TheBlackSheep Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Har kjøpt meg et videokamera med SDkort lagring. Når jeg overfører videoer fra kamera til pc'en får jeg .MPG filer. Er det riktig at filene er .MPG filer, eller er det bare en container? Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal konvertere filen(e) over til noe annet før jeg begynner å redigere med de (når jeg åpner .MPG-filene i f.eks adobeCS så har jeg problemer med både lyd og "rendering"). Det jeg er ute etter er best mulig kvalitet på f.eks youtube. Hva bør jeg gjøre? Hadde vært sykt bra med et godt svar, for jeg er halvveis blank på dette området! - Takk Lenke til kommentar
dsbilling Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Har kjøpt meg et videokamera med SDkort lagring. Når jeg overfører videoer fra kamera til pc'en får jeg .MPG filer. Er det riktig at filene er .MPG filer, eller er det bare en container? Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal konvertere filen(e) over til noe annet før jeg begynner å redigere med de (når jeg åpner .MPG-filene i f.eks adobeCS så har jeg problemer med både lyd og "rendering"). Det jeg er ute etter er best mulig kvalitet på f.eks youtube. Hva bør jeg gjøre? Hadde vært sykt bra med et godt svar, for jeg er halvveis blank på dette området! - Takk .mpg er en video fil og den som oftest spilles av med QuickTime. Kan du spesifisere mer om prog du bruker? Endret 12. mars 2009 av dsbmaster Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 .mpg er en video fil og den som oftest spilles av med QuickTime. Kan du spesifisere mer om prog du bruker? MPG spilles som oftest ikke av med QuickTime. Den spilles som oftest av med WMP, MP Classic osv. Og når han skrev Adobe CS, hva skal han spesifisere i tillegg til det? Men til trådstarter: MPG er ikke det mest ideelle formatet for redigering. Det er ganske komprimert. Men både Adobe Premier og Sony Vegas skal være i stand til å redigere filene. Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) .mpg er en video fil og den som oftest spilles av med QuickTime. Kan du spesifisere mer om prog du bruker? MPG spilles som oftest ikke av med QuickTime. Den spilles som oftest av med WMP, MP Classic osv. Og når han skrev Adobe CS, hva skal han spesifisere i tillegg til det? Men til trådstarter: MPG er ikke det mest ideelle formatet for redigering. Det er ganske komprimert. Men både Adobe Premier og Sony Vegas skal være i stand til å redigere filene. Sykt bra at dere svarer! Men er det ikke litt rart at et "brukervennlig familiekamera" skal spy ut video i et format som ikke egner seg til redigering med mindre du kan en del om å "triks" med filene? Det virker ikke som om adobe takler filen 100%, lyden magler og rendering-prosessen går veldig tregt, noe som tyder på at noe er galt ! Så hva gjør jeg? bør jeg prøve å få gjort om / "pakket ut" filen på en eller annen måte før jeg starter redigeringen? Endret 12. mars 2009 av TheBlackSheep Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg vet at det er mange av dere som vet mye om dette! Kan dere ikke i det minste si hvilket program jeg bør bruke for å "decode" .MPG filene? har prøvd noen program men får det ikke til! Rart at ting skal være så vanskelig på et så enkelt kamera? -Takk Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg vet at det er mange av dere som vet mye om dette! Kan dere ikke i det minste si hvilket program jeg bør bruke for å "decode" .MPG filene? har prøvd noen program men får det ikke til! Rart at ting skal være så vanskelig på et så enkelt kamera? -Takk Hvilket kamera? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 VirtualDUB eller VirtualDubMod skal klare å dekode MPG-filer slik at du kan lagre de som AVI i hvilket format du vil (så fremt du har vfw-codec). Evt. lagre som helt ukomprimert. Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 (endret) Jeg vet at det er mange av dere som vet mye om dette! Kan dere ikke i det minste si hvilket program jeg bør bruke for å "decode" .MPG filene? har prøvd noen program men får det ikke til! Rart at ting skal være så vanskelig på et så enkelt kamera? -Takk Hvilket kamera? http://lanseringsguide.hardware.no/product...roductId=107991 Hvilket format bør jeg velge for å få best kvalitet på youtube? Filmen blir jo komprimert enda en gang når jeg skal eksportere den fra adobe, hvilke instillinger til eksporteringen bør jeg velge der? Endret 17. mars 2009 av TheBlackSheep Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Åpne originalvideo fra kortet i redigeringsprogram, rediger ferdig, og render til mp4, 1280x720, 5mbps. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Men til trådstarter: MPG er ikke det mest ideelle formatet for redigering. Det er ganske komprimert. Men både Adobe Premier og Sony Vegas skal være i stand til å redigere filene. Mpeg2 er ganske lett å redigere og er mindre komprimert i forhold til for eksempel mpeg4. Siden dette kameraet er standard definition (ikke high definition), burde kravet til maskinvare være ganske lavt. Jeg vet at det er mange av dere som vet mye om dette! Kan dere ikke i det minste si hvilket program jeg bør bruke for å "decode" .MPG filene? har prøvd noen program men får det ikke til! Det er ingen vits i å dekode filene. Det er bare et ekstra mellomledd som tar mer diskplass. Bare dra filene rett over i Preimere. Husk å flytte de over på harddisken først da. Hva slags PC har du? Rendering av film tar vanligvis lang tid. En 10-minutters snutt kan fort ta 10-30 minutter avhengig av CPUen din. Dual og quad core og høy klokkefrekvens (MHz) kutter ned ventetiden. Lenke til kommentar
TheBlackSheep Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 Jeg har helt klart bra nok PC til å redigere. Når jeg sier "rendering" så mener jeg den funksjonen som fixer den delen av filmen som du f.eks har lagt på en effekt på, ikke exportering. Jeg har redigert med Jeg trur egentlig problemet ligger i at jeg velger feil instilling til prosjektet, fordi når jeg legger .MPG filene ned på dreieboka så blir hele filmen rød (den røde linja helt øverst som viser om ting er "ferdig"), og det er ikke noe lyd på filmen! Hva slags instilling skal jeg velge når jeg har .MPG filer? DV - 24P DV - NTSC DV - PAL eller HDV 32 eller 48 hz? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå