Gå til innhold

Oppgradering av gammel PC - Ca. 6000kr

Anbefalte innlegg

Hei.

Er nå på tide å oppgradere min hele 3.5 år gamle Komplett Gamer A20.

Den er som følgende:

- ADM 3200+ 2.2 ghz prosessor (single core)

- Nvidia GeForce 7800GT

- 200 GB Harddisk

- 550 watt strømforsyning.

- 1 GB DDR RAM

Husker ikke alle delene, men som dere skjønner, er alt gammelt. (Var veldig bra da det ble kjøpt). Til stross for at den er gammel, klarer den faktisk å spille Empire:Total War, på medium grafikk, nesten uten litt lagg. (Kun lagg rett etter loading, og litt lang loading)

Trenger stort sett det meste nytt:

- Prosessor

- Skjermkort

- Hovedkort

- RAM

- Kanskje Harddisk ?

Trenger derfor tips til kjøp av nye deler. PCen skal hovedsaklig bli brukt til gaming. Budsjettet ligger på ca 6000 kroner, noe jeg vet er litt trangt.

Siden delene er så gammle, vil det da kanskje ikke være mulig å kobble de nye delene til den gammle strømforsyningen?. Er desverre ikke helt sikker på hvilken type dette er. Er det noe mer jeg må kjøpe?

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E8500 ca 1600 kr

4gb ram 6400 ca 400 kr

HK P45 ca 850 kr

Skjermkort 4850x2 ca 2500 kr

Total ca 5300 kr

En bedre cpu kjøler kan være greit for å tyne mer ut cpu, feks vendetta2 til ca 350 kr.

Så kan du velge harddisk selv kan anbefale samsung sine f1 disker, disse scorer veldig bra på tester.

Men oppsettet krever en kvalitets PSU har du noe skit, vil du få problemer. Se hva som står på den du har.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Har hørt mye dårlig om hiper.. men vet ikke om din er dårlig. Prøv å sjekk ut mer på forumet eller andre steder. Mener det er slik at de ikke holder det de lover på betegnelsen, altså den er egentlig bare 350w eller no.

Må du kjøpe ny psu kan du jeg vente litt med å kjøpe ny hdd.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
Hadde vært greit med litt flere detaljer, som hvilken type og hvor mange watt.

Det kommer jo helt an på hvor mye du har tenkt å putte inn i PC'en din. Jeg har følgende:

Intel Q9300, 4gb ram, 7x 3.5" HD'er, Ati HD4850.

Jeg har en Corsair HX 520 og det fungerer fint. Dette er en litt eldre modell, men tror du vil klare deg lenge med den på 450w på et tilsvarende oppsett...

Lenke til kommentar

Fant ut nøyaktig hvilken strømforsyning jeg har: Hiper 580W HPU-4K580. Leste litt rundt, og fant overveiende bra gode anmeldelser. Leste ikke noen steder om at watten var lavere enn oppgitt. Vil denne strømforsyningen klare delene anorde anbefalte meg?

Har ikke hatt noe problemer overhode de 3.5 årene jeg har hatt denne strømforyningen.

Og, kan noen gå litt nærmere i detalj hvilket hovedkort som er passelig til løsningen til anordne? Datan skal kun bli brukt til gaming og normalt bruk. Ikke noe fancy overklokking etc. etc. etc...

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar

Vi får satse på det går bra med den psu da. Vist du bare har lest positivt om den skulle nok det gå bra ja.

Tror nok du blir fornøyd uansett hvilket P45 hovedkort du velger, solide kort med ny teknologi som jeg egentlig ikke har oppfattet noen ting svakt med. Men noen forskjeller er det jo, noen har bare 1xpciex16 mens andre har 2xpciex16 (viss du velger crossfire oppsett, altså at du kjøper 4850x2 og velger i ettertid å sette inn ett til 4850 vil portene bare kjøre på pciex8) dette har lite/ingenting å si i vanlig spillsituasjoner. Noen av korten har støtte for ddr3, men det trenger du egentlig ikke. Så spar pengene på å kjøpe rask ddr2 minne 6400 og oppover. Det er nok også en del forskjeller på bios og hvor mye de tillater av overklokkingstweaking. Velger du ASUS, Gigabyte, MSI får du nok det du forventer. Ser det ligger noen kort fra DFI og Foxcon i prisguiden, disse har som regel ekstrem muligheter når det gjelder overklokking, kan være kjekt og kult, men ikke nødvendig for vanlig overklokking.

Lykke til!! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...