Melisma Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Raijin: Det er kanskje lettere for dere gutter å ikke blir provosert, når det er ikke er dere som er under ilden hele tida som det jenter er her. Dere er på hjemmebane her på diskusjon.no. Jeg diskuterer som jeg prater, og jeg bruker ikke lange fancy pancy ord som jeg har stjålet fra wikipedia og google bare for å virke moden og voksen, jeg synes det blir litt tullete at man plutselig skal bli en politiker og ha et ordforråd deretter når man skal diskutere. Greit nok at noen gjør det, men det betyr ikke at de er mere saklige og har mere logikk i det de sier av den grunn, bare fordi de vil leke voksne. Når det er sagt så ja, jeg er ikke dronninga av saklighet, når jeg brenner for en ting så brenner hele meg. Og som sagt, jeg synes det er kjipt at guttene ikke irettesetter hverandre i ny og ne, og når de blir konfrontert med det så sier de bare "alle får stå for hver sin mening".. hmf, trodde vi var på diskusjon.no jeg da men, tydeligvis er vi egentlig på manneguiden.. De er ganske kjappe med å irettesette jentene her om de kommer med noe usakelig om hankjønnet! I'm just saying.. Håper flere jenter melder seg inn på forumet etterhvert, for de som allerede er her orker ikke engasjere seg, som de tydelig har innrømmet. Nettopp fordi dere er for mange. Dorian: Var den siste der til meg? Eller snakker du om en annen tråd enn denne.. Endret 12. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Det siste avsnittet var ment til deg, ja. Resten var til Linnzy. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Ja, så du lurer på hva hensikten med denne tråden er? Er ikke det tydelig da? Kall det for å gjøre seg til offer om du vil, jeg synes det er urettferdig at alle guttene skal gå på jenta og "aldri" kommentere hverandre, og det må jeg få lov til å synes. Du ser jo de andre jentene her! De sier jo "jeg blander meg ikke borti de debattene fordi jeg orker ikke ha alle guttene etter meg" Så det ligger definitivt noe i det jeg sier, og er ikke bare noe jeg later som skjønner du.. Egentlig så er vel denne tråden til jentene her, og ikke for dere guttene, men som vanlig så stormer dere inn og overtar, men det er greit det , det er et fritt land, og jeg er også med på å diskutere.. var bare et hint om tilstandene på dette forumet. Endret 12. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Melisma, ingen har sagt at man trenger å lære seg fancy fagterminologi. Det eneste man trenger å vite for å diskutere er rammeverket for diskusjonen: logikken i diskusjonen. Og selvsagt ditt eget standpunkt. Men, diskusjon er ikke det samme som å prate. Kanskje det er derfor du ikke kommer ut med hodet høyt? Og nei, hvorfor skal jeg irettesette andre gutter? Jeg har verken et ansvar ovenfor dem eller noen andre. Jeg engasjerer meg bare hvis jeg har en personlig interesse i deltakelsen. Det betyr verken at jeg samtykker eller er uenig i det jeg ikke kommenterer på Forum skal ikke være et ork. Det skal være underholdning Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Dette forumet består av flere gutter enn jenter. Det er en del samtaleemner hvor jenter ofte mener en ting og gutter ofte mener en annen ting. Det motsatte er tilfellet på kvinneguiden, der er det klart flertall av gutter. Likevel ser man svært sjeldent at mennene gjør seg selv til offer og klager på at jentene går imot dem når de sier noe kontroversielt. I en god del situasjoner kommer man til å være i mindretall, og det er da man virkelig må stille med gode argumenter, saklighet og en godt gjennomtenkt sak. Dette er det selvfølgelig mange som ikke gidder, spesielt når det gjelder ting man ikke brenner for. Det er nok derfor jentene her inne ikke gidder å delta i diskusjoner hvor de er i ekstremt mindretall - det stilles nemlig sterkere krav til argumentene deres enn til flertallet. Slik har det jo alltid vært, og slik vil det nok alltid være. Du må selvfølgelig få lov til å klage på dette, men det virker som en unnskyldning. Jeg liker ikke at meningen min ignoreres fordi jeg er gutt og gutter er enig med meg. Jeg vil delta i en diskusjon uten å bli kastet inn i en bås med andre som er enig med meg. Jeg vil mest av alt ikke kritiseres fordi jeg ikke forsøker å jevne ut diskusjonen ved å angripe de som er enig med meg. Uttrykket heter "If you can't stand the heat, get out of the kitchen" - dette gjelder spesielt når man har en kontroversiell mening. Du kan jo selvfølgelig bare diskutere på kvinneguiden, men vi holder en mye høyere standard her og det tror jeg en del av jentene her vet. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Raijin: Hodet mitt holder seg høyt, like høyt som alle andre sine her. Men antallet enige gutter er derimot ikke høyt. Det er en stor forskjell. Jeg er sta, og det er flere av guttene også. Og jo, det hadde vært hyggelig om de saklige modne guttene hadde støtta jenta litt en gang i blant også, dvs. kun når det kommer usakligheter som er urettferdig og angripende såklart. Vise at dere er uenig, ikke bare la det passere. fargoth: Du er i min bok en som er saklig uansett hva man sier til deg. Bare for å ha nevnt det. Dorian: Deg om det, jeg er uenig i en del av det du sier der, men jeg gidder ikke gjenta meg selv hele tiden. "vi holder en mye høyere standard her" høres skikkelig pompøst ut, og "gutter er bedre enn jenter" back to 4.klasse. Endret 12. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Idioter treffer man på overalt. Derfor diskuterer man ikke saklig med dem Hvorfor føler du det som et angrep? Du definerer selvsagt deg selv ikke utifra hva andre synes, men utifra dine egne tanker og holdninger. Og ditt selvbilde er også sterkere enn at du føler deg tråkket på av hva noen random folk på internett sier Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Raijin: Hodet mitt holder seg høyt, like høyt som alle andre sine her. Men antallet enige gutter er derimot ikke høyt. Det er en stor forskjell. Jeg er sta, og det er flere av guttene også. Og jo, det hadde vært hyggelig om de saklige modne guttene hadde støtta jenta litt en gang i blant også, dvs. kun når det kommer usakligheter som er urettferdig og angripende såklart. Vise at dere er uenig, ikke bare la det passere. fargoth: Du er i min bok en som er saklig uansett hva man sier til deg. Bare for å ha nevnt det. Jeg påpeker ofte folk som bruker ugyldige argumenter selv om de er på min side, rett og slett fordi jeg ikke vil at de skal trekke ned "vår side" av saken. Likevel er dette ofte kverulering, det er ikke alle som er like gode til å argumentere for seg og det ser alle i tråden. Når en gutt skriver at en jente er løs eller at hun er blond og derfor er hun dum så er det ikke mange gutter som nikker og er enig med det utsagnet. De er derimot enig i at jenten gjerne tar feil eller har svake argumenter, og derfor vil de ikke forsvare dem bare fordi de blir angrepet av usaklige folk. Jeg vet ikke om slike tråder egentlig hjelper saken din, da det for meg fremstår veldig som en "vi stakkars jenter blir jo angrepet hele tiden, kan dere ikke støtte oss en gang i blant?". Jeg har hørt denne argumentasjonen fra bortimot alle kvinnene i mitt liv, fra familiemedlemmer til medelever til jenter på dette og andre forum. Det er så enkelt å gå i offerrollen med en gang man blir angrepet i stedet for å feie det av seg, og det burde du og andre jenter absolutt bli flinkere til. Vis at dere tåler litt, så blir dere mer respektert som diskusjonspartnere. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Bra du kjenner deg litt igjen ihvertfall selvom du selvsagt ikke er enig.. Den dagen en gutt her på dette forumet står opp for jenter og slår tilbake på sjåvinistene, er den dagen jeg får respekt for vedkommende. Ok jeg kjører på med en gang: Ja, her på forumet er det tydelig at i slike debatter så blir de 1-(2) aktive jentene sine setninger plukket fra hverandre, bagatellisert, tråkket på , latterliggjort og vridd om og ødelagt av guttene i tråden. Mens en gutt kan komme med en helt latterlig påstand og ingen av guttene rører han! Er det rart jeg har null respekt for de jeg diskutere med da eller? Nei.. Håper dere er mere "gentlemenner" irl enn dere er her ihvertfall.. icon2.gif For her er det ingen å skryte av på det området. Og det er skuffende. Riktig, jentene blir plukket fra hverandre av ekstremene og de andre mennene hvis de sier noe galt, men når ekstremene fra mannesiden snakker tull, da gidder ikke de andre gubbene å si noe. Dette er ofte tilfellet. Kilden her er vel ganske sammensatt. Man vil gjærne ungå unædig debat med folk du ellers kommer overens med for eksempel. Uanset du har et poeng, men det kommer ikke til å forandre seg gjennom denne tråden. Du får vente eller jobbe for det selv. Kvinneguiden er mindre seriøst på et generelt nivå, går du dit er det mindre debat og mere blabla. Desuten motsier du deg selv da du klager på de andre jentene og så skal du selv gjøre det du klagde på ? Legg vekk følelser og snakk enkelt, ikke legg ut på måter som er lett og misforstå, men tolk og spør hva folk mener osv. Det blir mindre for andre å henge seg opp i og du finner raskere ut hva de andre faktisk mener og kan angripe problemstillingen på konstruktivt vis. Også gi litt tid til å lete opp ordentlige fakta om tema, eller knus motpartens påstander med feilkilder eller andre kilder. Slik kan du ivertfall oppnå bedre debat som enkeltperson, når noen slenger ut ville påstander som er helt drøye så spør dem ut hva de mener og hvordan de argumentere for det. Be om kilder osv. og ikke si noe mer i posten slik at de ikke kan besvare en spesifikk del av posten din for å lure seg unna det vanskelige Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Ja, jeg tar det ikke personlig i den forstand selvsagt, men det går på rettferdighet synes nå jeg. jeg har visst en sterk rettferdighetssans tydeligvis. Dorian: Nice try, men jeg synes fader meg det må være lov å spørre om hjelp fra dere guttene når jeg nå har vært i utallig debatter på dette forumet om disse temaene. Og ingen av guttene har arrestert hverandre! Det der er skikkelig urettferdig synes jeg. Men det har dere vel fått med dere nå. Jeg føler ikke at jeg faller under denne offer-rollen som du prøver å gi meg nå, jeg nekter etter så mange debatter å avslutte som et offer. Bare så det er sagt. Det jeg sier er at det hadde vært litt motiverende og sett at dere også tok tak i urettferdige angrep! Jeg klarer ikke si det på en annen måte, du får ta det som du vil. Endret 13. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Som beskrevet tidligere i tråden er det jo noe som heter "don't feed the troll", et slagord jeg tror mange her inne er bevisste på. Og som du selv sier Melisma så føler du deg ukomfortabel med lange innlegg. Som oftest er det slik at de lange inleggene er de som er saklige og seriøse mens de korte gjerne er mer offensive og direkte. Og dersom det skulle være slik at du prioriterer de korte innleggene er det heller ikke rart at du føler deg ekstra utsatt, det er jo tross alt som å stikke hånden i en maurtue med vilje. Hvis du prøver å ignorere alle som troller vil du se at det også finnes brukere som deler ditt synspunkt, selv om de ikke demonstrerer det ved å klaske ned (og dermed gi oppmerksomhet til) troll. Endret 13. mars 2009 av fargoth Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Ja, jeg tar det ikke personlig i den forstand selvsagt, men det går på rettferdighet synes nå jeg. jeg har visst en sterk rettferdighetssans tydeligvis. Sånt pleier man å si når man føler at andre enn seg selv blir behandlet urettferdig, ikke når en selv blir behandlet urettferdig. Jeg tror det du er er litt nærtagende og følsom for det du opplever som svært mye kritikk. Det er selvfølgelig forståelig, men slik er nå diskusjoner. Alternativet ville i så fall blitt at jeg kom inn i en tråd som het "x vs y", så at y (som jeg støtter) var svært overrepresentert og valgte enten å ikke diskutere eller å argumentere for den andre siden. Du føler gjerne at de går imot deg, men du går like mye imot dem - de sier bare meningen sin. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jo, jeg har da vært med jeg, så godt det går, men litt opptatt for tiden, så ikke alltid jeg får tid til å være her inne. Uansett, jeg har nå sagt hva jeg har ment. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Ja, bra du har vært med og jeg gleder meg til å se flere jenter i slike diskusjoner, for det har guttene og jentene bare godt av, å få litt mere lik balanse i trådene som omhandler kjønn. Dorian: Det er vel bare vaktbikkja i meg som våkner opp når ulvene kommer ut fra skogen kanskje Endret 13. mars 2009 av Melisma Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Det har ingenting med å ikke stå opp for seg selv, eller å føre kamp for "jentesiden" av forumet eller hva poenget er med denne tråden. Jeg diskuterer ikke på dette forumet (eller andre forum for den sakens skyld) mest pga. at jeg er jente, eller leter etter tråder hvor jeg kan diskutere med sjåvinister. Joda, jeg kunne sikkert vært litt mer engasjert i tråder hvor "alle" er på lag om at jenter/kvinner er så dumme og skjer det en feil i forholdet, så er det damas skyld, liksom. Men jeg føler som Dorian at denne tråden blir litt sånn... stakkar oss som er så få, eller noe. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Med mindre jenter er for obligatorisk verneplikt for begge kjønn ser jeg på de som hyklere. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Appellerer trådstarter til allierte så må nok en annen strategi brukes, men når sant skal sies så ser jeg denne tråden som en del av en førdøyelsesprosess. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Med mindre jenter er for obligatorisk verneplikt for begge kjønn ser jeg på de som hyklere....så fremt de er forkjempere for likestilling. (Jeg regner ikke med du mener alle jenter er hyklere hvis og bare hvis de ikke er for obligatorisk verneplikt?) Likestilling og likeverd er to ulike begreper og man bør ha respekt for individuelle forskjeller mellom kvinne og mann uten at likeverdet krenkes for noen parter. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Forskjellene er ikke så store at militæret er utelukket for kvinner, det er vås. Vil de ha likestilling kan de ikke vike bare på punkter de ser på som ugunstige for dem. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Med mindre jenter er for obligatorisk verneplikt for begge kjønn ser jeg på de som hyklere. Må si meg helt enig med deg. Har aldri forstått hvorfor det er forskjell mellom menn og kvinner på det punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg