Gå til innhold

SSD for dummies. Hvilken skal man kjøpe?

Anbefalte innlegg

"SSD for dummies"

- En relativt kort guide for å hjelpe deg med valget av din første (?) SSD

Hvis du ikke allerede har gjort det, så vil jeg sterkt anbefale å lese litt teori om SSD i tråden til brukeren GullLars her:

"Guide/diskusjon for bruksområder av SSD"

Førsteposten er et must, og det er veldig mye nyttig info i de første 100 sidene. Les så mye du orker hvis du er interessert.

Er du fortsatt usikker på nøyaktig hvilken SSD som vil passe for deg?

Hva bruker du den til? Backup eller operativsystem (Windows, Linux)?

Jeg vil med denne tråden hjelpe deg med valget ved å samle inn erfaringer fra brukere og med litt av min egen kunnskap om SSD.

Anbefalinger:

Rangert etter hva som passer best for det ovenfornevnte uttrykket.

"Jeg har ikke så mye penger, men vil ha ytelse"

1. OCZ Vertex 30GB. 995kr (06.06.09)

2. Super Talent UltraDrive 32GB. 1120kr (06.06.09)

"Har litt penger og vil ha ytelse og litt plass"

1. Super Talent UltraDrive 64GB. 1650kr (06.06.09)

2. OCZ Vertex 2 x 30GB RAID-0. 1990kr (06.06.09)

3. OCZ Vertex 60GB. 2140kr (06.06.09)

"Kan avse en slump med penger. Ytelse er viktigst"

1. Intel X25-E 32 GB SLC. 3413kr (06.06.09)

2. Intel X25-M 80 GB MLC. 2735kr (06.06.09)

"Ytelse er ikke viktig. Vil ha backup som kan tåle en støyt"

1. G.Skill SSD 64 GB. 1312kr. (06.06.09)

"Jeg er litt usikker på MLC. Vil gjerne ha SLC, men litt billig"

1. MTRON SSD Mobi 3500 16 GB. 1008kr (06.06.09)

2. MTRON SSD Mobi 3500 32 GB. 1664kr (06.06.09)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Anbefalingene vil oppdateres etterhvert, men pr dags dato (07.06.09) er dette de jeg og flere andre ser på som de greieste valgene.

Generell info. Må leses!

Hva ekstra trenger jeg?

- Du trenger ikke noe ekstra. SSD har samme tilkoblinger som vanlige harddisker. Med andre ord, du trenger en SATA strømkontakt, en vanlig rød SATA overføringskabel, og en ledig SATA-kontakt på hovedkortet eller RAID-kontrolleren din.

Hvor skal jeg feste den?

- Skal du bruke den i laptop er det bare å bytte ut med den som står der fra før. De har samme form, så her er det ikke noe problem.

- En ting å tenke på er at SSD som oftest ikke har et skall av metall som vanlige harddisker, men er laget i plast. Det er ikke alltid gjenger i hullene til å skru inn skruer i. Pass på å bruke skruer som ikke er for tykke, ellers kan plasten sprekke.

Mer info. Burde leses!

SLC/MLC

- SLC har kapasitet til veldig høye overføringshastigheter. Ytelse blir begrenset av kontroller.

- SLC kan ha levetid på mer enn 10 ganger mer enn MLC

- SLC har høy pris i GB/kr

- SLC er beregnet på servere og entusiaster med tykk lommebok

- MLC har ikke like god hastighet men løses godt med en god kontroller (Intel MLC)

- MLC er billig å produsere og koster under halvparten av SCL i GB/kr i de fleste tilfeller

- MLC er beregnet for massemarkedet, men mange tidlige utgaver er absolutt ikke egnet for operativsystem (OCZ Core, Core v.2)

- MLC har en tendens til å miste litt ytelse etterhvert som den blir brukt. En full wipe vil gi den tilbake all ytelsen.

RAID og CACHE

Vanligste RAID med SSD for forbrukere er RAID-0. Fordelen med dette er at det gir i teorien dobbel ytelse, i praksis litt under. Ulempen er at hvis en SSD ryker, så mister du alt. RAID-0 på SSD skal være veldig trygt, ettersom de har en mye lenger og sikrere levetid enn harddisker.

Raid-0 skalerer tilnærmet perfekt på SSD. Dette kommer an på kontrolleren du bruker (Hovedkort / RAID-kontroller)

- En raidkontroller med cachehukommelse vil gjøre at en eldre MLC vil kunne brukes til operativsystem, men du er fortsatt ikke garantert at det ikke forekommer stuttering, men det vil absolutt forbedre seg.

- Noen SSD'er har intern RAID-kontroller som gir god ytelse. (G.Skill Titan) Ulempen med dette er høy varmeutvikling, og gjør SSD'en uegnet for bruk i laptop.

- Andre SSD'er har intern cache som på vanlig HDD, og gir dermed økt ytelse ved at den slipper å skrive direkte til SSD. (OCZ Vertex)

STUTTERING

Stuttering er i utgangspunktet at man stammer når man prater. I overført betydning vil det bety at SSD'en din vil få problemer med å "si" det den skal i tide. Den vil sakke helt ned, og systemet ditt vil henge seg opp i opptil flere sekunder før du får respons fra systemet igjen.

Det har blitt raportert helt ned i 4 IOPS med OCZ Core, noe som vil si at om du gir den 100 forespørsler på 4K tilfeldig skriving (f.eks indeksering av C:), vil pcen din henge i 25 sekunder før det skjer noe. Dette grunnet en elendig billig kontroller.

Erfaringer:

Jeg skal prøve å ikke ta for mye plass, så da går vi rett til erfaringene. Disse er postet nedover i tråden av brukere, og noen av erfaringene har jeg lagt til litt på om jeg føler at det er nødvendig for at du som førstegangskjøper skal få det rette intrykket og bli fornøyd med kjøpet ditt.

Jeg prøver å skrive så objektivt jeg kan, og hvis noen er uenige i endringene / tilføyelsene mine tar jeg med glede kritikk på PM.

SLC:

Brukers erfaring: Beef Supreme

SSD: Mtron MOBI 3525

Størrelse:

2stk 16GB i Raid-0. (32GB)

Operativsystem:

Vista 32bit

Respons:

Veldig rask. Programmer starter opp alt fra dobbelt så raskt til over ti ganger så raskt som med en 500GB Western Digital. Merket også STOR forskjell i et par spill, da texures lastet over 1000 ganger så fort. Vanskelig å gi et nøyaktig tall på det da de egentlig ikke lastet, de bare var der, i motsetning til å vente i opp til 20sek. Ref: Warhammer Online.

Stuttering:

Ikke-eksisterende. 4k+ random skrive/lese-ytelsen er såpass god at det forekommer ikke såkalt stuttering i systemet. Alt går flytende.

Varmeutvikling:

Nesten ingen. De ligger i et åpent kabinett, men det er ikke luftflyt rundt de. Etter en tid med bruk blir de litt lunkne på midten. Kan fint brukes i laptop.

Installering/modifisering:

Plug & Play.

Det var ikke noe knot med disse SSDene. Jeg koblet til i SATA-portene 1 og 2, og fyrte opp pcen. Aktiverte RAID i bios og restartet. F10 for å starte NVRaid i oppstart og la til begge i "Striping" og endret ikke noen innstillinger. Restartet pcen og installerte Vista som man ville gjort på en vanlig HDD.

Optimalisering:

-Skrudd av defragmentering.

-Slått av indeksering på C:/

-Fjernet restorepoints.

-Lagt Temp og Sideveksling over på en 500GB snurredisk. (Sideveksling kan man skru av om man har en del RAM. Jeg har bare 2.8GB)

Pris:

99€ pr stk. www.realta.ie

Benchmark:

100% les 100% tilfeldig

100% skriv 100% tilfeldig

90% les 90% tilfeldig

Crystal Disk Mark

Brukers erfaring: GullLars

SSD: Mtron PRO 7025

Dato tatt i bruk:

Starten av september 08'

Størrelse:

2x 32GB RAID-0 = 64GB (58GB formatert kapasitet)

Operativsystem:

Windows Vista Ultimate x64

Respons:

Veldig rask, ca 5-10x bedre enn WD Velociraptor GLFS 300GB i snitt. Ekstremt rask på read-only, fortsatt bedre fart enn velociraptor selv ved tung random write.

Stuttering:

Har ikke merket noe i det hele tatt på over 6mnd.

Varmeutvikling:

Har ikke sjekket, men det har ikke vært noe problem.

Står i Raid-0 fra sørbrua på et Asus 790FX deluxe (gammel sørbro). Cache mode: Write through.

Optimalisering:

Deaktivert:

- Indeksering

- Pagefile

- Autodefrag

- Superfetch

- Flyttet download og temp til velociraptor grunnet både plass og ytelse (det hadde ikke vært nødvendig i det hele tatt, men det ga noe bedre ytelse).

Pris:

10.000kr i slutten av august 08' (og verdt hver eneste krone)

Tanker om SSD

Det er en grunn til at jeg startet SSD-tråden i starten av desember, jeg vurderte å skrive den allerede i september/oktober, men det var fortsatt for mye info å hente.

Once you go SSD, you never go black. (opp til hver og èn å tolke selv, det finnes mange muligheter )

PS: For de som har hørt mumling om at visse SSD kan få degradert ytelse over tid eller hvis de mishandles, det skjer ikke med disse. Selv med bare èn GB ledig plass er ytelsen så og si nøyaktig lik det den var dag 1. (Har ScreenShot fra Crystal Disk Mark som bevis).

MLC:

Info fra: JKJK i "Guide/diskusjon for bruksområder av SSD"

SSD: G.Skill Titan

Størrelse:

128 GB

Operativsystem:

Vista.

Respons:

Merkbart mye bedre enn vanlig HDD. Rask respons på oppstart av programmer.

Stuttering:

Ingen stuttering.

Varmeutvikling:

Blir veldig varm. Byttet tilbake mot en SSD fra Intel, da det ble for varmt å bruke i laptop.

---

Optimalisering:

---

Pris: 2630kr Multicom.no

Brukers erfaring: zypher_ut

SSD: OCZ Vertex (Firmware 1199)

Størrelse:

60 GB

Operativsystem:

Windows XP

Respons:

Veldig kjapp. Men det er min første SSD, så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Stuttering:

Null.

Varmeutvikling:

Kjenner ingen varmeutvikling i det hele tatt. Den kjennes faktisk kald å ta på. Dette er etter vanlig bruk (surfing, spilling o.l.)

Satt den som Non-member RAID (altså at porten står i RAID mode, men disken er ikke satt opp i RAID). Sitter på ICH10R.

Lagt til av Beef Supreme: Hvis man bruker Windows XP, kan man ha litt problemer med redusert ytelse uten litt optimalisering. Les denne tråden på det offisielle forumet til OCZ for å fikse det.

Optimalisering:

-Pagefile er av

-Indexing av

-Prefetch er av

-Write caching er på i Device Manager

-Har brukt dskcache.exe til å sette på Power Protect

-Disken er aligned med 128 offset

-Hibernation er av

-Firefox cacher til RAM

Brukers erfaring: PerUlv2

SSD: OCZ Core V2

Størrelse:

60 GB

Operativsystem:

Windows XP, Vista 32, Vista 64

Respons:

God, men ikke noe enormt

Stuttering:

Masse - i alle OS uansett optimalisering, Windows SteadyState hjelper en del.

Varmeutvikling:

Ingen nevneverdig.

Kjørt både i AHCI og i standard IDE modus - Dell XPS M1730 (ICH8M-R)

Optimalisering:

-Alle som er nevnt på OCZ's forum +++ er prøvd uten spesielt hell.

-Windows Steadystate hjelper en del, men ulempen med å kjøre dette er altfor stor for meg, spesielt når det ikke er 100% stabilt heller.

Konklusjon:

Ubrukelig til systemdisk, har testet mot WDC 320gb Scorpio blue, og Seagate 160gb 7200rpm - maskina oppleves mye raskere med begge, spesielt med Seagate'n.

Bruker den nå som ekstern USB disk, det fungerer den greit til.

Brukers erfaring: shabador

SSD: OCZ Solid State Series

Størrelse:

2 x 30 GB

Operativsystem:

Windows 7 64-bit (build 7048)

Respons:

Ekstremt kjapp.

Stuttering:

Null, så vidt jeg kan se.

Lagt til av Beef Supreme:

Jeg kan ikke anbefale disse til OS, da IOPS på 4k random er ganske lav. De vil derimot fungere veldig fint til backup, men kan fungere til OS om du gjør en del optimaliseringer.

IOmeter benchmark 0%les 100%random

Benchmark gjort av shabador.

Varmeutvikling:

Nada.

De to står i RAID 0 på et P35 hovedkort med ICH9R.

Optimalisering:

-Pagefile er flyttet til en raptor.

-Indexing er av

-Prefetch er av

-Superfetch er av

-Write caching er på i Device Manager, samt i Intel Matrix Storage Console. Å slå på writeback caching i Intel Consolet (er to steder man må slå det på i IMSC), ga meg ca 50% bedre ytelse.

-Hibernation er av

-Firefox cacher til RAM

-Har gjort de andre tweakene som er listet på OCZ forumet.

Benchmark med HD Tune

Brukers erfaring: andrvas

SSD: OCZ Solid State Series

Størrelse:

2x 30GB i RAID 0 på et Asus P5W DH Deluxe (ICH7)

Operativsystem:

Windows XP 32-bit

Respons:

Veldig bra, booting av programmer og operativsystem går veldig fort.

Stuttering:

Ikke merkbart under normal bruk. Forekommer ved installering av programmer (kan ta veldig lang tid enkelte ganger!), eller andre oppgaver som stresser diskene med mye skriving av småfiler.

Lagt til av Beef Supreme:

Jeg kan ikke anbefale disse til OS, da IOPS på 4k random er ganske lav. De vil derimot fungere veldig fint til backup, men kan fungere til OS om du gjør en del optimaliseringer.

Varmeutvikling:

Iskalde i forhold til en tradisjonell harddisk.

Kjøres i RAID-modus, ingen problemer. 128kb stripe size, ikke partisjonert med diskpar (ikke "aligned" m.a.o).

Optimalisering:

- Slått av prefetch

- Sideveksling slått av

- Indeksering slått av

- I Intel Matrix Manager er write-back cache påskrudd, hjelper mye på ytelsen.

Pris:

Betalte 1500kr for mine to. Helt ok, spesielt siden de ble kjøpt i des '08, før Vertex var på markedet og det meste annet var en god del dyrere.

Har ikke screenshot av IOmeter, men da jeg testet 4k 100% random write fikk jeg rundt 8-9 IOPS, max latency på rundt 2000ms, avg rundt 120ms. Sekvensiell ytelse er veldig bra, rundt 270MB/s read, 150 MB/s write.

Hvis dere vil lage en erfaring som jeg kan putte her i førsteposten, så kan dere copy/paste dette:

Størrelse:

Operativsystem:

Respons:

Stuttering:

Varmeutvikling:

Optimalisering:

Pris:

Jeg legger det til i en spoiler her med deres brukernavn og type SSD over spoileren som jeg har gjort med min egen annbefaling.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kommer min SSD-erfaring. Så du forespurte noen som hadde SLC ;)

2 stk Mtron Pro 7025 (første gen. av server serien)

Dato tatt i bruk:

Starten av september 08'

Størrelse:

2x 32GB RAID-0 = 64GB (58GB formatert kapasitet)

Operativsystem:

Windows Vista Ultimate x64

Respons:

Veldig rask, ca 5-10x bedre enn WD Velociraptor GLFS 300GB i snitt. Ekstremt rask på read-only, fortsatt bedre fart enn velociraptor selv ved tung random write.

Stuttering:

Har ikke merket noe i det hele tatt på over 6mnd.

Varmeutvikling:

Har ikke sjekket, men det har ikke vært noe problem.

Står i Raid-0 fra sørbrua på et Asus 790FX deluxe (gammel sørbro). Cache mode: Write through.

Optimalisering:

Deaktivert: Indeksering, pagefile, autodefrag, superfetch. Flyttet download og temp til velociraptor grunnet både plass og ytelse (det hadde ikke vært nødvendig i det hele tatt, men det ga noe bedre ytelse).

Pris:

10.000kr i slutten av august 08' (og verdt hver eneste krone)

Tanker om SSD

Det er en grunn til at jeg startet SSD-tråden i starten av desember, jeg vurderte å skrive den allerede i september/oktober, men det var fortsatt for mye info å hente.

Once you go SSD, you never go black. (opp til hver og èn å tolke selv, det finnes mange muligheter ;))

PS: For de som har hørt mumling om at visse SSD kan få degradert ytelse over tid eller hvis de mishandles, det skjer ikke med disse. Selv med bare èn GB ledig plass er ytelsen så og si nøyaktig lik det den var dag 1 (har SS fra CDM som bevis ;)).

Edit2: Hadde du gidde å legge ved en Crystal Diskmark 100MB og 1000MB lengde? Den forteller en litt annen historie fra et annet synspunkt, og begge er greie å ta hensyn til. OBS: ikke bruk ATTO for å sammenlikne HDD med SSD, den tester små blokker sekvensielt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Er det ingen interesse for denne tråden? Som det ble påpekt så er det allerede en tråd for SSD, men der kommer det 5-10 nye sider hver dag, og det blir ekstremt uoversiktlig for de som ikke har fulgt med fra starten.

Det koster ikke mange kaloriene å poste hvordan det føles å bruke det SSD-oppsettet dere bruker, og det vil absolutt hjelpe de som er nye på SSD.

Lenke til kommentar

kommer med en tilbakemelding når jeg har fått opp 2 stk x-25 i raid-0 på ICH10R controller

Har savnet en "SSD for dummies" tråd...har selv lest gjennom tråden som GullLars drifter, men 80% er way over my head. Vil tippe mange er sultne på enkel info/tips ang gode SSD'r, litt om sys-tweaks og raid, evt tips på middels gode pci-kontrollere for de som sliter med ICH9R..

allikevel, har lært masse av å skumme gjennom info som jeg i utgangspunktet ikke var ute etter.

less is more :blink:

Endret av flu
Lenke til kommentar

Rimelig mye avansert info i den tråden ja^^ Har fulgt med siden førstepost jeg, så har lært sykt mye om SSD av både den tråden og andre sider såklart.

Kommer til å legge til et par miniguider til hvordan slå av funksjoner i Vista for å øke ytelsen på SSD. Skru av pagefile, flytte TEMPfolder, skru av defrag osv.

Lenke til kommentar

supert ! summen av god og enkel info drar flere med på SSD bølgen og som resultat kommer flere erfaringer om valg av oppsett, til hvilken bruk og dertil ytelse.

hva med enkelt om raid ? folk kjøper SS for ytelsen, og når det viser seg at det er rimeligere og raskere med 2 små SSD i raid så bør grunnleggende info om raid naturligvis inkluderes i en

"SSD for dummies" tråd....synes jeg da ;)

Endret av flu
Lenke til kommentar

Jeg må nesten se. GullLars skal oppdatere sin egen tråd, og det er ikke nødvendig med masse duplikater. Jeg kan sikkert legge til litt enkel info om raid og hvordan man setter det opp og fordeler med det, men det blir isåfall bare info om NVRaid som jeg har selv.

Som sagt, så får vi se hvordan GullLars endrer sin tråd. Såvidt jeg har fått med meg, så er han sin tråd litt mer teoretisk med en god del tall og fakta, mens jeg laga denne for at SSD skulle få et litt mer praktisk ansikt da, om jeg kan si det på den måten.

Lenke til kommentar

OCZ Vertex (Firmware 1199)

Størrelse:

60 GB

Operativsystem:

Windows XP

Respons:

Veldig kjapp. Men det er min første SSD, så jeg har ikke noe å sammenligne med.

Stuttering:

Null.

Varmeutvikling:

Kjenner ingen varmeutvikling i det hele tatt. Den kjennes faktisk kald å ta på. Dette er etter vanlig bruk (surfing, spilling o.l.)

Satt den som Non-member RAID (altså at porten står i RAID mode, men disken er ikke satt opp i RAID). Sitter på ICH10R.

Optimalisering:

• Pagefile er av
  • Indexing av
  • Prefetch er av
  • Write caching er på i Device Manager
  • Har brukt dskcache.exe til å sette på Power Protect
  • Disken er aligned med 128 offset
  • Hibernation er av
  • Firefox cacher til RAM

Lenke til kommentar

OCZ Core V2

Størrelse:

60 GB

Operativsystem:

Windows XP, Vista 32, Vista 64

Respons:

God, men ikke noe enormt

Stuttering:

Masse - i alle OS uansett optimalisering, Windows SteadyState hjelper en del.

Varmeutvikling:

Ingen nevneverdig.

Kjørt både i AHCI og i standard IDE modus - Dell XPS M1730 (ICH8M-R)

Optimalisering:

Alle som er nevnt på OCZ's forum +++ er prøvd uten spesielt hell, Windows Steadystate hjelper en del, men ulempen med å kjøre dette er altfor stor for meg, spesielt når det ikke er 100% stabilt heller.

Konklusjon - Ubrukelig til systemdisk, har testet mot WDC 320gb Scorpio blue, og Seagate 160gb 7200rpm - maskina oppleves mye raskere med begge, spesielt med Seagate'n.

Bruker den nå som ekstern USB disk, det fungerer den greit til.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

OCZ Solid State Series

Størrelse:

2 x 30 GB

Operativsystem:

Windows 7 64-bit (build 7048)

Respons:

Ekstremt kjapp.

Stuttering:

Null, så vidt jeg kan se.

Varmeutvikling:

Nada.

De to står i RAID 0 på et P35 hovedkort med ICH9R.

Optimalisering:

• Pagefile er flyttet til en raptor.
  • Indexing er av
  • Prefetch er av
  • Superfetch er av
  • Write caching er på i Device Manager, samt i Intel Matrix Storage Console. Å slå på writeback caching i Intel Consolet (er to steder man må slå det på i IMSC), ga meg ca 50% bedre ytelse.
  • Hibernation er av
  • Firefox cacher til RAM
  • Har gjort de andre tweakene som er listet på OCZ forumet.

post-9607-1237050340_thumb.png

Endret av shabador
Lenke til kommentar

OCZ Solid State series

Størrelse: 2x 30GB i RAID 0 på et Asus P5W DH Deluxe (ICH7)

Operativsystem: Windows XP 32-bit

Respons: Veldig bra, booting av programmer og operativsystem går veldig fort.

Stuttering: Ikke merkbart under normal bruk. Forekommer ved installering av programmer (kan ta veldig lang tid enkelte ganger!), eller andre oppgaver som stresser diskene med mye skriving av småfiler.

Varmeutvikling: Iskalde i forhold til en tradisjonell harddisk.

Installering/modifisering: Kjøres i RAID-modus, ingen problemer. 128kb stripe size, ikke partisjonert med diskpar (ikke "aligned" m.a.o).

Optimalisering: I Windows er sidevekslingsfil, indeksering og prefetch avslått. I Intel Matrix Manager er write-back cache påskrudd, hjelper mye på ytelsen.

Pris: Betalte 1500kr for mine to. Helt ok, spesielt siden de ble kjøpt i des '08, før Vertex var på markedet og det meste annet var en god del dyrere.

Har ikke screenshot av IOmeter, men da jeg testet 4k 100% random write fikk jeg rundt 8-9 iops, max latency på rundt 2000ms, avg rundt 120ms. Sekvensiell ytelse er veldig bra, rundt 270MB/s read, 150 MB/s write.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

For øyeblikket hoster den en 11-slot Counter-Strike: Source Warserver, og en 66tick 24 slots public server. Den skal også hoste MySQL, og noen databaser. Når leietiden på ventriloserver og webhotel går ut kommer vi nokk til å flytte de til den også.

Hardware:

Asus 790FX (M4A79) DELUXE, 750 SB

AMD Phenom II x4 940 @ 3,0Ghz (stock), med Scythe Mugen 2.

8GB G.skill PC-6400 (800mhz) DDR2.

2x Intel X25-E i raid-0 på 750 SB.

Og en 10/10 fiberlinje som kanskje blir oppgradert senere om det blir nødvendig.

Jeg har prøvd remote desktop på den, og det går usansynlig fort. Når CSS-serverne bytter level bare blinker "server is changing level" i 1/10 sekund før den fortsetter. Restart av maskinen tar ca 20 sekunder.

Total kostnad var ca 14.000

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...