Gå til innhold

Merkelig smerte i skulder :S

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

I går trente jeg skuldre, tok skulderpress med manualer. Gjorde en svært dum feil: Jeg glemte helt og varme opp! Jeg tok før 12.5 kg x 10 på denne øvelsen, men en kompis har sagt at på slike øvelser skal jeg virkelig slite meg ut, og siden jeg har "mer på lager" og, nytt program som er 2x6, tenkte jeg at jeg skal teste hvor min grense går.

Derfor i iveren, glemte jeg som sagt å varme opp, og tok 20 kg manualer og prøvde. Klarte 3-4 før jeg kjente dette var alt for tungt, og var vell litt vondt også, og da kom jeg på jeg ikke hadde varmet opp..

Så jeg satt fra med 20 kg manualene, tok noen som var på 6-7 kg og varmet opp med dem, så fullførte jeg 2x6 settene med 17.5 kg manualer, som gikk men var veldig tungt.

I dag når jeg våknet opp, og nå, har jeg en smerte i skuldrene jeg aldri har hatt før. Jeg har litt vanskelig med å beskrive hvor dette er, men det er altså den delen av skuldermuskelen som kommer rett etter biceps!

Men smerten kan jeg beskrive, for den har jeg aldri opplevd før: når jeg beveger på skulderene/hendene, kjenner jeg ikke noe annet enn vanlig stivhet, men når jeg tar og presser litt på skuldermuskelen, så verker det.

Burde jeg bare vente til det går over (går helt sikkert over om noen dager, har aldri skadet meg på trening og har snart trent i 1.5 år), og visst det varer, skal jeg da gå til lege eller noe?

Noen som har peiling på hva som feiler skuldrene mine? Og når merket jeg noe mens jeg skrev her: Det gjør mer vondt i venstreskulder, og det er den skulderen jeg er svakest i.

Har jeg løftet for tungt? Jeg klarte jo 2x6 x 17.5 kg, skal jeg alikavel ta mindre? Eller er det at jeg ikke varmet opp som kan være problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg tror faktisk jeg ville ventet med å gå til lege. Vedkommende vil sannsynligvis bare be deg forholde deg rolig noen dager, man skal ha en ganske alvorlig skade i skulderen før de gjør noen inngrep. Hvis det hadde vært brudd, ville det gjort helt for jævli vondt, og det hadde du merka. Sannsynligvis har du strekt noen sener, som følge av at du unnlot å varme opp. Vedvarer smertene og det ikke blir bedre, ville jeg jo gått til legen, som trolig ville henvist deg til fysioterapaut.

Kuleledd, som skulderen, er sårbare nettopp fordi de er så komplekse i forhold til synnovialledd fordi man i tillegg til fleksjon og ekstensjon har inn og utad rotasjon.

Så: varm opp først generellt og så spesifikt før du trener skuldre neste gang, og kjør med mye lettere vekter neste gang, og heller tyn utav flere repetisjoner. Det kan ha like god effekt det.

Husk å trene subskapulære muskeler også, få en på treningssenteret til å vise deg.

Lenke til kommentar

Det kan være alt mulig fra en senebetennelse til en strekk. De fleste som trener aktiv styrketrening opplever fra tid til annen smerter i skuldre, jeg har opplevd det selv, så kan prate fra min erfaring;

Gi det et par uker med minimal belastning på skuldrene, prøv deg så fram med noen øvelser og se hvordan det går. Hvis smerten fremdeles er der så oppsøk en fysioterapaut.

IKKE oppsøk en lege, da dette området går utenfor praksisen de har.

(edit, men for all del, ikke ignorer det. Da dette kan gjøre vondt verre.)

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...