Gå til innhold

[Ubuntu] Skjerm svart på HDTV etter loadingbilde,forandre oppløsning til 1280x720?

Anbefalte innlegg

Eg er veldig ny til Ubuntu/Linux og trenger hjelp til å få bilde på mitt Sharp 32" HDTV.

Når eg starter maskina kommer BIOS-bildet, skjermer der eg velger OS (Har dualboot med XP) og Ubuntu loadingbildet, men etter det blir det svart. I Windows fant den oppløysninga med ein gong. Eg installerte både Ubuntu og Windows med ein vanlig PC-skjerm, før eg kobla opp på HDTV'en. TV'et er berre HD-Ready, så det hadde vore ønskelig med 1280x720 oppløysning.

Eg har prøvd diverse manualar på ubuntuforums.org, men eg skjønner ikkje kva eg gjer, derfor spør eg her.

Eg veit korleis eg åpner ein terminal, og små enkle ting.

Av hardware bruker eg:

GeForce 8800 GTS 320 mb

MSI K9N Sli

AMD Athlon 4600+

2 GB RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter lastingen er ferdig starte X. X er en grafisk terminal, altså den som viser grafikk (GUI) på skjermen. Og denne må stilles inn til å vise bildet på flere skjermer hvis det er ønskelig.

For nvidia kort er dette ganske enkelt via "nvidia-settings". Kjør den i terminalen som root:

sudo nvidia-settings

Under "X Server Display Configuration" finner du masse innstillinger du kan leke med.

Kos deg ;)

Edit: og hvis du ikke har installert nvidia-settings gjør du det med denne kommandoen:

sudo apt-get install nvidia-settings

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Jeg regner med at du bruker en DVI-HDMI-tilkobling og har installert nvidia-driverne i ubuntu? Hos meg var det alt som skulle til, nvidiadriveren tok seg av resten.

For å justere oppløsningen kan du luske deg inn på System - Brukervalg - Display og velge oppløsning der.

Lenke til kommentar

Då har eg ordna problemet, for nå. Starta med begge skjermene i (PC-skjermen og flatskjermen), og valgte TwinView, med flatskjermen som standardskjerm og restarta eit par gonger, og så gjekk det!

Nå er neste problem oppstått. Eg vil fjerne login-vinduet, slik at eg berre kan trykke på knappen for å starte opp i Ubuntu, uten å skrive brukernamn og passord.

Prøvde å gå via System - Administrasjon - Login window.

Under fana "Tryggleik (Safety)" valgte eg "Slå på auomatisk innlogging" og valgte brukeren min.

Etter neste restart virker det som om eg har altfor stor oppløysning. Eg ser ikkje dei to linjene som ligg øverst og nederst på skjermen, men viss eg tar musa ut i kantene flytter bildet på seg og eg kan finne linjene (Dei med Applications, System, klokka, etc...)

Dette ordna seg då eg skrudde av "Automatisk innlogging" og restarta igjen.

Lenke til kommentar
Då har eg ordna problemet, for nå. Starta med begge skjermene i (PC-skjermen og flatskjermen), og valgte TwinView, med flatskjermen som standardskjerm og restarta eit par gonger, og så gjekk det!

Nå er neste problem oppstått. Eg vil fjerne login-vinduet, slik at eg berre kan trykke på knappen for å starte opp i Ubuntu, uten å skrive brukernamn og passord.

Prøvde å gå via System - Administrasjon - Login window.

Under fana "Tryggleik (Safety)" valgte eg "Slå på auomatisk innlogging" og valgte brukeren min.

Etter neste restart virker det som om eg har altfor stor oppløysning. Eg ser ikkje dei to linjene som ligg øverst og nederst på skjermen, men viss eg tar musa ut i kantene flytter bildet på seg og eg kan finne linjene (Dei med Applications, System, klokka, etc...)

Dette ordna seg då eg skrudde av "Automatisk innlogging" og restarta igjen.

Hmm, dette kan det være verdt å poste bugreport på.

Forresten kalles de to linjene for "panel". Etter at du restarter med automatisk innlogging, har du prøvd å titte på Display igjen? Eventuelt kjørt nvidia-settings-manager (må vel kjøres fra terminal eller Alt+F2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...