roger-jo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Hei! Har en gammel Fujitsu/Simens D12-D1215 som jeg bruker som kartplottet. Fikk en 20GB hardisk, som en hadde liggende. Tok en "creat image" med Macrium Reflect™ v4.2 Free Edition som ble lagret på en løs harddisk. Skiftet hardisk, får ikke instalert XP får ikke startet fra CD Kommer bare til oppstart av en "windows2000 Servers Family???"</b> og blir er bett om passord som ingen vet hva er. Har lett litt rundt, i tre dageruten å finne løsningen, harlaget disketer brent CD`r men ikke noe biter. F12 velger start fra CDrom, er bare full rulle til passord takk. F8 og Save Mode kommer en også til passord. I bios tør jeg ikke rote for mye.Har bare greid og lage et til passord der for å komme til neste. Trenger bare og slette og få instalert XP så jeg kan instalere Macrium Reflect og kjøre restore Image, da skulle jeg vel i torien ha en maken hardisk som den jeg har. Lurte på om CD rommet var defekt, så jeg byttet tilbake til den andre hardisken og da fungerer alt. Er det en en enkel måte å løse dette på som en pensjonist forstår, uten å gå å kjøpe en ny hdisk.? MVH pensjonisten Endret 12. mars 2009 av roger-jo Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Det virker ikke som om maskinen finner CD-stasjonen, eller i hvert fall ikke klarer å lese fra den CD'en du har satt inn. For uansett hva du gjør, så kommer du til den gamle Windows Server 2000-installasjonen som lå på 20GB-disken fra før. Hvis du ikke klarer å starte opp maskinen fra CD, så kommer du ingen vei. Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Det virker ikke som om maskinen finner CD-stasjonen, eller i hvert fall ikke klarer å lese fra den CD'en du har satt inn. For uansett hva du gjør, så kommer du til den gamle Windows Server 2000-installasjonen som lå på 20GB-disken fra før. Hvis du ikke klarer å starte opp maskinen fra CD, så kommer du ingen vei. Ikke noe galt med CD` Enig i at windows2000 Servers Family ikke leser fra CDrommet. Så det er bare å gi opp og kjøpe ny, liker ikke å gi opp en utfordring. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Det er ikke harddisken som skal lese fra CD - det er PC'en som skal lese og boote fra CD, selv uten harddisk i maskinen. Det hjelper ikke med ny harddisk hvis du ikke får bootet fra CD. Så, bruk eliminasjonsmetoden: 1. Ta harddisken ut av PC'en. 2. Slå på maskinen - den skal etter hvert klage på at den ikke finner noen systemdisk. 3. Legg i en XP-CD - trykk Ctrl-Alt-Del og restart PC'en. - du kan godt bruke en annen bootbar CD. 4. Nå skal du få opp "Press any key to boot from CD", eller noe sånt. - Hvis du ikke gjør det, så må du kanskje bruke F12 (?) for å velge boot fra CD, eller du må inn i BIOS og sette opp bootrekkefølgen slik at den prøver å boote fra CD først. (Det er ikke farlig å gå inn i BIOS og kikke - du endrer ikke noe ved å gå litt rundt der. Dessuten kan du velge å "gå ut uten å lagre endringer" om du er usikker.) Men - hvis du har laget et disk image av den opprinnelige disken, hvorfor vil du ha XP inn på den nye disken? Er det bare for å kunne legge disk imaget inn på den nye disken igjen? edit: Det skal følge en Reflect Rescue CD med Macrium Reflect. Denne skal du kunne boote fra, og du skal også kunne bruke den til å kopiere et image fra en ekstern til en ny harddisk i PC'en. (Og dermed trenger du ikke å installere XP.) Endret 12. mars 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Det er ikke harddisken som skal lese fra CD - det er PC'en som skal lese og boote fra CD, selv uten harddisk i maskinen. Det hjelper ikke med ny harddisk hvis du ikke får bootet fra CD. Så, bruk eliminasjonsmetoden: 1. Ta harddisken ut av PC'en. 2. Slå på maskinen - den skal etter hvert klage på at den ikke finner noen systemdisk. 3. Legg i en XP-CD - trykk Ctrl-Alt-Del og restart PC'en. - du kan godt bruke en annen bootbar CD. 4. Nå skal du få opp "Press any key to boot from CD", eller noe sånt. - Hvis du ikke gjør det, så må du kanskje bruke F12 (?) for å velge boot fra CD, eller du må inn i BIOS og sette opp bootrekkefølgen slik at den prøver å boote fra CD først. (Det er ikke farlig å gå inn i BIOS og kikke - du endrer ikke noe ved å gå litt rundt der. Dessuten kan du velge å "gå ut uten å lagre endringer" om du er usikker.) Men - hvis du har laget et disk image av den opprinnelige disken, hvorfor vil du ha XP inn på den nye disken? Er det bare for å kunne legge disk imaget inn på den nye disken igjen? edit: Det skal følge en Reflect Rescue CD med Macrium Reflect. Denne skal du kunne boote fra, og du skal også kunne bruke den til å kopiere et image fra en ekstern til en ny harddisk i PC'en. (Og dermed trenger du ikke å installere XP.) Må nok til nr.4 men hva skal forandres i Bios? Men skal forsøke 1,2 og 3. Når skal jeg sette inn den nye harddisken? Har forsøkt å starte med Rescue CD med Macrium Reflect, men trodde at programmet måtte instaleres først?? Det jeg håper på var hvis harddisk røk så var det bare og sette inn den nye med alle programmer ferdig innlagt. Er det ikke slik?? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Må nok til nr.4 men hva skal forandres i Bios? Det kommer an på hva slags BIOS du har - det finnes mange forskjellige måter å gjøre det på. Ofte ligger det under "Advanced BIOS settings", og "Boot Order", eller noe sånt. Det bør stå noe om dette i brukerhåndboken til PC'en. (Søk etter den på nettet om du ikke har den.) Men skal forsøke 1,2 og 3.Når skal jeg sette inn den nye harddisken? Det gjør du først når du har fått til å starte/boote fra CD. Den kan forsåvidt stå i hele tiden, men da vil du kaste bort tid på å se at maskinen starter opp Windows Server 2000 igjen og igjen, og det er jo til ingen nytte. Har forsøkt å starte med Rescue CD med Macrium Reflect, men trodde at programmet måtte instaleres først?? Det ser ut til at programmet må være installert for at du skal kunne lage en "Linux Rescue CD". Har du muligheter for å installere det på en annen PC slik at du kan lage denne CD'en der? Men når du har denne CD'en, så trenger du ikke å ha programmet installert på noen harddisk. Det jeg håper på var hvis harddisk røk så var det bare og sette inn den nye med alle programmer ferdig innlagt.Er det ikke slik?? Jo, hvis du har laget et disk image av det som var på den gamle disken, så skal det "bare" være å sette inn en ny disk, overføre imaget til denne disken, og vips er du i gang igjen. Sånn er det i teorien - i praksis er det å "overføre imaget til denne disken" litt mer komplisert, som du selv har erfart. Hvis du kan få laget en slik "Linux Rescue CD", og får PC'en til å boote fra den, så skulle du kunne få overført ditt disk image til den nye 20GB harddisken. Jeg kjenner ikke Macrium Reflect, men jeg antar at det ikke bryr seg noe om at det allerede ligger noe på harddisken. Det er mulig du blir bedt om å fjerne det først. Forhåpentligvis kan du gjøre det ved hjelp av "verktøy" som finnes på CD'en. Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) 1. Ta harddisken ut av PC'en. 2. Slå på maskinen - den skal etter hvert klage på at den ikke finner noen systemdisk. 3. Legg i en XP-CD - trykk Ctrl-Alt-Del og restart PC'en. Utført dette..med orginal XP og en 30 dager`s XP og Rescue CD med Macrium Reflect Rescue CD med Macrium Reflect er på bare 6MB. ded er en oppstartCd hvis PC`n ikke vil starte har lagget et IMAGE lagret på en løs disk. Svaret er, opperating system not, foundopperating system not found Må nok inn i BIOS men hvor+???+ Endret 12. mars 2009 av roger-jo Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Her er noe av oppsettet i BIOS skrevet for andre gang,trykte på feil knapp og alt var vekk. Er det noen synlige feil her?. er i Bios under Advavced Peripheral Configuration Serial 1. (auto) Serial 2. (auto) paraell : (auto) paraell mode: (bridirection) Diskettte Controller: (Enabled) Hard Disk Controller: (Primary And Secondary) Mous Controller: (Auto Detecter) Lan Crotroller : (enabled) Lan Remote Boot : (Disabled) AC`97 Audio : (auto) Gameport : (Disabled) Pci CONfiguruation 8 stk.Line i Auto ' Advanced System Configuration PCI Bus Parity Checking: (Disabled) Processor Serial Numner: (Disabled) Graphics Aperture: (64 MB) USB Host Controller: (Enabled) USB Legacy Support: (Disabled) BIOS Work Space Location: (Expansion ROM Area) APIC mode: (Enabled) Memory Driving Strength: (Auto) Memory Clocks: (Unused off) Reset Configuration data: (no) Lock Setup Configuration : (no) Large Disk Access Mode : (DOS) ATAPI UDMA Auto Detect : (Disabled) Under Security Hard Disk Security: (Disabled) Endret 12. mars 2009 av roger-jo Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg ser ingenting som har med Boot-rekkefølge her. Forsøk på å veilede deg blir bare famling i blinde for meg, ettersom jeg aldri har sett en maskin maken til din ... Men du nevnte tidligere noe om å trykke F12 og få opp en boot-meny? Hvis du velger Boot fra CD i den menyen, så skal CD-stasjonen begynne å jobbe og du skal enten få opp et spørsmål om du vil boote fra denne CD'en (- XP install er sånn -) eller så starter et eller annet opp automatisk. Hvis det ikke virker, så kan det skyldes: 1. hardware-feil på CD-stasjon eller disk-kontroller 2. løs kabel til CD-stasjon 3. feil på CD'en du prøver å boote fra. Hvis CD-stasjonen fungerte før du tok ut den gamle harddisken, så virker den sannsynligvis fortsatt. CD'en du bruker MÅ være bootbar. Det er ikke nok å brenne en CD med en datafil på. Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Jeg ser ingenting som har med Boot-rekkefølge her.Forsøk på å veilede deg blir bare famling i blinde for meg, ettersom jeg aldri har sett en maskin maken til din ... Men du nevnte tidligere noe om å trykke F12 og få opp en boot-meny? Hvis du velger Boot fra CD i den menyen, så skal CD-stasjonen begynne å jobbe og du skal enten få opp et spørsmål om du vil boote fra denne CD'en (- XP install er sånn -) eller så starter et eller annet opp automatisk. Hvis det ikke virker, så kan det skyldes: 1. hardware-feil på CD-stasjon eller disk-kontroller 2. løs kabel til CD-stasjon 3. feil på CD'en du prøver å boote fra. Hvis CD-stasjonen fungerte før du tok ut den gamle harddisken, så virker den sannsynligvis fortsatt. CD'en du bruker MÅ være bootbar. Det er ikke nok å brenne en CD med en datafil på. Nei det er ikke lett og drive fjernhjelp i blinde. Takk for hjelpen. Har Fått en annen H-disk i dag den kjører til en side "Blancco" med date om den PC`n den sto i. Har både W2000 og XP orginalvare de Boter ok på denne og på FJ/SI med den andre H-disken i, så plarer og spiller er OK. Det er nok en innstilling i BIOS som er feil, høres ut som om diskett stasjonen har lyst til å lese diskett som ikke er der, istede for å BOTE CD`n når jeg bruker F12 og velger start fra Nr. 1 CD-ROM DRIVE. Fjernet Disketen i BIOS uten at det hjalp. Med F12 og I BO Menu Har jeg nå bare 1. CD-rom drive 3. +Hard Drive (med + forran) og Setup Når jeg entrer nr.1 blonker ikke CDrom lampa. Så jeg greier ikke og Bote. Må karnskje ta bilder av alt i BIOS og legge de ut på PICASA for Vurdering??? Endret 13. mars 2009 av roger-jo Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Må karnskje ta bilder av alt i BIOS og legge de ut på PICASA for Vurdering??? Har lagt opp bilder av innstillingene av BIOS til Fujitsu Siemens Computers DT2-D1215 opp på PICASA. Så hvis noen Bioskyndige vil ta seg bryet med å se op de og karnskje se hvorfor jeg ikke får BOOTET Cd`ved oppstart og heller ikke når jeg bruker F12 og velger start fra Nr. 1 CD-ROM DRIVE. Vil jeg være evig TAKKNEMELIG. Så Er det bare og sende en meg en melding. MVH Roger Lenke til kommentar
roger-jo Skrevet 24. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2009 (endret) Må karnskje ta bilder av alt i BIOS og legge de ut på PICASA for Vurdering??? Har lagt opp bilder av innstillingene av BIOS til Fujitsu Siemens Computers DT2-D1215 opp på PICASA. Så hvis noen Bioskyndige vil ta seg bryet med å se op de og karnskje se hvorfor jeg ikke får BOOTET Cd`ved oppstart og heller ikke når jeg bruker F12 og velger start fra Nr. 1 CD-ROM DRIVE. Vil jeg være evig TAKKNEMELIG. Så Er det bare og sende en meg en melding. MVH Roger Dette har hvert en lang kamp, nå er den over. Etter at mange hadde sett på bildene og fant ut at alt er i orden i BIOS. Erkjente jeg fakta, den Booter ikke på CD bare på diskett. Skiftet brenner også. Og når en får trengt lenge nok, var det bare og sjekke 100 disketter, og jeg fant et gammelt program. Inn med disketten velge partisjon to image og lagre den på USB disken 4 1/2 time tok det så var det bare og skifte disk op laste inn på den nye det tok også 4 1/2 Så nå har jeg reserve hardisk med alle kart og programmer. Hva skal en med store program når det er god plass på en DISKET. Og nå er det vel ut med diskettstasjon. TAKKER FOR HJELPEN MVH Roger- Endret 24. mars 2009 av roger-jo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå