Petrvs Romanvs Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Å tro på Gud sikrer ikke en billett opp der, en må kjempe seg til det. Så er det opp til hver enkelt om man velger frihet fra viljen eller viljen til frihet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Himmelen er en umulighet. I følge troende kommer det onde i verden av onde handlinger som følge av fri vilje. Hvis det ikke er ondt i himmelen har man ingen mulighet til å velge onde handlinger altså har man ikke fri vilje. Man vil ikke ha muligheten til å huske det man har gjort på jorden samt at man ville blitt strippet for veldig mye av det som gjør oss til mennesker. Resultatet ville blitt zombie-aktige mennesker som tusler overlykkelige rundt i all evighet. Man kan kanskje svare på dette ved å si at himmelen er et totalt utenkelig sted slik at man ikke kan ta de konklusjonene jeg gjorde ovenfor, men det er jo fortsatt de samme sjelene som går på jorden som blir sendt til himmelen. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg synes spørsmålet trådstarter stiller er legitimt, men det blir stilt på en lite imøtekommende måte så jeg tar meg den frihet til å endre spørsmålet: Det sies at i Himmelen er alt i den skjønneste harmoni, det sies også at ingen slipper ut hverken fra helvete eller fra himmel. Alt er for evig tid. Hva så om noen en dag finner på at dem vil gjøre en «ond» handling i paradiset, vil dem være i stand til å gjøre det? Hvis ja, hva da med harmonien? Hvis nei, hvorfor er den frie viljen viktig på jord, men ikke i himmelriket? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg synes spørsmålet trådstarter stiller er legitimt, men det blir stilt på en lite imøtekommende måte så jeg tar meg den frihet til å endre spørsmålet: Det sies at i Himmelen er alt i den skjønneste harmoni, det sies også at ingen slipper ut hverken fra helvete eller fra himmel. Alt er for evig tid. Hva så om noen en dag finner på at dem vil gjøre en «ond» handling i paradiset, vil dem være i stand til å gjøre det? Hvis ja, hva da med harmonien? Hvis nei, hvorfor er den frie viljen viktig på jord, men ikke i himmelriket? Helvete (ildsjøen) slipper ingen ut av. Himmelrikets tolv porter står åpene i all evighet. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Utrolig mye off topic her... hadde vært mye bedre om noen av de kristne kunne svare på dette, og ikke bare klage på dårlig formulering... Slik jeg forstår problemstillingen er det: Grunnen til at Gud ikke beviser for menneskene at han eksisterer, er fordi han vil at vi skal ha fri vilje til å tro det vi vil.. (forstå det den som kan). De som da er så heldige å komme til himmelen, vil få bevist at Gud eksisterer, men mister da (etter kristen logikk) sin frie vilje, til å ikke tro på Gud... Så er spørsmålet: Hadde vi mistet vår frie vilje om Gud åpenbarte seg? Hvis ja, hvordan kan man da ha fri vilje i himmelen?` For meg som ikke-kristen er jo hele greia med fri vilje fullstendig på jordet, men de kristne har et forklaringsproblem her... Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 - Hvis Gud vil at jeg skal tro på han, hvorfor viser han seg ikke bare for meg?- Da ville det ikke vært TRO, men viten - Hva er så bra med tro i forhold til viten? - Gud vil ikke tvinge deg til å tro på han, han vil at du skal tro på han av egen fri vilje. Hvis han viser seg for deg, vil du ikke ha fri vilje lenger. - Så hva skjer i Himmelen? Der har jeg altså ikke fri vilje lenger? - Ehh... Ja, dere religionister, hva svarer dere på dette? Hvorfor er det viktig med fri vilje på jorden, men ikke i Himmelen? En har jo fri vilje i Himmelen også. Hadde jo vært grusomt motsigende på en måte at en skulle ha fri vilje på jorden, og når man dør og skal komme til et bedre sted - og når man kommer der så vips var det vekk med fri vilje. Det er menneskets valg om det vil tro på Gud eller ikke, det er derfor han ikke viser seg her på jorden. Angående Himmelen, så forsvinner ikke den fri viljen bare fordi at man har sett Gud og vet at han eksisterer. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Men hvilke motiver skal en gud ha når han vil at mennesket skal tro, men ikke vite? Hva med alle mirakler i bibelen? Da var det greit, men ikke nå lenger Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 - Hvis Gud vil at jeg skal tro på han, hvorfor viser han seg ikke bare for meg?- Da ville det ikke vært TRO, men viten - Hva er så bra med tro i forhold til viten? - Gud vil ikke tvinge deg til å tro på han, han vil at du skal tro på han av egen fri vilje. Hvis han viser seg for deg, vil du ikke ha fri vilje lenger. - Så hva skjer i Himmelen? Der har jeg altså ikke fri vilje lenger? - Ehh... Ja, dere religionister, hva svarer dere på dette? Hvorfor er det viktig med fri vilje på jorden, men ikke i Himmelen? En har jo fri vilje i Himmelen også. Hadde jo vært grusomt motsigende på en måte at en skulle ha fri vilje på jorden, og når man dør og skal komme til et bedre sted - og når man kommer der så vips var det vekk med fri vilje. Det er menneskets valg om det vil tro på Gud eller ikke, det er derfor han ikke viser seg her på jorden. Angående Himmelen, så forsvinner ikke den fri viljen bare fordi at man har sett Gud og vet at han eksisterer. Hvorfor forsvinner den frie viljen på jorden, "bare fordi at man har sett Gud og vet at han eksisterer"? Det henger jo overhodet ikke på greip... Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Det har ikke noe med om å gjøre med at den frie viljen forsvinner. Har mer med valget mellom å tro eller ikke tro. Lenke til kommentar
thermos Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Hvordan er det i himmelen da? Er alt bra for deg der? Er det slik at man har 1000 jomfruer hver eller noe? Har dem alkohol i himmelen? Er det ingen som er lei seg i himmelen? Playstation? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Det har ikke noe med om å gjøre med at den frie viljen forsvinner. Har mer med valget mellom å tro eller ikke tro. Ok, her må jeg frem med teskje.... Gud viser seg ikke på jorden fordi da mister vi vår frie vilje (fordi vi ikke lenger har fullstendig blind og urasjonell tro på ham). Dette betyr at vi mister vår frie vilje den gangen vi får se gud...? Alternativ 1: Vi mister vår frie vilje i himmelen. Alternativ 2: Vi mister ikke vår frie vilje av å få bevis for guds eksistens. Hvilken er riktig? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Har trådstartet funnet opp denne dialogen selv eller snakket med en dum person? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har trådstartet funnet opp denne dialogen selv eller snakket med en dum person? Det er faktisk et relevant spørsmål, som ingen her enda har svart tilfredsstillende på. Hvis dere kan slutte å pirke på detaljer og heller holde dere til spørsmålet kommer vi kanskje noen vei... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvorfor svare på spørsmålet når jeg er uenig i de andre konklusjonene som leder opp til spørsmålet? Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvorfor svare på spørsmålet når jeg er uenig i de andre konklusjonene som leder opp til spørsmålet? Da kan du svare hva du er uenig i da... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er aldri mer enn tro, du ville hatt fri vilje selv om han viste seg. Jeg er uenig i alle svarene. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er aldri mer enn tro, du ville hatt fri vilje selv om han viste seg. Jeg er uenig i alle svarene. Jeg har nemlig hørt av flere andre kristne at grunnen til at Gud ikke beviser at han eksisterer, er fordi da ville vi mistet vår frie vilje. Tror ikke dette er en uvanlig tro blant kristne... Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Det er aldri mer enn tro, du ville hatt fri vilje selv om han viste seg. Jeg er uenig i alle svarene. Jeg har nemlig hørt av flere andre kristne at grunnen til at Gud ikke beviser at han eksisterer, er fordi da ville vi mistet vår frie vilje. Tror ikke dette er en uvanlig tro blant kristne... Hvorfor viser han seg ikke bare da? Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. april 2009 Forfatter Del Skrevet 12. april 2009 (endret) Har man fri vilje i Himmelen? Nei. Man MÅ tro på Gud. Men jeg skjønner at folk tror. Er ikke like lett for alle å innse at de skal dø, og da er det greit å ha en trøst og et håp om at det er noe mer etter livet. Endret 12. april 2009 av thai-mat Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har man fri vilje i Himmelen? Nei. Man MÅ tro på Gud. Men jeg skjønner at folk tror. Er ikke like lett for alle å innse at de skal dø, og da er det greit å ha en trøst og et håp om at det er noe mer etter livet. Men for å være ærlig så er ikke å tro et valg, så da strider ikke det at man må tro med fri vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå