Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Jenter, hvor er dere hen i disse "likestillings"- debattene?

Anbefalte innlegg

Nei, også ligger det litt i ordet "sjåvinist", da, som på ingen måte er et motstykke til feminisme. Jeg tror at kvinnens stilling i samfunnet i dag i stor grad er svakere enn menns, og derfor er skrittet for likestilling i mange tilfeller å bedre kvinnens stilling. Ordet feminisme er i så måte helt ok. At det har blitt kapret av grupper som Ottar er forsåvidt trist, men burde ikke være relevant.

Så maskulinist er helt greit da, sammenfaller fint med å kjempe for kvinners rettigheter? Plz.

Som noen sa, ordboka sier: "feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring "

Også kjent som "kvinnen opp og frem, drit i menn". Frigjøring? Fra hva faen da?

Nei, det handler, som sagt, ikke om "drit i menn". Det handler om at i de fleste tilfeller, merk at jeg sier "de fleste", så er kvinner i en svakere stilling i samfunnet. Arbeid for kvinner og arbeid for likestilling blir derfor det samme.

Det handler altså heller ikke om å gi kvinner noe på bekostning av menn, men å gi kvinner det menn allerede har.

men hvorfor ikke gi menn de samme hjelpe midlene der kvinner har fordeler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har jo ikke en dritt de skulle ha sagt? De har faktisk ikke en dritt de skulle sagt om dama løy om at hun gikk på pilla, ble gravid og tvinger fyren til å betale for et barn han ikke ville ha!

(Jajajaja man kunne brukt kondom osv osv. Men det er jævlig mange fucked up damer ute og går. Dette er et eksempel. Det har hendt og det kommer til å skje igjen.)

Lenke til kommentar
TheMartine: Kan du fortelle meg om en sak som handlet om der menn ble undertrykket som feminister (som en organisert gruppe) har engasjert seg i? :)

Kan du vise meg en sak hvor menn har blitt systematisert undertrykket av det norske samfunn?

Trenger vel egentlig bare gi deg et ord, i tillegg til den det knusende svaret du fikk av Aids, med perfekt tittel:

Omsorgsrett/foreldrerett.

Lenke til kommentar
Det var med vilje, lille venn.

Poenget er at "feminisme" sier seg selv at handler om kvinnekamp, ikke likestilling. Så kaller du deg feminist fremfor likestillingsbekjemper, så fortjener du den.

Feminisme har ingenting med likestilling å gjøre, dette er simpel etymologi og norsk lesekunst. Du kan ikke bare definere det som noe annet.

Det negative inntrykket av feminisme du nevner, er ikke feilaktig. Det er feminisme som er feilaktig.

Lille venn? Hehe. Var det et forsøk på å umynidggjøre meg? ;)

Ja, jeg er mannsjåvinist.

med de store rammen det er for og bli kalt mannsjåvinist i dag så er vi fleste menn/gutter det.

Lenke til kommentar
Her er jeg sterkt uenig med denne forskeren. Det er da på ingen måte undertrykkende at menn ikke kan tvinge kvinner til å være frem et uønsket barn. Jeg er enig i at abortlovgivningen ikke er perfekt i forhold til ansvar, men at det er systematisk undertrykking av menn går jeg ikke med på.

Jeg synest vertfall at det med abort burde vere helt opp til dama uansett, er jo ikkje mannen som må bære et barn i 9 månder og herpe kroppen sin.

Lenke til kommentar

Martine: Kan du bryte ned ordet feminisme? og finn frem likestilling og/eller mannsrettigheter i nedbrytingen er du grei.

Du har fått ordboksdefinisjonen, som sier "kjempe for kvinners frigjøring", så du kan egentlig bare legge deg ned.

Lenke til kommentar
Her er jeg sterkt uenig med denne forskeren. Det er da på ingen måte undertrykkende at menn ikke kan tvinge kvinner til å være frem et uønsket barn. Jeg er enig i at abortlovgivningen ikke er perfekt i forhold til ansvar, men at det er systematisk undertrykking av menn går jeg ikke med på.

Jeg synest vertfall at det med abort burde vere helt opp til dama uansett, er jo ikkje mannen som må bære et barn i 9 månder og herpe kroppen sin.

Dette er en annen diskusjon og har en egen, omfattende, tråd dere kan diskutere i.

Lenke til kommentar

Hva om dama vil ha barnet, men ikke fyren? Da bestemmer dama. Igjen.

Ja, men det måtte gjerne vere på bekostning av at hun ikkje kunne kreve penger av faren.

Vist man absolutt skal lage unger kan man jo alltids finne seg noen so faktisk vil ha et barn med deg og som støtter deg gjennom hele greia

Lenke til kommentar
Martine: Kan du bryte ned ordet feminisme? og finn frem likestilling og/eller mannsrettigheter i nedbrytingen er du grei.

Du har fått ordboksdefinisjonen, som sier "kjempe for kvinners frigjøring", så du kan egentlig bare legge deg ned.

Mener jeg alt har svar på dette, du. Man må se på ordets opphav i samsvar med tiden og situasjonen da ordet og bevegelsen ble til.

Lenke til kommentar

Mener jeg alt har svar på dette, du. Man må se på ordets opphav i samsvar med tiden og situasjonen da ordet og bevegelsen ble til.

..Men "nigger" var jo helt akseptert å bruke i sin tid.. er det da fortsatt det, grunnet tiden det oppsto i? Vær realistisk, kall deg det du faktisk er, eller vær det du faktisk kaller deg.

Blir litt som å kalle seg nazist og si "ja men jeg mener nazist før de gasset jøder og sånn".

word.

Lenke til kommentar
..Men "nigger" var jo helt akseptert å bruke i sin tid.. er det da fortsatt det, grunnet tiden det oppsto i? Vær realistisk, kall deg det du faktisk er, eller vær det du faktisk kaller deg.

Hvorfor ble "nigger" etter hvert et skjellsord, da? Kanskje fordi det ble misbrukt?

Lenke til kommentar
Likelønn. NOU finnes her. Interessant lesning, dersom man tar seg tiden.

Vi har allerede lik lønn for likt arbeid, det er bare det at kvinner velger andre, dårligere betalte yrker enn menn. I tillegg jobber kvinner ofte kortere dager og dermed mindre overtid, igjen av eget valg.

det de ofte også sammenligner er kvinner og menn i samme jobb bare menn i det private og kvinner i det statlige. noe som sier seg selv at det blir feil fordeling

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...