Gå til innhold

hvordan dualboote xp når jeg allerede har vista?

Anbefalte innlegg

hei. jeg har en bærbar acer aspire 5920g med vista home premium. også har jeg fått låne en xp cd av morra mi. det jeg har tenkt til da er å få installert xp på d partisjonen/harddisken veit ikke helt som var sånn når jeg kjøpte pcen. altså vista og sånt er på c og jeg vil ha xp på d for å spille på xp og mer skolearbeid på vista, men mitt spørsmål er da hvordan kan jeg få dualboota uten å avinstallere vista først(leste et stelle at det var smartest å installere xp først) og hvordan kan jeg isåfall få til at det kommer sån meny når man starter opp pcen så jeg kan velge xp eller vista.

veit dette er et n00b spørsmål, men jeg er ikke så flink på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bare gå i BIOS (trykk F2 under oppstart) la CD/DVD romen stå øvert i boot rekkefølgen. nå setter du inn XP CDen og følger hendvisningene (ta slik at du velger hvor den skal innstalerers) og innstalerer den på D:. når du er ferdig vil du i oppstarten få velge mellom vista og XP :)

Endret av Submit
Lenke til kommentar
bare gå i BIOS (trykk F2 under oppstart) la CD/DVD romen stå øvert i boot rekkefølgen. nå setter du inn XP CDen og følger hendvisningene (ta slik at du velger hvor den skal innstalerers) og innstalerer den på D:. når du er ferdig vil du i oppstarten få velge mellom vista og XP :)

ok er det sikkert at jeg må gå inn på BIOS vet ikke helt hvor jeg skal endre og sånt

Lenke til kommentar

forresten glemm det med BIOS. trykk på Start - søk etter Acer eSettings - trykk på tabben oppstart alternativer - klikk CD-ROM/DVD-ROM øverst - sett in XP plata og start dataen på nytt :) og følg veiledningen

trykk f-tast for å få opp boot menu under oppstart.

Pleier å være f12 f8 eller liknende. Husk å sette i cd først.

er F2 på ACER dataer :)

Lenke til kommentar
æhh når jeg starter cden med xp på så står det laster inn filer etter det trykker jeg enter for å installere xp, men så etter det så står det at den ikke finner noen harddisker. jeg har da harddisk

er et kjent problem. du må skifte en ting i BIOS skal gi deg en forklaring om noen strakser :)

Lenke til kommentar
æhh når jeg starter cden med xp på så står det laster inn filer etter det trykker jeg enter for å installere xp, men så etter det så står det at den ikke finner noen harddisker. jeg har da harddisk

er et kjent problem. du må skifte en ting i BIOS skal gi deg en forklaring om noen strakser :)

ok. takk

Lenke til kommentar

trykk på F2 under boot (fra du har skrudd på dataen) til et lite pip kommer. da vil du havne i et blått vindu so blir kalt BIOS :) klikk med musetastene 1 gang bortover. da er du i MAIN. helt nederst der står det "SATA MODE" og ved siden av den står det [A(skal stå noe på A husker ikke)] klikk deg ned til den og trykk 1 gang på F6 slik at det står [iDE] nå trykker du bortover til exit og klikker på exit and save changes. nå burde XP se hardiskene dine :)

(NB: hvis dette gjør slik at du får evt. BlueScreen når du booter vista/eller får problemer så gjør du det samme bortset fra at det skal stå [A****])

Lenke til kommentar

eeeeeh nå har jeg innstallert xp på d, men problemet mitt er at når jeg starter pcen starter den bare rett på xp og det er et problem for meg. ja jeg vet at jeg installerte xp på d fordi vista er fortsatt på c og xp er på d hvordan kan jeg få fiksa dette? og hvordan får jeg kobla den til trådløst nettverk eller normalt nettverk for den del. fikk ikke til noen av delene

akkuratt nå er jeg faktisk litt redd

Endret av residenevil
Lenke til kommentar

fra dualboot guiden til Hardware :): http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/7

1 Last ned programmet EasyBCD fra http://neosmart.net/dl.php?id=1

legg det over på minnepennen din og innstaler det i WInXP

2 Kjør programmet og Trykk på Add/Remove Entries i EasyBCD.

3 Under Add Entry skal du endre bokstaven fra C:\ til E:\ ved Drive.

4 Deretter skal du velge Windows NT/2k/XP/2k3 fra rullegardinmenyen ved siden av Type under Add an Entry.

5 Du skal også endre navnet fra Microsoft Windows til Microsoft Windows XP ved Name.

6 Trykk på Add Entry og Save for å lagre endringen.

vista_xp2b.jpg

7 Nå kan du restarte PC-en.

8 Nå skal du få et valg om Vista eller XP i oppstarten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...