TheMartine Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 En feminist som jobber for likestilling? Høres litt selvmotsigende ut i mine ører, kanskje fordi inntrykket jeg har av feminister er at det kun er hunkjønnet som står i fokus. Nettopp. Og la oss understreke at det er inntrykket, og ikke fakta det er noe feil med. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ordboksdefinisjonen på feminisme er jo å jobbe for likestilling, men det er gjerne ikke slik i praksis. Det er uansett smartere for enhver jente som støtter likestilling å ikke kalle seg feminist, men heller en som støtter likestilling. Akkurat som jeg ikke kaller meg maskulinist. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg kaller meg feminist, fordi jeg tror på likestillingslovens formålsparagraf. § 1. (Lovens formål.) Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling. Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling. kall deg humanist eller likestillingsforkjemper isåfall. Skal jeg kalle meg mannsjåvinist, og påstå jeg kjemper for kvinners rettigheter? Makan til vås. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) http://www.ordbok.com/norsk/bokmalsordboka.html "feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring " Vel og bra det, men da jobber du jo bare for halve folket da? Da blir det jo som en annen sa tidligere, kvinnen opp og frem, drit i men, eller noe sånnt? Edit: kall deg likestillingforkjemper om det er det du er. Å kalle deg feminist og så arbeide for menns likestilling er misvisende. Endret 15. mars 2009 av Hamnli2 Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 viss du leser gjennom hele så ser du at hun konsekvent svarer bare på de tingene ho vet at hun kan svare og gjøre et poeng ut av. Det er vel naturlig å være selektiv med spørsmål og argumenter med tanke på hvor mange som blir presentert her, nei? Skal ikke si at TheMartine er en perfekt debattant, men jeg tar meg selv i å synest at veldig mange er fordomsfulle og har negativt ladede bemerkninger om kvinner og/eller feminisme generelt, og det er ikke rart at man svarer mye i samme tonen da synes jeg. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Ordboksdefinisjonen på feminisme er jo å jobbe for likestilling, men det er gjerne ikke slik i praksis. Det er uansett smartere for enhver jente som støtter likestilling å ikke kalle seg feminist, men heller en som støtter likestilling. Akkurat som jeg ikke kaller meg maskulinist. Smartere på hvilken måte? For å slippe pes og fordommer fra andre? Det er jo nettopp de fordommene jeg gjerne vil ta livet av ved å vise at man ikke trenger være ekstrem og mannehater, selv om man er feminist. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Nei, også ligger det litt i ordet "sjåvinist", da, som på ingen måte er et motstykke til feminisme. Jeg tror at kvinnens stilling i samfunnet i dag i stor grad er svakere enn menns, og derfor er skrittet for likestilling i mange tilfeller å bedre kvinnens stilling. Ordet feminisme er i så måte helt ok. At det har blitt kapret av grupper som Ottar er forsåvidt trist, men burde ikke være relevant. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 TheMartine: Kan du fortelle meg om en sak som handlet om der menn ble undertrykket som feminister (som en organisert gruppe) har engasjert seg i? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Nei, også ligger det litt i ordet "sjåvinist", da, som på ingen måte er et motstykke til feminisme. Jeg tror at kvinnens stilling i samfunnet i dag i stor grad er svakere enn menns, og derfor er skrittet for likestilling i mange tilfeller å bedre kvinnens stilling. Ordet feminisme er i så måte helt ok. At det har blitt kapret av grupper som Ottar er forsåvidt trist, men burde ikke være relevant. Om folket bruker ordet i negativ betydning så er det et negativt ord. Bruk et annet ord om du er misfornøyd Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Nei, da blir du deprimert og venneløs. Særiøst. http://www.cracked.com/article_15231_7-rea...-miserable.html Jeg vet ikke med deg, men jeg har ihvertfall ikke måtte velge mellom å henge med idioter eller gå venneløs. Ikke føler jeg meg verdiløs eller deprimert heller. Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd artikkelen var skrevet av en emo (nå er det jeg som generaliserer..) for jeg kjenner meg ikke igjen i pessimismen som forfatteren her proklamerer. Endret 15. mars 2009 av Skagen Unødvendig quoting. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Nei, også ligger det litt i ordet "sjåvinist", da, som på ingen måte er et motstykke til feminisme. Jeg tror at kvinnens stilling i samfunnet i dag i stor grad er svakere enn menns, og derfor er skrittet for likestilling i mange tilfeller å bedre kvinnens stilling. Ordet feminisme er i så måte helt ok. At det har blitt kapret av grupper som Ottar er forsåvidt trist, men burde ikke være relevant. Så maskulinist er helt greit da, sammenfaller fint med å kjempe for kvinners rettigheter? Plz. Som noen sa, ordboka sier: "feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring " Også kjent som "kvinnen opp og frem, drit i menn". Frigjøring? Fra hva faen da? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 TheMartine: Kan du fortelle meg om en sak som handlet om der menn ble undertrykket som feminister (som en organisert gruppe) har engasjert seg i? Kan du vise meg en sak hvor menn har blitt systematisert undertrykket av det norske samfunn? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Det var med vilje, lille venn. Poenget er at "feminisme" sier seg selv at handler om kvinnekamp, ikke likestilling. Så kaller du deg feminist fremfor likestillingsbekjemper, så fortjener du den. Feminisme har ingenting med likestilling å gjøre, dette er simpel etymologi og norsk lesekunst. Du kan ikke bare definere det som noe annet. Det negative inntrykket av feminisme du nevner, er ikke feilaktig. Det er feminisme som er feilaktig. Lille venn? Hehe. Var det et forsøk på å umynidggjøre meg? Nå må man huske hvilke tider det var da feminismen oppstod, og at man da kjempet for kvinners rettigheter fordi de lå langt under menns. Sånn sett kunne man godt forandret ordet i dag, siden vi har fått det veldig likt på mange områder i det norske samfunnet. Men det er ikke slik i alle land, og derfor synes jeg det er fair å kalle seg feminist fortsatt. Jeg brenner ikke bh-en og klager på alt av den grunn. Endret 15. mars 2009 av TheMartine Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Nei, også ligger det litt i ordet "sjåvinist", da, som på ingen måte er et motstykke til feminisme. Jeg tror at kvinnens stilling i samfunnet i dag i stor grad er svakere enn menns, og derfor er skrittet for likestilling i mange tilfeller å bedre kvinnens stilling. Ordet feminisme er i så måte helt ok. At det har blitt kapret av grupper som Ottar er forsåvidt trist, men burde ikke være relevant. Så maskulinist er helt greit da, sammenfaller fint med å kjempe for kvinners rettigheter? Plz. Som noen sa, ordboka sier: "feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring " Også kjent som "kvinnen opp og frem, drit i menn". Frigjøring? Fra hva faen da? Nei, det handler, som sagt, ikke om "drit i menn". Det handler om at i de fleste tilfeller, merk at jeg sier "de fleste", så er kvinner i en svakere stilling i samfunnet. Arbeid for kvinner og arbeid for likestilling blir derfor det samme. Det handler altså heller ikke om å gi kvinner noe på bekostning av menn, men å gi kvinner det menn allerede har. Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Kan du vise meg en sak hvor menn har blitt systematisert undertrykket av det norske samfunn? http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/15/479786.html Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Jeg vet ikke med deg, men jeg har ihvertfall ikke måtte velge mellom å henge med idioter eller gå venneløs. Ikke føler jeg meg verdiløs eller deprimert heller. Hadde jeg ikke vist bedre hadde jeg trodd artikkelen var skrevet av en emo (nå er det jeg som generaliserer..) for jeg kjenner meg ikke igjen i pessimismen som forfatteren her proklamerer. Han refererer til flere studier og konklusjonen er ganske slående. Jo flere idioter du utsettes for jo bedre liv får du. Selvfølgelig finnes det unntak, men generelt sett vil jeg anbefale folk å omgås folk du ikke liker Endret 15. mars 2009 av Skagen Unødvendig quoting. Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det handler altså heller ikke om å gi kvinner noe på bekostning av menn, men å gi kvinner det menn allerede har.Hva er så det? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Her er jeg sterkt uenig med denne forskeren. Det er da på ingen måte undertrykkende at menn ikke kan tvinge kvinner til å være frem et uønsket barn. Jeg er enig i at abortlovgivningen ikke er perfekt i forhold til ansvar, men at det er systematisk undertrykking av menn går jeg ikke med på. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Abort er absolutt et tema hvor gutten kommer svært dårlig ut av det. Fra man sier farvel til svømmerne har man ingenting man skulle sagt. Lenke til kommentar
toth Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Det var med vilje, lille venn. Poenget er at "feminisme" sier seg selv at handler om kvinnekamp, ikke likestilling. Så kaller du deg feminist fremfor likestillingsbekjemper, så fortjener du den. Feminisme har ingenting med likestilling å gjøre, dette er simpel etymologi og norsk lesekunst. Du kan ikke bare definere det som noe annet. Det negative inntrykket av feminisme du nevner, er ikke feilaktig. Det er feminisme som er feilaktig. Lille venn? Hehe. Var det et forsøk på å umynidggjøre meg? Ja, jeg er mannsjåvinist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg