Gå til innhold

Hvordan bli rik?

Zeelot

Anbefalte innlegg

Den enkleste måten å bli rik sakte på er å spare jevnt og trutt i ett eller flere gode aksjefond. De beste har klart 20% årlig avkastning over tid, og det blir ganske fett om du har 30-40 års sparehorisont. Du trenger ikke å spare så mye i måneden om du tenker på pensjonstilværelsen, men om du vil bli rik i 30-års alderen må du finne på noe smart og selge det. Ludo-Vollvik klarte jo det inntil han klarte å søle bort hele dritten på uvettig aksjehandel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man starter som ung, jobber som faen og investerer alt man klarer i bolig og fond, så burde vel det monne litt etterhvert? La oss si en etter 10-15 år har klart å spare opp en mill i fond, og drar gjennomsnittlig 20% årlig. Da sitter du igjen med en liten norsk årsinntekt i avkastning vært år. Uten å løfte en finger.

Lenke til kommentar

Ja, og samme Skagen KonTiki har klart 21,30% annualisert siden starten. Dette er selvfølgelig før skatt og inflasjon, men jeg synes det er ganske hyggelig avkastning som jeg kan leve med. Jeg er ikke enig i at 20% avkastning er urealistisk å håpe på, men man må selvsagt regne med at det kan bli en del lavere siden ingen kan garantere fremtidig avkastning.

Lenke til kommentar

Det dere ignorerer er at omtrent hele oppgangen kom for mer enn tre år siden, mens fondet var mindre og børsene gikk rett til værs. Det er 100% sikkert noe som ikke kommer til å var de neste 10 årene. Det at børsene har gått så utrolig godt de siste årene er heller et tegn på at veksten vil bli lavere i årene som kommer.

Lenke til kommentar

For å nå helt til "topps" blant kapitalistene i dagens samfunn må du ha noe som heter "gründermentalitet". Dette er gjennomgående for alle store, rike kapitalister. Evnen til å kunne skape verdier ut av egen idé er det svært få mennesker som besitter, og for å bli SKIKKELIG rik må du innebesitte denne kunnskapen, den er svært vanskelig å erverve. De rikeste i Norge har, med unntak av de som har arvet mye penger og særskilte tilfeller, svært liten utdannelse og har liten eller ingen akademisk bakgrunn. Hvis målet ditt er å bli steinrik, dvs. komme øverst i denne hierarkiske pyramidemodellen, må du skape egne verdier som en gründer, de høyutdannede kommer bare opp til et visst punkt før de ikke kommer høyere. Mener å huske at det finnes en gründerlinje på ett-eller-annet universitet eller høyskole i landet - du bør kanskje ta en kikk på det?

Lenke til kommentar

Det der er jo en typisk oppfatning ja. Mye fordi John Fredriksen og Olav Thon f.eks. ikke har utdannelse. Men mange av Norges rikeste vokste opp i en annen tid, og de fleste av de "nye" rike har utdannelse. Som f.eks. Stordalen og Svein Støle som er gründere. Men flesteparten har arvet, ingen tvil om det.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Rikdom er for meg å ha personlig frihet, og å slippe å bekymre meg for hvor høy den neste regningen som dumper ned i postkassa er. Når jeg, innenfor rimelighetens grenser, kan bruke penger på stort sett det jeg vil, ja da vil jeg anse meg selv som rik.

Superinvestoren, hva vil du si er din definisjon?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finn frem den gamle gitaren og begyn å spille. Spill MYE. Bli god. Bli med i et band. Gi ut album. Dra på turné. Håv inn millioner.

Idéen fikk jeg nå nettopp. Så på Fifth Gear. Han fyren sa at den ene bilen var for de som var "beyond rich", og at mange rockestjerner hadde en sånn en :thumbup:

Endret av Tottotto
Lenke til kommentar
Økonomisk frihet er å eie noe som gir en sikker, årlig avkastning som tilsvarer en god norsk lønn. Hvis det er 750000 kroner, tror jeg det er nødvendig med 15 millioner kroner for å kalle seg økonomisk uavhengig.

Enig. For min del ville jeg også tatt hensyn til formueskatt, inflasjon i en slik beregning.

Personlig følte jeg meg ikke rik for jeg hadde 20 millioner NOK i cash + noen hus og biler og egentlig ikke hadde mer nødvendig å kjøpe.

Endret av investor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...