Gå til innhold

Sykle igjennom den kinesiske muren. Mulig?

Anbefalte innlegg

Eg og ein kompis har lyst på ein litt meir spanades ferie der vi gjer noko ekstra spesielt. Vi har tenkt på å sykle eit stort parti av den kinesiske muren. Er det nokon som har kjennskap til dette? Er det mogleg å gjennomføre? Kva slags mur er det best å sykle på? Kor bør ein starte og slutte turen? Kva slags årstid er det best å gjennomføre dette på? Kva med overnatting?

Vi rekne med å greie å sykle ca 200km kvar dag(om det ikkje er nokre svære hindere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det lov i det hele tatt da? :S Det hørtes morsomt ut da :)

Vil tro det ikke er lov, er sikkert ganske mange folk på den muren til enhver tid også, men du kunne gjort det til en ekstrem ferie da, sykle fra skyteglade vakter osv.

Danny Way har hoppet over muren på skateboard, måtte sikkert søke om endel tillatelser til dette, kanskje dere kan søke om å få sykle?

Hvis det er lov er det en kjempeide, sikkert morsomt og interresant hele veien.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har ingen detaljkunnskaper her så dette svaret blir bare spekulasjoner. Men først og fremst...det er ikke en kinesisk mur men mange murer rundt omkring. En annen ting er at vedlikeholdet har vært så som så på mange deler av muren så spørsmålet er om det er mulig å sykle på den i det hele tatt. Og delen som jeg var på...ved Simatai...var så bratt at jeg tviler vel på at det hadde vært mulig å sykle opp iallefall. Så jeg tror nok at du må heller satse på å sykle langs muren der det er mulig :-)

Lenke til kommentar

Flere forhold her.

1) Jo det er en Kinesisk mur. Denne betsår av flere deler og er ikke bevart i sin helhet. NB! Den er også utvidet og på flere områder flyttet slik at mange oppfatter den som flere murer.

2) Du kan ikke sykle igjennom muren. Bortsett fra der det er porter.

3) Selve muren (der den er bevart og i god stand) har trapper og tårn som beskyyet mot angripere som hadde kommet opp på muren.

4) Standarden på muren varierer (også der den er gått bevart). Alt fra stenblokker til ren leire.

5) Selv om Kina er en syklende nasjon er ikke muren tilgjenglig for sykling. Nasjonal helligdom. Sykler sliter mer enn en gjeng turister til fots.

Lenke til kommentar

Der hvor muren er vedlikeholdt så er det strekninger på noen hundre meter mellom hvert vakttårn. Vakttårnene kan man ikke gå rundt, men må gjennom. Det er gjerne bratte trapper opp til vakttårenen og flere rom i vakttårene. I noen av tårnene må du også opp en stige for å komme til et annet nivå for å komme videre langs muren.

Mellom tårnene er det noen steder relativt jevn vei med noen få trappetrinn innimellom og andre steder er det trapper hele veien. Trappene kan være så bratte at man bør holde seg fast med hendene.

Det beste dere kan regne med er at med spesielle tillatelser får dere syklet hundre meter med fotografering og video om det skal brukes til noe spesielt.

Ellers kan dere ta bymuren rundt Xian som er mye bredere og jevnere, og late som om det er den kinesiske mur.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Flere forhold her.

1) Jo det er en Kinesisk mur.

Jeg er uenig i dette men det betyr forsåvidt ikke så mye. Ja, det er en mur som er dominerende men den er bare en av mange murer som er bygget og en kan se dette utfra kartet på http://no.wikipedia.org/wiki/Den_kinesiske_mur der en ser at det er flere murer bygget opp over flere dynastier. Men sånn sett har det vært en vellykket PR kampanje fra kineserene sin side ettersom det heter DEN kinesiske mur (THE great wall of China) som om det er en mur ;-)

Lenke til kommentar

det lar seg ikke gjøre. jeg har hvert på flere steder av muren. både der det er x antall turister men også der jeg fikk gå i fred i flere timer.

1. muren uten om det det er masse turister i elendig forfatning,

2. mange steder er det ikke lov for turister, pga dårlig standard, og drives med resturering en del steder.

3. Kinesiske mur burde hvert kaldt den kinesiske trapp pga er jo nesten mere trapper en flat mange steder.

4. mange steder av muren er overgråd av busker og trær så er umulig og ferdens der

det er heller ikke gratis og fredes på muren.

der jeg fikk gå i fred gikk vel i 8 timer måtte jeg kjøpe flere tilatelser som kosta rundt 500kr til sammen, ikke så mye men blir en del etter hvert.

så en dokumentar for en stund siden om 2stk fra skotland som skulle gå langs hele muren (murene) så godt det lot seg gjøre, de brukte noen år på å få tilatelse til alt. de måtte også gi opp etter en stund pga var umulig og komme fram.

skal se om jeg får langt opp noen private bilder så skal du få se hvor dårlig standarden egentlig er og hvor bratt det er

Endret av wailer
Lenke til kommentar
så en dokumentar for en stund siden om 2stk fra skotland som skulle gå langs hele muren (murene) så godt det lot seg gjøre, de brukte noen år på å få tilatelse til alt. de måtte også gi opp etter en stund pga var umulig og komme fram.

Som allerede sagt her så er det ikke en enkel sammenhengende mur, men flere murer som delvis går parallelt.

Det blir litt som å si man har rodd gjennom hele fjorden i Norge eller kjørt langs hele motorveien i Tyskland.

Lenke til kommentar

Som allerede sagt her så er det ikke en enkel sammenhengende mur, men flere murer som delvis går parallelt.

Det blir litt som å si man har rodd gjennom hele fjorden i Norge eller kjørt langs hele motorveien i Tyskland.

og som du ser har jeg skrevet murene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...