Gå til innhold

Tegn på at man er kristenfundamentalist

Anbefalte innlegg

Hvilke tegn kan tyde på at Kristendommen har tatt kontrollen over livet til et menneske? Jeg fant denne listen på evilbible:

10 – Du benekter selv hardnakket eksistensen av tusener av andre religioners guder, men kommer i harnisk når noen benekter eksistensen av din egen gud.

9 – Du føler deg fornærmet og ”avhumanisert” når vitenskapen sier at mennesket har utviklet seg fra andre livsformer, men du har ingen problemer med den bibelske påstanden om at mennesket ble skapt av gjørme.

8 – Du ler av polyteister, men har ingen problemer med å tro på en gud, som egentlig er tre.

7 – Du blir lilla i fjeset av indignasjon når du hører om grusomme overgrep gjort i Allahs navn, men du blinker ikke engang når du hører hvordan Jehova slaktet alle de førstefødte spedbarn i Egypt eller beordret utryddelsen av hele etniske grupper i Jesaia – inkludert kvinner, barn og trær(!).

6 – Du ler av Hinduistenes tro på at mennesker kan bli til guder, og greske ideer om at guder har seg med jordiske kvinner, men du har ingen problemer med å tro på at en Hellig Ånd befruktet Maria, som så fødte en "menneskegud" som ble drept, men som livnet til igjen og deretter fløy til himmels.

5 – Du er villlig til å bruke livet ditt på å lete etter smutthull i den etablerte vitenskapelige alderen på kloden (4,55 milliarder år), men du ser ikke noe problem med å tro på en datering fastsatt av noen stammefolk fra bronsealder som satt i teltene sine og gjettet på at verden var sånn ca noen generasjoner gammel.

4 – Du tror at alle menneskene her på jorden, bortsett fra de som deler akkurat din tro – minus naturligvis rivaliserende sekter – vil tilbringe evigheten i et evig brennende Helvete, og likevel ser du på din religion som den mest ”tolerante” og ”kjærlige”.

3 – Mens moderne vitenskap, historie, geologi, biologi og fysikk ikke har klart å overbevise deg om det motsatte, så vil hvilkensomhelst idiot som ruller rundt på gulvet mens han ”taler i tunger” være alt du trenger som ”bevis” for at din religion er sann.

2 – Du definerer 0.01% som en ”høy suksess rate” når det gjelder å bli bønnhørt, og du anser det som tilstrekkelig bevis på at bønn fungerer. Og du mener ar de resterende 99,99% gangene hvor du ikke ble bønnhørt som ganske enkelt ”Guds vilje”.

1 – Du vet faktisk mye mindre enn de fleste ateister og agnostikere om Bibelen, Kristendommen og kirkehistorie – men du kaller deg likevel en ”Kristen”.

Mange kristne har minst ett av disse kjennetegnene. Hvor mange må man ha for å kunne kalle seg kristenfundamentalist?

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kopiert fra EvilBible.com :ermm:

Men...jeg ser ikke hvordan denne tråden er åpen for en diskusjon. Det eneste du poster er en tilfeldig liste som du bare har kopiert fra en annen side og oversatt direkte til norsk.

Lenke til kommentar

Fikk meg en god latter om ikke noe annet...

Og dessverre så er det ofte sant... :no:

Likte denne:

3 – Mens moderne vitenskap, historie, geologi, biologi og fysikk ikke har klart å overbevise deg om det motsatte, så vil hvilkensomhelst idiot som ruller rundt på gulvet mens han ”taler i tunger” være alt du trenger som ”bevis” for at din religion er sann.

:D :D :D :D

Lenke til kommentar
Tips til formulering?

Kanskje et begynnende, forklarende avsnitt av hvorfor du poster den listen, f.eks. "haha, jeg fant en morsom liste azz! Er dette noe som passer på dere kristne elr?" og så kanskje en avsluttende bemerkning for å riktig få fart på argumenteringene, f.eks. "kristne er skikkelig teite azz!".

Lenke til kommentar

La oss begynne med denne og så kan vi ta punkt for punkt nedover... :)

1 – Du vet faktisk mye mindre enn de fleste ateister og agnostikere om Bibelen, Kristendommen og kirkehistorie – men du kaller deg likevel en ”Kristen”.

Hvorfor leser så få "kristne" bibelen? Veldig ofte når jeg støter på såkalte kristne er det JEG som kan biblen i diskusjonen og som du sikkert skjønner blir det ikke rare diskusjonen av det når vedkommende, som ER kristen, ikke vet hva JEG prater om når jeg sier at det og det står i bibelen... Hvorfor ER det så få kristne som leser, eller har lest, bibelen? Sitter ofte igjen med inntrykket at de kun hører på hva himmel losen sier jeg og ikke leser en dritt selv... Greit nok, blekka er ikke den mest lettleste boken, men NOE skulle en jo tro at de ville lese hvis de vil kalle seg kristen..?

Eller?

Lenke til kommentar

Blir litt feil å begynne med punkt №1 da denne listen går fra №10 og ned til №1.

Men samme faen. :p

Hvorfor er det slik? Vel man kan vel tro på det meste uten å ha satt seg inn i det. Men for å kritisere noe så man vite hva man snakker om. Men jeg har absolutt ikke noe imot dette. Jo færre som faktisk leser bibelen, jo bedre spør du meg.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Hvilke tegn kan tyde på at Kristendommen har tatt kontrollen over livet til et menneske? Jeg fant denne listen på evilbible:

Mange kristne har minst ett av disse kjennetegnene. Hvor mange må man ha for å kunne kalles en psykelig kristen?

Som kristen føler jeg meg ikke særlig truffet av den listen, alt er ting jeg har hørt før, og det eneste som kanskje sårer litt er at tittelen harselerer med psykisk syke og på en måte fremstiller kristendom som en slags sykdom - siden jeg er en uføretrygdet manisk depressiv person som finner stor trøst i troen min og på ingen måte vil likestille det jeg har funnet i kristendom med psykiske lidelser eller symptomer. Tvert om mener jeg å ha funnet noe som har gitt mer mening i livet mitt.

For å svare saklig på listen, selv om den er noe usakelig (men jeg tror den er skrevet ut fra en grunnleggende skepsis):

10: Ser ingen grunn til å se ned på f.eks. hinduister, men har aldri delt samme troen, så kan ikke si at jeg forstår deres tro. Dette kan kanskje forklares med at jeg ikke vet så veldig mye om hinduisme.

9: Nei, blir ikke fornærmet av vitenskap. Ser ikke på evolusjon som en selvmotsigelse med bibelen, men har mange spørsmål og ting jeg ikke forstår. Mener å ha sett ting i 1.mosebok som stemmer ganske godt overrens med forklaringen om hvordan sivilisasjonen oppstod på jorden, slik jeg har lest om det i verdenshistorien. Det eneste jeg ikke forstår er at man hopper rett fra Adam og Eva (de første mennesker) og rett til en fase som bærer tegn av sivilisasjon. Selve skapelsesprosessen virker også uforståelig, og kan kanskje forklares med at det er ment symbolsk, f.eks. Adam blir brukt som et symbolsk eksempel senere i bibelen. Ellers vet jeg ikke.

8: Nei.

7: Innrømmer at jeg har store vansker med å forstå Guds vrede, slik den ofte er beskrevet i GT. Det er et annet vers som forklarer hvordan 40 barn ble revet i stykker av en bjørn for å ha fornærmet en profet. Dette er noe som er tilsvarende uforståelig. Det eneste som muligens kan jo en løsning på problemet er at det også blir gjort klart at Gud og hans veier og tanker er uforståelige for mennesker, og at det samtidig blir forklart at han er kjærlighet, at han er lys og at det ikke finnes mørke i han. Hvis jeg skulle møte Han og finne ut at bibelen lyger og at han faktisk er hat og at han er mørke, så vil jeg jo naturligvis ikke tilbe han, jeg forventer at når vi får møte Han etter døden så vil han være verdig tilbedelse, og at eventuelle uforståeligheter vil bli gjort forståelig.

6:Ler ikke av andre religioner. Tror ellers på jomfrufødselen, og at Jesus døde og stod opp fra de døde.

5: Leter ikke etter smutthull. Jordens alder er aldri skrevet direkte i bibelen. Jesus ættetavle er beskrevet, men ikke hvor lenge Adam og Eva var i edens hage. Ut fra beskrivelsen i 1.mosebok virker også edens hage som et annerledes sted, og en annerledes tilstand enn livet til mennesker slik det er nå.

4: Tror at konsekvensen av å adskille seg fra Gud er å være adskilt fra han i evigheten. Tror at denne adskillelsen er det som kalles helvete, at dette er en lidelse, men at det til syvende og sist er rettferdig, siden mennesker velger det selv.

3: Innrømmer at jeg hverken sanser eller forstår Gud, men likevel tror på han. Dette er ikke basert på vitenskap.

2: Baserer heller ikke troen min på statistikk om bønn, og bruker ikke eventuelle bønnesvar som "bevis".

1: Føler selv at jeg har en rimelig god kjennskap til bibelen og har lest mange av bøkene flere ganger. Men kunnskapen kan jo alltid bli bedre.

Vet ikke om jeg av svarene mine kan betegnes som psykelig kristen. Det blir det opp til de som måtte finne på å svare meg å avgjøre. :)

Lenke til kommentar
La oss begynne med denne og så kan vi ta punkt for punkt nedover... :)

Hvorfor leser så få "kristne" bibelen? Veldig ofte når jeg støter på såkalte kristne er det JEG som kan biblen i diskusjonen og som du sikkert skjønner blir det ikke rare diskusjonen av det når vedkommende, som ER kristen, ikke vet hva JEG prater om når jeg sier at det og det står i bibelen... Hvorfor ER det så få kristne som leser, eller har lest, bibelen? Sitter ofte igjen med inntrykket at de kun hører på hva himmel losen sier jeg og ikke leser en dritt selv... Greit nok, blekka er ikke den mest lettleste boken, men NOE skulle en jo tro at de ville lese hvis de vil kalle seg kristen..?

Eller?

god idé!

Det er et faktum at det står ganske mange syke vers i Bibelen som de kristne gjør best i å ignorere dersom de ønsker å fortsette å tro at guden deres er god. Faktisk blir jeg stadig bedt om å referere til bibelvers når jeg forteller om alle de bestialske handlingene til Jahve. Så ja, denne påstanden er nok riktig. De fleste kristne kjenner boka si dårlig. Ganske rart, egentlig. Jeg mener; hadde jeg hatt en bok foran meg som jeg trodde inneholdt Sannheten, ville jeg for pokkkern lest hele!

De kristne skylder på at det står i GT, men de tror jo samtidig på en hel del av det som står der. Uansett er de PAC-kristne.

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
jeg er en uføretrygdet manisk depressiv person som finner stor trøst i troen min

Prøv rasjonalismen!

Hvorfor er du uføretrygdet? Du virker mer enn oppegående nok til å jobbe, selv om du er kristen.

Endret av buskmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...