Gå til innhold

Skal kjøpe meg dorge båt - tresnekke det rette?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har etter lang tid egentlig bestemt meg for å kjøpe meg en båt - da tenker jeg spesielt på tresnekke først og fremst, pga. lavt forbruk og det rett og slett er koselig. Har vokst opp med tresnekke, så vet også hvilket arbeid det er. Men det ser jeg egentlig bare positivt på, for da har man noe å se fram til når man er ferdig.

Selve formålet med at jeg ønsker en tresnekke er at jeg og kompiser kan sige rundt på fjorden, og ha det moro. Fart bryr vi oss ikke om. Men det jeg egentlig lurer på er, hva er det man egentlig bør se etter når det gjelder tresnekke? Er jo tre, så kan fort bli dyre saker/mye arbeid hvis det er noe med skroget feks..

Jeg er egentlig på utkikk etter trebåt som dette; "Link til annonse". Egentlig hele poenget med snekka er at det skal være mulig å være inni båten, altså framme. Hvor man feks. kan slappe av med pils, hvis det blir for "kaldt" bak. Ser også stort fram til å kunne pusse båten opp, og gjøre den så "oss/meg" så mulig.

Men uten noe direkte erfaringer, lønner det seg egentlig å kjøpe en tresnekke i størrelsen 22-26 fot, hvis man ikke har den største formuen? Er jo kun en kar på 20 år. Men akkurat kjenne lukta fra treet, er bare noe spesielt når sola steiker i båten.

=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

heisann.

Tresnekke er noe jeg absolutt har tenkt på også. Hadde jeg bare hatt båtplass ;) Din første prioritet burde være å finne en båt med tett skrog uten råte. Hvis den har det blir det veldig mye jobb. Bytting av planker og lignende er noe dritt.

Det er ikke noe problem å få båten til å skinne i lakken. Det tar bare noen timer med varmepistol og skrape.( viktig å ikke bruke sandpapir, da tar det dobbelt så lang tid.)

Nå vet ikke jeg hva slags tresnekke det er snakk om, men jeg ville valgt en tresnekke som så ut som en polar 22 eller polar 20. Praktiske å fiske i, men samtidig fine med en ny blå kalesje og et flagg som svaier i sommervinden.

Her er noen som jeg synes du burde se nærmere på:

En grimstadsnekke i fin stand:http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16848614

Eller et skikkelig oppusingsprosjekt: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode..._2102514558.jpg

PS: vil forøvrog anbefale www.baatplassen.no. Veldig mange gamle sjøulker som vet ektstremt mye om oppusing og vedlikehold av trebåt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...