Gå til innhold

[Løst]Hvor skal jeg mounte RAID-array'et mitt?

Anbefalte innlegg

Problemstillingen er litt mer komplisert enn tittelen tilsier, men tenkte det var bedre å ta utbrodering her enn i tittelen.

Etter litt fikling med disker i dag, har jeg nå endt opp med total 5 disker i PC'en.

OS-disk (Ubuntu 8.10) på 80GB

RAID0 på 2x750 (md0)

RAID0 på 2x500 (md1)

Har en grei struktur på md0, et oppsett jeg er veldig fornøyd med. Helst skulle jeg sett at md1 bare ble "lagt til", og prøver å tenke ut en smart måte å gjøre det på. Skal gjøre mitt beste for å forklare så godt som mulig hvordan oppsettet er nå, og hvordan jeg vil ha det, så får dere si om det går eller ikke. Har prøvd litt forskjellig allerede, men er ikke helt fornøyd med slik det har blitt.

Jeg sliter med å forklare oppsettet med ord, så derfor tok jeg meg tid til å tegne en enkel tegning i TuxPaint :)

post-18138-1236868363_thumb.png

Som jeg har prøvd å forklare, har md0 en mappestruktur jeg er fornøyd med. Slik jeg har gjort det nå, mountes md1 i en egen mappe på md0 (i a4). Jeg ville helst hatt det sånn at denne plassen ble "lagt til" i mappen "a". Er det en måte å gjøre det på? Når jeg har prøvd forsvinner alt innholdet i "a", for å dukke opp igjen når jeg umounter md1. Sorry for en dårlig forklaring, men vet ikke hvordan jeg skulle forklart det annerledes.

Her er et dårlig tegnet bilde av hvordan jeg optimalt sett skulle hatt det:

post-18138-1236868868_thumb.png

Hvis har noen betydning så er begge array'ene laget med mdadm.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er akseptabelt at md1 er et subdir i a så er det jo trivielt. Hvis du vil utvide a direkte, så er det mulig du kan bruke UnionFS, men jeg har ingen erfaring med hvordan det virker.

EDIT: alternativt kan du jo "bygge" om de to arrayene til RAID5, men da bør du ha backup av all dataen. Det bør du igrunnen uansett ha, men :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Har alltid vært forferdelig dårlig til å ta backup, noe jeg har fått merke til tider. Det enkleste er rett og slett å lagre det viktigste (bilder at guttungen etc) på damas bærbare maskin :p

Uansett, backup av 1TB+ er ikke aktuelt, det blir for mye diskplass. Klarer meg selv om jeg må fjerne alt for en stund, men får tenke litt på det. Får se hva jeg får i gave til bryllupet av dama neste fredag før jeg gjør noe :)

Skal sjekke opp litt rundt UnionFS, for det er nettopp det å utvide a-katalogen som er målet, ikke et nytt subdir.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Ok, når se jeg en mulighet, takket være tipset om LVM :)

Leser litt her, og har jeg forstått det riktig hvis jeg kan lage LVM med de to arrayene? Da tenker jeg slik:

pvcreate /dev/md0

pvcreate /dev/md1

vgcreate volumgruppe /dev/md0 /dev/md1

lvcreate -L 400G -n stortomraade volumgruppe

mke2fs -j /dev/volumgruppe/stortomraade

mkdir /mnt/stortomraade

mount /dev/volumgrupe/stortomraade /mnt/stortomraade

Edit: Poenget mitt er ikke om det vil fungere med akkurat denne kommandorekken, men om det vil fungere å sette de to arrayene som PV/VG og kombinere dem til LV? I så tilfelle så trenger jeg ikke miste det som ligger der av data.

Det er ikke noe galt med eksempelet ovenfor, men som regel vil du få bedre ytelse ved å bruke RAID 0 og stripe på tvers av to eller flere disker, og så legge LVM på toppen for å få en fleksibel måte å disponere plassen på.
Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Ok, høres ikke så dumt ut. Skulle akkurat til å sette i gang, og ville da ta alle 4 diskene på en gang :p Men sikkert lurt som du sier å ta det gradvis (selv om jeg da også må lære meg hvordan jeg utvider LVM).

Skulle til å begynne, men så fant jeg ut at det var kanskje greit å ta backup av musikken før jeg fucker systemet :) Jeg lærer!

Lenke til kommentar

Legger inn en liten oppdatering her.

Har nå laget et LVM på 500gig utifra to av diskene jeg hadde i RAID (2x500). Dette gikk overraskende smertefritt. Har kopiert deler av innholdet fra det største arrayet (2x750) over til LVM (med en hastighet på rundt 130MB/s). Lagde det til kun 500 gig først sånn at jeg lærer å utvide det før jeg legger inn det største arrayet. Dette var både morsomt og lærerrikt!

Edit: Fungerte perfekt :)

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...