Gå til innhold

Treg oppstarsskrift på skolemaskin! :(((

Anbefalte innlegg

Har en skolemaskin som er helt grei til nettsurfing å tekstskriving, men den har gått tregt en stund så jeg fikk admin til å innstalere xp på nytt igjen.. funka fett igjen da men dagen etter da jeg har fylt inn med tekstdokumenter å noen bilder (ikke mye) å innstalert Zune (utseende for skrivebordet) så går den like tregt igjen :( den er kun treg på oppstartsskripten ikke noe ellers :S

hva kan dette være!!? Bliiir gaal av at det skal være slik! har avinnstalert zune menne samme prob fremdeles ;(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har XP, right?

Klikk: "Start" --> Klikk så "Kjør" skriv så: "msconfig" uten ""

Se på tabben "Startup" ikke sikker hva den heter på engelsk men det er den nest siste.

Skriv opp her hva som er der / ta bilde av alt (siste er enklest.)

Etter du har postet det og vi har fjernet det mest unødvendige kan du laste ned: CCleaner (CrapCleaner)

Og når du har installert det gå på "Valg" og klikk på "avansert", der skal du fjerne haken for: "Bare slett midlertidige filer som er eldre enn 48 timer"

Når du har gjort det så kan du rense maskinen ved å velge "Renser" - her kan du også hake vekk eller velge det du vil ha med.

Hva gjør CCleaner:

Et program som er et lite "must" for Windows-brukere. Det frigjør harddiskplass; fjerner midlertidige filer, Internett-historikk, Cache fra mange forskjelllige programmer, Index.dat-filer, behandler cookies osv.

Nye funksjoner dukker opp med nesten hver oppgradering av programmet. Det beste med programmet er at det er lynraskt og gratis.

CCleaner tilbyr deg å ta sikkerhetskopi av registeret før den fjerner gamle rester. Ingen dum idé.

CCleaner fjerner ikke alt av rot i systemet ditt, men dersom du kjører programmet regelmessig vil ytelsen til maskinen din være bedre over tid enn om du ikke bruker det.

CCleaner kan slette unødvendige filer, fikse feil i registeret, avinstallere programmer og du kan bestemme hvilke programmer som skal starte opp under oppstarten!

Kilde: http://itpro.no/fil/850.html

Lenke til kommentar
Du har XP, right?

Klikk: "Start" --> Klikk så "Kjør" skriv så: "msconfig" uten ""

Se på tabben "Startup" ikke sikker hva den heter på engelsk men det er den nest siste.

Skriv opp her hva som er der / ta bilde av alt (siste er enklest.)

Etter du har postet det og vi har fjernet det mest unødvendige kan du laste ned: CCleaner (CrapCleaner)

Og når du har installert det gå på "Valg" og klikk på "avansert", der skal du fjerne haken for: "Bare slett midlertidige filer som er eldre enn 48 timer"

Når du har gjort det så kan du rense maskinen ved å velge "Renser" - her kan du også hake vekk eller velge det du vil ha med.

Hva gjør CCleaner:

Et program som er et lite "must" for Windows-brukere. Det frigjør harddiskplass; fjerner midlertidige filer, Internett-historikk, Cache fra mange forskjelllige programmer, Index.dat-filer, behandler cookies osv.

Nye funksjoner dukker opp med nesten hver oppgradering av programmet. Det beste med programmet er at det er lynraskt og gratis.

CCleaner tilbyr deg å ta sikkerhetskopi av registeret før den fjerner gamle rester. Ingen dum idé.

CCleaner fjerner ikke alt av rot i systemet ditt, men dersom du kjører programmet regelmessig vil ytelsen til maskinen din være bedre over tid enn om du ikke bruker det.

CCleaner kan slette unødvendige filer, fikse feil i registeret, avinstallere programmer og du kan bestemme hvilke programmer som skal starte opp under oppstarten!

Kilde: http://itpro.no/fil/850.html

Hører hva du sier, tenker ikke at det er spesielt mye som starter opp nå som den nylig er re-innstalert me XP. Menne sjekka nu msconfig å dær var det ca 5-6 programmer som alle var huka av på at de skal starte opp, huka av ca 4 av disse da jeg kun satt de mest "kritiske" til å starte opp igjen men fremdeleees ingen forskjell :S

Har bare brukt dn i ca 4 timer etter re-innstal såe er skal ikke være noe loggfiler nesten så tror det ligger litt dypere, muligens drivere eller noe ?

Hva skjer egentlig under oppstarsskript? Altså når det står: Kjører oppstartsskript?

Lenke til kommentar

Du kjører gjennom nettet til skolen?

--

Hvis du gjør det så betyr det egentlig at den henter alle filene du trenger på pc-en og gjør det den skal før du får opp selve pc-en da :)

Lenke til kommentar
Du kjører gjennom nettet til skolen?

--

Hvis du gjør det så betyr det egentlig at den henter alle filene du trenger på pc-en og gjør det den skal før du får opp selve pc-en da :)

aSom regel kjører jeg gjennom nettet til skolekn ja, men ikke akkurat nå er hjemme med den nå. Ser at den ikke har blitt synkronisert siden re-innstalen så er ingen filer på maskinen nå. Den prøver å synkronisere etter at maskinen er helt klar og jeg har logget på med min konto men dette går ikke da jeg ikke er på skolenett :p

Så er liksom kun oppstartsskript som er tregt, når jeg skal begynne å logge på med brukernavn og passord så går alt fort :D Men er liksom oppstarten da som er treg

Lenke til kommentar

Whooow! Jeg prøvde å slå av nettverkskortet å da gikk det jo liksom 9000 gang fortere :p

Så kan vel konkludere da med at den muligens prøver å synkronisere da eller holder på med noe som har med nettverkskortet å gjøre :p MEn da er ting greit da, takker for hjelpen ! :D

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å sjekke hvordan scripts som blir kjørt ved oppstart av pc-en så kan du gjøre slik:

Klikk start, så kjør. Der skriver du "mmc" uten ""'

Trykk: "fil" også "legg til/fjern snap-in..." på engelsk: "add/remove snap-in..."

Når du har åpnet den kan du trykke "legg til" på engelsk: "add"

Finn: "Group Policy Object Editor" ikke sikker på hva den heter i den norske versjonen :)

Trykk så "legg til" på engelsk: "add" Du får nå opp en ny rute, velg bare "Finish" eller hva det nå står hos deg :p

Så trykker du bare "lukk" på engelsk: "close" på den ruten som er oppe. (er du fant "Group Policy Object Editor")

Dobbel klikk på "Group Policy Object Editor" og trykk så på "ok" knappen

Da ser du på venstere side, et tegn som er slik "+" uten ""

trykk på den også velg: "Computer Configuration" (Ikke sikker på hva den heter i den norske versjonen. Men det er den øverste)

Velg mappen "Windows Settings" (mappe nummer to(2)

Deretter ser du i høyre feltet: "Startup" og "shutdown" (Ikke sikker på hva de heter i den norske versjonen)

Her ser du i hvertfall hva som starter opp på datamaskinen :) Du bør ikke rote for mye med disse filene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...