delfin Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har man fri vilje i Himmelen? Nei. Man MÅ tro på Gud. Men jeg skjønner at folk tror. Er ikke like lett for alle å innse at de skal dø, og da er det greit å ha en trøst og et håp om at det er noe mer etter livet. Men for å være ærlig så er ikke å tro et valg, så da strider ikke det at man må tro med fri vilje. Stemmer... man kan ikke f.eks bestemme seg for å tro at månen er en ost, så derfor er det ikke et valg heller... det er et resultat av kunnskap/mangel på kunnskap Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Så da faller hele argumentet i fisk da? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Så da faller hele argumentet i fisk da? Det er som sagt ikke JEG som hevder at man mister sin frie vilje om man får bevis for gud. Dette er noe kristne har sagt til meg for å bortforklare det faktum at Gud glimrer med sitt fravær... Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 De kristne sier stadig "jeg velger å tro..." Men hvis det å tro ikke er at valg, hvordan kan da Gud forsvare å sende ikke-troende til Helvete, og la de troende komme til Himmelen. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 De kristne sier stadig "jeg velger å tro..." Men hvis det å tro ikke er at valg, hvordan kan da Gud forsvare å sende ikke-troende til Helvete, og la de troende komme til Himmelen. Ja, det er det egentlige spørsmålet! Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er aldri mer enn tro, du ville hatt fri vilje selv om han viste seg. Jeg er uenig i alle svarene. Jeg har nemlig hørt av flere andre kristne at grunnen til at Gud ikke beviser at han eksisterer, er fordi da ville vi mistet vår frie vilje. Tror ikke dette er en uvanlig tro blant kristne... Javel ja, de om det. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 (endret) Hva er så den kristne begrunnelsen for at Gud ikke viser seg Ozi? Eller ihvertfall det svaret din oppfatning av kristendommen gir? Endret 13. april 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Man mister vel ikke sin frie vilje hvis gud viser seg, man kan vel fortsatt velge fritt blant alle andre valg. Man vel også velge å ikke tro på gud selv om han viser seg akkurat som jeg kan velge å tro at ikke pc skjermen står foran meg, men at det bare er en illusjon. Jeg snakket på et forum ang. dette med fri vilje i himmelen. Fikk svaret at man har fri vilje i himmelen. Jeg spurte da hvordan det ikke kan være noe ondt i himmelen i og med at man kan med sin frie vilje velge å gjøre vonde handlinger. Da fikk jeg svar om at hvis man kommer til himmelen vil man være perfekt, akkurat som gud. Med denne perfekte kunnskapen vil ikke onde handlinger eksistere. Hva svarer man på noe sånt? Jeg tenkte at hvis man har 100% fri vilje bør man kunne velge å gjøre en ond handling som er helt uten motiv og mening, altså bør jo fortsatt en ond handling være mulig å gjøre. Endret 14. april 2009 av Plecto Lenke til kommentar
O3K Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Hvis den kristne gud viste seg for oss for så å bli et faktum, hvordan skulle da den kristne gud kunne skille mellom de ikke-kristne og de kristne for så å vite hvem som skal sendes til helvete og hvem som skal sendes til himmelriket? Endret 14. april 2009 av O3K Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Man mister vel ikke sin frie vilje hvis gud viser seg, man kan vel fortsatt velge fritt blant alle andre valg. Man vel også velge å ikke tro på gud selv om han viser seg akkurat som jeg kan velge å tro at ikke pc skjermen står foran meg, men at det bare er en illusjon. Nei det kan du ikke. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hvis den kristne gud viste seg for oss for så å bli et faktum, hvordan skulle da den kristne gud kunne skille mellom de ikke-kristne og de kristne for så å vite hvem som skal sendes til helvete og hvem som skal sendes til himmelriket? For det første, så tror jeg Gud ikke ser på det ytre, Han ser til hjertene våre og kjenner alle tanker og intensjoner vi måtte ha. Han kjenner oss bedre enn vi kjenner oss selv, fordi Han har skapt mennesket. Dessuten er Han altvitende også. Jeg tror det har noe å gjøre med den frie viljen, det med at Gud ikke åpenbarer seg direkte for både troende og ikke-troende. Samtidig, så vil Han at vi skal tro Ham og stole på Ham, ikke fordi vi selv vet det og ser det, men fordi Gud er til å stole på og overmåte god. Det var dette som felte Adam og Eva. Gud hentydet til at de måtte dø dersom de spiste av Kunnskapens tre, mens Satan hentydet til at de ikke skulle dø. Synden deres var ikke å tro Satan, men å tvile på Gud. Ved dette, gjorde de Gud til en løgner, slik som djevelen hadde gjort tidligere. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hvis den kristne gud viste seg for oss for så å bli et faktum, hvordan skulle da den kristne gud kunne skille mellom de ikke-kristne og de kristne for så å vite hvem som skal sendes til helvete og hvem som skal sendes til himmelriket? Slik jeg har forstått det sendes du ikke til himmelen pga tro, men pga mangel på synd. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Hvis den kristne gud viste seg for oss for så å bli et faktum, hvordan skulle da den kristne gud kunne skille mellom de ikke-kristne og de kristne for så å vite hvem som skal sendes til helvete og hvem som skal sendes til himmelriket? Slik jeg har forstått det sendes du ikke til himmelen pga tro, men pga mangel på synd. Det er faktisk omvendt. Sann tro bringer også kjærlighet og lysten til å gjøre gode gjerninger til glede for sine medmennesker og Gud (samt lysten til å bli kvitt synden, og gjøre det en kan for ta avstand fra den). Så lenge vi oppriktig elsker Gud og våre medmennesker av hele vårt hjerte, vår sjel og vår kraft, vil Gud selv ta hånd om synden i oss og helliggjøre oss. Dette kan Han gjøre fordi Jesus tok vår skyld, samt konsekvensene av vår skyld på Seg, og døde den død som vi ellers måtte ha dødd. Vi kan ikke bestemme oss for å elske Gud i vår egen styrke, men vi kan be Ham om å hjelpe oss å skjønne hvorfor vi burde elske Ham, sånn at man skjønner hvor god Han egentlig er og kjærlighet til Gud blir en naturlig del av en. Endret 15. april 2009 av Mennesket Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 I teorien sender ham de som er tilgitt for sin synd, ikke de som tror. Selv om tro ofte kan føre til tilgivelse, men du må enda be om det. Lenke til kommentar
Amatus Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 I teorien sender ham de som er tilgitt for sin synd, ikke de som tror. Selv om tro ofte kan føre til tilgivelse, men du må enda be om det. Troen kan ikke frelse en i seg selv, den fører til helliggjørelse. Jesus har tilgitt alle deres synd (Han døde for hele verden), men man må ta imot den og tro at Han har gjort det. Tror vi er ganske enige, uansett. (: Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Man mister vel ikke sin frie vilje hvis gud viser seg, man kan vel fortsatt velge fritt blant alle andre valg. Man vel også velge å ikke tro på gud selv om han viser seg akkurat som jeg kan velge å tro at ikke pc skjermen står foran meg, men at det bare er en illusjon. Jeg snakket på et forum ang. dette med fri vilje i himmelen. Fikk svaret at man har fri vilje i himmelen. Jeg spurte da hvordan det ikke kan være noe ondt i himmelen i og med at man kan med sin frie vilje velge å gjøre vonde handlinger. Da fikk jeg svar om at hvis man kommer til himmelen vil man være perfekt, akkurat som gud. Med denne perfekte kunnskapen vil ikke onde handlinger eksistere. Hva svarer man på noe sånt? Jeg tenkte at hvis man har 100% fri vilje bør man kunne velge å gjøre en ond handling som er helt uten motiv og mening, altså bør jo fortsatt en ond handling være mulig å gjøre. Hvis du klarer å tro at datamaskinen ikke er foran deg, da er du virkelig flink. En ting er å fortelle deg selv at det er en illusjon, og late som du tror på det. En annen ting er å få den til å forsvinne. Hva du svarer på noe slikt? Du spør hvorfor Gud ikke gjør så det blir perfekt på jorden også, om det er en slik magisk forvandling som skjer ved himmelporten, også peker du på et lass med lik, gjerne barnelik. Burde ikke være så altfor vanskelig å oppspore. Men for å holde det på et seriøst nivå, fri vilje betyr at man skal ha muligheten til å gjøre slemme ting. Kan ikke annet enn å si meg enig der, men nå er jo himmelmenneskene feilfrie da, så de kommer jo ikke til å misbruke sin frie vilje. Endret 15. april 2009 av Mirzá_Rezá_Kirmán Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Slik jeg har forstått det sendes du ikke til himmelen pga tro, men pga mangel på synd. Problemet med det er vel at synd er subjektivt. Dessuten, sier ikke protestantisk kristendom at alle mennesker er syndere, men at vi kan få fjernet synden gjennom troen på Kristus? Eller noe i den duren. Isåfall er det jo selveste troen som er avgjørende Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Slik jeg har forstått det sendes du ikke til himmelen pga tro, men pga mangel på synd. Problemet med det er vel at synd er subjektivt. Dessuten, sier ikke protestantisk kristendom at alle mennesker er syndere, men at vi kan få fjernet synden gjennom troen på Kristus? Eller noe i den duren. Isåfall er det jo selveste troen som er avgjørende Vi er vel ikke født med synd, strengt tatt. Men vi er født til fri vilje og fri vilje fører til synd. Vi kan sammenligne tilgivelse med et bra golfslag og tro med å være en god golfspiller. Det at du er en god golfspiller høyner sjansen og gjør det enklere og mer naturlig for deg å slå det bra slaget. Men strengt tatt trenger du det ikke, det er bare verre. Ok, det var det dårligste eksemplet siden 2003, men dere forstår poenget. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Vi kan sammenligne tilgivelse med et bra golfslag og tro med å være en god golfspiller. Som sagt så er moral og synd subjektivt. For deg er en god golfspiller kanskje en som bruker færrest slag pr. hull, for en annen kan det være en golfspiller som klarer å komme seg ut av et hvert sandhull med kun et slag, og for en tredje person kan det være en som alltid ender opp med minst 7 stk. hole-in-one og for en fjerde person kan det rett og slett kun være det å bære sine egne køller som gjør en til en god golfspiller. Poenget er at synd og moral er subjektivt Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Nå tar du ikke en ting med i betraktningen O3K. Som en kristen så har ikke Ozi det samme synet på synd og moral som deg, og meg. Han mener og tror at moral er noe vi har fått fra Gud, og de som har en subjektiv moral rett og slett har feil moral. Selv om den kristne moralen også er subjektiv, så ser ikke kristne på den som det. Det er jo et godt argument at de faktisk tar feil, men slik arter nå enda virkeligheten seg for de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå