Gå til innhold

Er fake ID ulovlig?

Rudde

Anbefalte innlegg

Er det ulovlig å prøve å kjøpe Øl, komme inn på ett utested, *gå på kino :)*, kjøre røyk/snus med fake ID?

Jeg skjønner jo at vi kan bli sendt på dør om de ikke tror oss men er det ulovlig å prøve seg??

- Takk for svar x]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men viktig å huske er at en dørvakt, dama på rimi osv IKKE på noen måte har lov å "ta" en persons legitimasjon.

Til og med en vekter har ikke myndighet til dette.

Og de har ikke lov å holde deg igjen heller, untatt vektere tror jeg.

Så lenge du ikke oppgir falsk ID til en politimann osv kan du bare bli nektet inngang/kjøp av vare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Falsk ID og bruk av andres ID er dokumentforfalskning og straffes med fengsel eller bøter. Butikken eller steder du "prøver deg" med falsk ID kan anmelde deg, eller holde deg igjen til Politiet kommer dersom du nekter å oppgi personopplysninger når de skal anmelde deg.

Lenke til kommentar

Sett utesteder i Bergen holde igjen folk til politiet kommer, evt få de til å skrive under på en politianmeldelse av noe slag. Er ikke ofte de gjør noe ut av det, men en jævlig sur ting å få noe på rullebladet for.

Man kan bli dømt for dokumentforfalskning.

Å bruke noen andre sin legimitasjon tror jeg går som identitets tyveri og er noe du i alle fall ikke burde prøve deg på! :p

Men viktig å huske er at en dørvakt, dama på rimi osv IKKE på noen måte har lov å "ta" en persons legitimasjon.

Til og med en vekter har ikke myndighet til dette.

Og de har ikke lov å holde deg igjen heller, untatt vektere tror jeg.

Så lenge du ikke oppgir falsk ID til en politimann osv kan du bare bli nektet inngang/kjøp av vare.

Privatperson, vekter eller vakt spiller ingen trille, en vekter har ikke mer rettigheter en en annen borger.

Med det sagt, en vakt/vekter som er ansatt på ett utsted har i stor grad to paragrafer de bruker om jeg husker rett. Det er 1. selvforsvar(ikke relevant) 2. er eiers-rett. Sistnevnte er at de har fått tilatelse av eieren å vakte foretaket, det kan være å nekte fulle folk, nekte folk med falsk legg osv, men de kan også holde igjen folk som har gjort noe ulovelig og tilkalle politi.

(NB: Jeg er ikke vekter/vakt har ikke god peiling på temaet heller, bare pratet med noen vektere om det en gang, som om noen vil slå opp lovverket rundt dette: slå dere løs :) )

Angående rimi-dama tror jeg de kan ta legimitasjonen om de har rimelig grunn til å tro at du bruker den til å bryte en lov. Tror vanlig fremgangsmåte er at de da leverer den til politiet så får de ta saken. Dette er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Dette med at de ikke kan beholde identifikasjonen er et grumsete område, og står du der og har prøvd å bruke falskt dokument tror jeg poltiet overser at dørvakten eller hvem det nå er som har tatt seg friheten å beholdt kortet.

Kommer man med førerkort/pass som tydelig er forfalsket av proffesjonelle kan man fort havne i ganske kjedelige avhør om hvor og hvem man skaffet de av også.

Dokumentfalsk av id kort kan straffes med fengsel intil 6 mnd etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Dokumentfalsk av id kort kan straffes med fengsel intil 6 mnd etter hva jeg har hørt.

Jeg googlet dette kjapt i sted og fant ett annet forum der noen hevded 1/2 - 2 år for dokumentforfalsk, så 1/2 år for en ID kan jeg tro på... Men reelt sett om noen bruker en skrapet legg for å komme seg inn på et utested er det helt urimelig urealistisk med fengselsstraff :)

Lenke til kommentar

Selvsagt vil et skrapet id kort med halvgodt arbeid ikke føre til fengselstraff, men kanskje en bot,

Når trådstarter vil begynne å bestille falske førerkort over nettet kan han fort havne i større problemer om disse viser seg å være proffesjonelt laget var vel mer det jeg tenkte på.

Har man et "ekte" kort med bilder og orginal men falsk skrift vil politiet se langt mer alvorlig på det enn en fjortiss som har sittet på gutterommet og mekket i uka for å komme inn på puben til helga ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...