Rudde Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Er det ulovlig å prøve å kjøpe Øl, komme inn på ett utested, *gå på kino *, kjøre røyk/snus med fake ID? Jeg skjønner jo at vi kan bli sendt på dør om de ikke tror oss men er det ulovlig å prøve seg?? - Takk for svar x] Lenke til kommentar
Ascubal Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Uekte ID er vel dokumentforfalskning så vidt jeg veit....? Og det er ulovlig. Endret 12. mars 2009 av Ascubal Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Så dette blir ulovlig ? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Men viktig å huske er at en dørvakt, dama på rimi osv IKKE på noen måte har lov å "ta" en persons legitimasjon. Til og med en vekter har ikke myndighet til dette. Og de har ikke lov å holde deg igjen heller, untatt vektere tror jeg. Så lenge du ikke oppgir falsk ID til en politimann osv kan du bare bli nektet inngang/kjøp av vare. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Så hvis jeg viser en fake ID på rimi kan ikke hu tilkalle purken? EDIT: Og de kan gjøre meg noe så lenge jeg viser dem ekte ID når de kommer? Endret 12. mars 2009 av Rudde93 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Så hvis jeg viser en fake ID på rimi kan ikke hu tilkalle purken? EDIT: Og de kan gjøre meg noe så lenge jeg viser dem ekte ID når de kommer? De kan nekte deg å kjøpe øl, komme inn på utestedet uten grunn. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Ja seff, men jeg kan ikke havne i andre problemer? Med politiet eller noe? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Så dette blir ulovlig ? Falskt førerkort er noe du IKKE burde prøve på Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Har ikke planer om å kjøre bil med det Var det du mente sant? xD Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 ja viss e husker riktig så er det veldig ulovlig da dokument forfalskning er det samme som bedrageri. tips er viss du er ute på byen og bruker fake legge og purken kommer. knekk det og kast det Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Tja, en venn av meg ble tatt for et par uker siden og det ble litt shit ut av det ja. Bl.a foreldre får jo høre om dette ganske kjapt om du blir tatt, noe det er ganske stor sannsynlighet for at du blir selv om du ikke er "babyface". Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Måtte se om denne tråden var i Gullkorn... Lenke til kommentar
Kuroi-Neko Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Blir du tatt er det værste som kan skje at du får utsettelse på lappen og nektes adgang i USA. Hadde aldri tatt den sjangsen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Ja seff, men jeg kan ikke havne i andre problemer? Med politiet eller noe? Ja, selvsagt kan du det. Strafferammen er vel halvannet år eller noe. Men mest sannsynlig får du en bot på noen tusen og en betinget dom. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Falsk ID og bruk av andres ID er dokumentforfalskning og straffes med fengsel eller bøter. Butikken eller steder du "prøver deg" med falsk ID kan anmelde deg, eller holde deg igjen til Politiet kommer dersom du nekter å oppgi personopplysninger når de skal anmelde deg. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Sett utesteder i Bergen holde igjen folk til politiet kommer, evt få de til å skrive under på en politianmeldelse av noe slag. Er ikke ofte de gjør noe ut av det, men en jævlig sur ting å få noe på rullebladet for. Man kan bli dømt for dokumentforfalskning. Å bruke noen andre sin legimitasjon tror jeg går som identitets tyveri og er noe du i alle fall ikke burde prøve deg på! Men viktig å huske er at en dørvakt, dama på rimi osv IKKE på noen måte har lov å "ta" en persons legitimasjon.Til og med en vekter har ikke myndighet til dette. Og de har ikke lov å holde deg igjen heller, untatt vektere tror jeg. Så lenge du ikke oppgir falsk ID til en politimann osv kan du bare bli nektet inngang/kjøp av vare. Privatperson, vekter eller vakt spiller ingen trille, en vekter har ikke mer rettigheter en en annen borger. Med det sagt, en vakt/vekter som er ansatt på ett utsted har i stor grad to paragrafer de bruker om jeg husker rett. Det er 1. selvforsvar(ikke relevant) 2. er eiers-rett. Sistnevnte er at de har fått tilatelse av eieren å vakte foretaket, det kan være å nekte fulle folk, nekte folk med falsk legg osv, men de kan også holde igjen folk som har gjort noe ulovelig og tilkalle politi. (NB: Jeg er ikke vekter/vakt har ikke god peiling på temaet heller, bare pratet med noen vektere om det en gang, som om noen vil slå opp lovverket rundt dette: slå dere løs ) Angående rimi-dama tror jeg de kan ta legimitasjonen om de har rimelig grunn til å tro at du bruker den til å bryte en lov. Tror vanlig fremgangsmåte er at de da leverer den til politiet så får de ta saken. Dette er jeg ikke helt sikker på. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Dette med at de ikke kan beholde identifikasjonen er et grumsete område, og står du der og har prøvd å bruke falskt dokument tror jeg poltiet overser at dørvakten eller hvem det nå er som har tatt seg friheten å beholdt kortet. Kommer man med førerkort/pass som tydelig er forfalsket av proffesjonelle kan man fort havne i ganske kjedelige avhør om hvor og hvem man skaffet de av også. Dokumentfalsk av id kort kan straffes med fengsel intil 6 mnd etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Dokumentfalsk av id kort kan straffes med fengsel intil 6 mnd etter hva jeg har hørt. Jeg googlet dette kjapt i sted og fant ett annet forum der noen hevded 1/2 - 2 år for dokumentforfalsk, så 1/2 år for en ID kan jeg tro på... Men reelt sett om noen bruker en skrapet legg for å komme seg inn på et utested er det helt urimelig urealistisk med fengselsstraff Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Selvsagt vil et skrapet id kort med halvgodt arbeid ikke føre til fengselstraff, men kanskje en bot, Når trådstarter vil begynne å bestille falske førerkort over nettet kan han fort havne i større problemer om disse viser seg å være proffesjonelt laget var vel mer det jeg tenkte på. Har man et "ekte" kort med bilder og orginal men falsk skrift vil politiet se langt mer alvorlig på det enn en fjortiss som har sittet på gutterommet og mekket i uka for å komme inn på puben til helga Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 så klart det er ulovelig!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå