Basusjernet Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Jeg har lagt merke til at det er mange stamgjester i dette subforumet. Det er de samme brukerne som går igjen, religiøse som ateister. Da lurer jeg på hva det er som drar dere til akkurat dette forumet? Hva er det med religion og livssyn som interesserer dere? Hvorfor er dere så mye akkurat i denne delen av forumet? Selv så har jeg vært ateist så lenge jeg kan huske, men religion fascinerer meg, og det er ingen som kan nekte for at religion er det fenomenet som har øvd størst innflytelse på folks liv igjennom historien. Innflytelsen og påvirkningen er så stor, at det nesten blir feil å si det ikke finnes noen gud, siden gud har hatt så mye å si for hvordan vi lever idag. Enda han ikke finnes! Det er neimen ikke dårlig dere! Jeg har fått et inntrykk av at det er mange misjonærer her, fra både sider. Jeg har kanskje også gitt meg ut for å være en ateist-misjonær, men sannheten er at jeg bare liker å diskutere emnet. Det er rett og slett interessant. Jeg ville aldri gått inn i en diskusjon med mål om å overbevise noen om hva de skal tro, eller mene. Men allikevel så er det vanskelig å ikke gi seg ut som akkurat den typen, om man skal argumentere for sitt syn på saken. Realiteten må slenges i bordet. Jeg mener også at om man tar del i et religionsfora, så må man ikke bare godta, men også gå ut ifra at man vil få livssynet, og virkelighetsoppfatningen sin angrepet. Det betyr allikevel ikke at man skal finne frem maskingeværene og lade de med billige diskusjonteknikker. Endret 12. mars 2009 av pesja Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg er alltid i debatter for å kritisere og sette spørsmålstegn ved alt. Kall meg troll, men jeg synes det krydrer opp debatten litt når man må argumentere godt for seg. Det er litt gøy, for ingen kan plassere meg på en spesiell plass på noe politisk/ideologisk kart. Jeg har blitt beskyldt for å være kommunist, beskytter av overklassen, trangsynt kristen, og akseptert som ateist. Bare ved å stille spørsmål, uten å ytret meninger. Hurra for forhåndsdømming Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg er ekstremt fascinert av religionsfenomenet, og det faktum at folk kan vie hele livet sitt til en usynlig venn. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg er her for å gi det en ny sjanse nå som TWFA er på banen igjen. Dessuten fordi etikk er gøy. Ellers er jeg litt lei de lignende diskusjonene som går om og om igjen, religion vs. ateister. Dessverre ser jeg idioter på begge sider som ødelegger for seg selv og den siden de tilhører. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Fra vidregående satt jeg igjenn med litt diskusjonslyst da jeg var alene mot røkk om å ta den rasjonelle holdningen. Alle andre likte sjelen osv. og var egentlig ganske lite opptatt av å diskuter om det var rett eller galt de var sikre i sin sak uten å ha noen basis. Men sine meninger kunne de bruke til moralsk fordømming av mine meninger. Jeg liker å diskutere mennesket og hvordan vi fungerer, da er viljes frihet og sjelen og lignende noe av det mest spennende siden religion er sentralt for mange i slike spørsmål. Og at jeg har et litt hatsk forhold til de fordumende forholdene som er avkom av religion, er det et interesant tema jeg diskuterer med mange. Jeg liker å søke svar gjennom å diskutere med folk, utfordre dem med problemstillinger for å se om de har svar jeg ikke har fått med meg som kan forandre meg til en visere person. Nå er jeg egentlig lei og føler dette forumet er for mye i overflaten og full av tull og ikke seriøse deltagere. Desverre har jeg en tendens til å bli avhengig av tisforbrukende lite givende forhold som dette. Buskmannen det er de som mener at folk aldri egentlig viet sine liv til gud. De viet sit liv til et sosialt felleskap og gud var bare det sammlende og når man tilbad gud så tilbad man egentlig dette sosiale samlende felleskapet man hadde man tilbød altså seg selv. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ja, hvorfor er jeg her? Jeg kan først bare slå fast at jeg aldri har prøvd å omvende eller misjonere her på forumet. Det jeg prøver å gjøre er å skape forståelse for hvorfor folk tror forskjellige ting. Du kan ofte se meg kritisere og sette spmstegn ved evolusjonsteorien selv om jeg er darwinist. Jeg er kristen, og jeg synes det er interessant å sette troen min på prøve. Jeg er her også for å forsvare og forklare hvorfor det finnes kristne her i verden. I tillegg synes jeg det er her de beste diskusjonene kommer og jeg liker i alle fall å tro at jeg kan litt om emnet. I tillegg er det lærerikt og det skaper interessante spørsmål. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Selv så har jeg vært ateist så lenge jeg kan huske, men religion fascinerer meg, og det er ingen som kan nekte for at religion er det fenomenet som har øvd størst innflytelse på folks liv igjennom historien. Innflytelsen og påvirkningen er så stor, at det nesten blir feil å si det ikke finnes noen gud, siden gud har hatt så mye å si for hvordan vi lever idag. Enda han ikke finnes! Det er neimen ikke dårlig dere! Ja, hvis religion bare er eventyr, sånn som låvenissen og påskeharen, hvorfor har disse eventyrene en så enorm virkning på menneskeheten? Hva er det egentlig religion berører? Hvorfor er mennesker religiøse i det hele tatt hvis det ikke er noe å være religiøs over? Hvis man ser ringer som brer seg utover et vann, så skulle man jo tro at det har vært bevegelse i vannet. Selv er jeg her fordi jeg er intressert i filosofi, og siden jeg er kristen, så står jeg frem som sådan og forklarer meg så best jeg kan, selv om det ikke er noen som ser ut til å være imponert over mine uvitenskapelige, ubeviselige synspunkt Lenke til kommentar
Professional Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Jeg har lagt merke til at det er mange stamgjester i dette subforumet. Det er de samme brukerne som går igjen, religiøse som ateister. Da lurer jeg på hva det er som drar dere til akkurat dette forumet? Hva er det med religion og livssyn som interesserer dere? Hvorfor er dere så mye akkurat i denne delen av forumet? Selv så har jeg vært ateist så lenge jeg kan huske, men religion fascinerer meg, og det er ingen som kan nekte for at religion er det fenomenet som har øvd størst innflytelse på folks liv igjennom historien. Innflytelsen og påvirkningen er så stor, at det nesten blir feil å si det ikke finnes noen gud, siden gud har hatt så mye å si for hvordan vi lever idag. Enda han ikke finnes! Det er neimen ikke dårlig dere! Jeg har fått et inntrykk av at det er mange misjonærer her, fra både sider. Jeg har kanskje også gitt meg ut for å være en ateist-misjonær, men sannheten er at jeg bare liker å diskutere emnet. Det er rett og slett interessant. Jeg ville aldri gått inn i en diskusjon med mål om å overbevise noen om hva de skal tro, eller mene. Men allikevel så er det vanskelig å ikke gi seg ut som akkurat den typen, om man skal argumentere for sitt syn på saken. Realiteten må slenges i bordet. Jeg mener også at om man tar del i et religionsfora, så må man ikke bare godta, men også gå ut ifra at man vil få livssynet, og virkelighetsoppfatningen sin angrepet. Det betyr allikevel ikke at man skal finne frem maskingeværene og lade de med billige diskusjonteknikker. Jeg liker å se fantatikere crusdade med wall of text. "Underholding" er bra oppsumert. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 jeg er her for å lære om livet, religion og filosofi. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Personlig syns jeg det er interessant å se andres synspunkter på saker og ting. Jeg er også en enorm pedant som stadig hakker på fraværende bruk av formallogiske prinsipper, underbyggelse av påstander, kildekritikk, misoppfatninger og annet. Og det kan jaggu trenges siden spørsmål som tas opp her ofte fører med seg alle mulige spirer for tankefeil hos folk Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 For å ikke gå glipp av noe. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jeg har alltid hadd en interesse for filosofi, så lenge jeg kan huske. Jeg er her fordi diskusjon.no fører et genrelt høyt diskusjons-nivå, så langt religion angår iallefall, og fordi det er lettere å utrykke seg på morsmålet mitt, norsk, og dermed gjøre seg forstådd. Jeg studerer for tiden filosofi på universitet og mange av diskusjonene jeg har lest gjennom på diskusjon.no har hjulpet meg mye i faget. Jeg har intrykk av at jeg er den mest reflekterte filosofistudenten jeg har møtt hittil, og jeg har nesten ikke lest en eneste filosofibok Forøvrig er jeg interessert i hele teist\ateist debatten, for det er litt kjipt om du skulle ta feil uansett hvilken side du er på Jeg misjonerer ikke for noen ting, jeg bare leter etter sannheten som jeg håper jeg kan finne gjennom diskusjon og refleksjon. Forøvrig har jeg funnet et sinnsykt bra argument for guds eksistens, det er a priori og greier! Det sier ingenting om hvordan gud er eller oppfører seg, men det ser ut til å være ett knallbra argument for hans eksistens vertfall! :O Om dere oppfører dere bra og diskuterer skikkelig så kan det hende jeg bruker det her inne en gang Edit: glemte å nevne at filosofi er så utrolig mye mer enn bare religion, syns det mangler diskusjoner om bevisthet, egoet, om pc'er kan tenke, etikk moraler osv... Endret 16. mars 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Mine filosofiske betraktninger gjøres ikke bare her, til tider så blir debatter her polarisert og det gir dårlig grobunn for nye impulser/ ideer Endret 16. mars 2009 av Ba'al Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 synes dog det er for mye snakk om religion her, og det er som regel de samme argumentene og kranglene som går igjen når folk her inne skal begynne å diskutere religion. vi burde diskutere mer filosofi... det er jeg interessert i å lære om. dette sub-forumet burde heller hete filosofi, livssyn og religion. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Dette er ikke enda en tråd for å diskutere om Gud eller påskeharen finnes, ei heller for å diskutere hvorfor folk tror. Her er tema hvorfor folk er aktive i akkurat denne kategorien og diskuterer slike spørsmål. Jeg har slettet fem poster som forsøkte å gjøre dette til en religionsdebatt. Det kan dere spare til tråder som har det som emne. Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden. Geir synes dog det er for mye snakk om religion her, og det er som regel de samme argumentene og kranglene som går igjen når folk her inne skal begynne å diskutere religion. vi burde diskutere mer filosofi... det er jeg interessert i å lære om. dette sub-forumet burde heller hete filosofi, livssyn og religion. Jeg vurderer om vi skal splitte kategorien på en eller annen måte. Det er opplagt at filosofidebatten drukner i tråder med spaghettimonster-retorikk. Geir Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Det hadde ikke vært dumt veit du, Geir. Jeg stemmer ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå