Alinoe Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Toth, du vil kanskje være med meg hvis jeg sier at en ordbokdefinisjon ikke nødvendigvis er et uttømmende svar til hva en hel samfunnsbevegelse er? Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Ofte er det det, jo. Som når man diskuterer hva feminisme betyr, og noen slår i bordet med ordbok mens andre bare sier "jeg mener".Greit, da slår jeg opp "debatt": "drøfting, diskusjon [...] meningsutveksling". Det du beskriver er ikke en debatt, men et definisjonsspørsmål. Jepp, en debatt rundt en definisjon. fordi en av partene i utgangspunktet satt med feilaktig definisjon, ble det en debatt av det, hvorpå den andre parten begrunnet sin sak såpass sterkt at debatten ble vunnet av sistnevnte. forøvrig er det helt vanlig å bruke tap/vinn om debattresultater. Endret 16. mars 2009 av toth Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Jepp, en debatt rundt en definisjon. fordi en av partene i utgangspunktet satt med feilaktig definisjon, ble det en debatt av det, hvorpå den andre parten begrunnet sin sak såpass sterkt at debatten ble vunnet av sistnevnte.Hvem er dommer? En debatt skal handle om å overbevise, ikke argumentasjon for argumentasjonens skyld. Endret 16. mars 2009 av Gapwick Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Toth, du vil kanskje være med meg hvis jeg sier at en ordbokdefinisjon ikke nødvendigvis er et uttømmende svar til hva en hel samfunnsbevegelse er? "Feminisme" inkluderer ingen andre enn kvinner, hverken iflg ordboka eller ordets oppbygning. Så jeg ser ikke grunnlaget for å kalle spaden for noe annet enn en spade. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg har kommentert dette flere ganger tidligere i tråden, du har ikke funnet det for godt å svare meg. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Jeg baserte meg bare på hva du skrev, at du hadde tenkt å svare på ham men plutselig nektet å diskutere med ham for evig og alltid fordi han var slem med deg. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 Undertegnede tror at denne diskusjonen er på ville veier. Det skyldes at alt for mange brukere har det for seg at det er greit å diskutere person i stedet for sak. Det er det ikke. "...the real function of an ad hominem argument is to attack an arguer's credibility in order to critisize the arguments she advocates." Douglas Walton Det er rett og slett slik at de færreste brukerne på forumet har den "troverdighet" som gjør dem hevet over ad hominem argumenter. Troverdighet er noe man bygger seg opp, ikke noe man er født med. Dere er i følge mine statistikker mellom 14 og 24, med noen hederlige unntak, og har mye troverdighet å bygge ennå. Diskusjonene her på forumet er med på å bygge denne troverdigheten. Dere vinner alle på å bygge hverandre opp, istedet for å rive hverandre ned. Personangrep slå i denne sammenheng like mye tilbake på den som bruker det som på den som angripes. At de aller fleste av dere (90% på forumet som helhet) er gutter gjør sitt til at disse debattene blir som når Kina diskuterer menneskeretter med Tibet. Hvem som har rett drukner i det åpenbare misforholdet i ren styrke. Som det sies i en post her: "Femten spørsmålsstillerer på én person, sier seg selv at det krever litt arbeid." Tråden stenges for opprydding, og åpnes igjen senere. Edit: Da er en lang rekke personangrep slettet fra tråden, i tillegg til poster som diskuterte hvem som er skyld i personfokuset. Jeg begynte også å slette off topic, men det viste seg å være en håpløs jobb. Jeg har sikkert ødelagt litt av flyten i tråden med det, det beklager jeg. Så om noen savner poster de synes var saklige var det nok fordi de var en del av off topic. Diskusjonen om feminisme på de sidene kunne vært splittet ut til en egen tråd om den ikke ble ødelagt av personangrep og latterliggjøring. Siden tråden ifølge både trådstarter og med- og motdebattanter er gått grundig off topic blir den ikke åpnet igjen. Det står dere selvsagt fritt å starte nye tråder om feminisme og andre emner dere har vært innom i tråden. Hvis dere gjør det, så hold dere saklige alle sammen. Jeg fordeler ikke skyld for at denne gikk av sporet, selv om noen poster var godt over streken, alle som deltar i en tråd har et kollektiv ansvar for at det ikke skjer, og jeg ber hver og en av dere om å ha et i mente til fremtidige diskusjoner. Takk til de som klarte å holde seg saklige oppe i det hele...! Om noen går på person, så ikke svar, uansett hvor fristende det er. Rapporter dem, så griper vi inn og så er det en sjans for at tråden holder seg saklig. Om en tråd begynner å gå off topic så rapporter den. Hvis sideemnet er interessant så splitter vi det gjerne ut til en egen tråd for dere, og dermed kan dere diskutere begge deler. Kommentarer og ideer til hvordan vi takler slike tråder som dette mottas med takk på PM. Vi ønsker ikke å sensurere debatten, men har forumets beste å ta hensyn til, og da kan vi ikke skape inntrykk av at dette forumet bare er til for folk som er tøffe nok til å forsvare sin person i tillegg til sine argumenter. Jeg innser at trådens opprinnelige emne inviterte til det, men aksepterer ikke at det gjør at det er fritt frem. Geir Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Bump! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1087579&st=0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg