeh nå har jeg innstallert xp på d, men problemet mitt er at når jeg starter pcen starter den bare rett på xp og det er et problem for meg. ja jeg vet at jeg installerte xp på d fordi vista er fortsatt på c og xp er på d hvordan kan jeg få fiksa dette? og hvordan får jeg kobla den til trådløst nettverk eller normalt nettverk for den del. fikk ikke til noen av delene akkuratt nå er jeg faktisk litt redd Endret 13. mars 2009 av residenevil Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 håper du kan hjelpe Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 hei det er fordi driverene du har ikke støtter WIndows XP. 1. har du tilgang til en annen data? 2. hva heter dataen din? (eks: Acer Apire 5930g) 3. har du en minnepenn/plate du kan legge filer på? Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 1. ja jeg har tilgang på en annen data 2. den heter acer aspire 5920g (ganske nære du der) 3. ja jeg har en mp3 spiller på 8 gb som funker som minnepenn PS: veit ikke om det har noe å si, men xpen og driverne er beregnet på dell Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 å ja de driverne jeg har er til acer, men det skjønner du sikkert Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 fra dualboot guiden til Hardware : http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/7 1 Last ned programmet EasyBCD fra http://neosmart.net/dl.php?id=1 legg det over på minnepennen din og innstaler det i WInXP 2 Kjør programmet og Trykk på Add/Remove Entries i EasyBCD. 3 Under Add Entry skal du endre bokstaven fra C:\ til E:\ ved Drive. 4 Deretter skal du velge Windows NT/2k/XP/2k3 fra rullegardinmenyen ved siden av Type under Add an Entry. 5 Du skal også endre navnet fra Microsoft Windows til Microsoft Windows XP ved Name. 6 Trykk på Add Entry og Save for å lagre endringen. 7 Nå kan du restarte PC-en. 8 Nå skal du få et valg om Vista eller XP i oppstarten Lenke til kommentar
residenevil Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 ok, men nå tok jeg i helga og installerte vista på nytt. og fjerna xp. og nå har jeg 30 gb med spill på harddisken på d hvordan kan jeg være sikker på at det funker denne gangen. vil helst ikke miste det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå