Gå til innhold

Har mennesker egentlig en vilje?


Anbefalte innlegg

Har mennesker egentlig en vilje som kan brukes til å bestemme hva man skal tenke og gjøre med kroppen, eller er mennesker helt og holdent styrt av hjernen?

 

F.eks. kan jeg bruke viljen min til å sette meg ned og lese en bok, eller jeg kan hoppe opp og ned på gulvet. Men vil det være "jeg" som gjør det eller kroppen min som gjør det fordi tilfeldige prosesser i bevissheten har ført til at kroppen gjør det?

 

Hvis man ser på alvorlig sinnsyke eller psykisk utviklingshemmede e.l. kan man si at det er viljen deres som får dem til å være som de er, eller er det prosesser i bevissheten som gjør at de handler som de handler og tenker som de tenker?

 

Hvor blir det av viljen i mennesker som handler urasjonelt? Og kan man si at mennesker som handler såkalt rasjonelt har en sterkere vilje? Eller er det bare tilfeldigheter skapt av hjernen som gjør at det er forskjeller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret på dette spørsmålet er egentlig litt vanskellig å svare på. Det føles definitivt som ens egen vilje, men man kan jo spørre om den følelsen egentlig er et resultat av utallige faktorer i kroppen.

 

Jeg opprettet en tråd her for ikke så lenge siden, der jeg tok opp spørsmålet om skjebne/determinisme. Hvis universet er deterministisk, så er en hver handling et resultat av tidligere handlinger, helt tilbake til det store smellet. Det er som dominobrikker, de vil alltid falle på en forutsigbar måte. Universet er mye mer avansert, men prinsippet kan jo være det samme; enhver hendelse er en brikke i det store dominobrettet.

 

Hvis vi tenker slikt kan vi jo bestemme oss for at våre "frie" handlinger egentlig bare er resultater, og de vil skje på samme måte som i et annet, likt univers. Vi tror vi har fri vilje, men vi har det egentlig ikke, altså ;)

Lenke til kommentar
Jeg opprettet en tråd her for ikke så lenge siden, der jeg tok opp spørsmålet om skjebne/determinisme. Hvis universet er deterministisk, så er en hver handling et resultat av tidligere handlinger, helt tilbake til det store smellet. Det er som dominobrikker, de vil alltid falle på en forutsigbar måte. Universet er mye mer avansert, men prinsippet kan jo være det samme; enhver hendelse er en brikke i det store dominobrettet.

 

Ja, det var akkurat det jeg tenkte på. At "viljen" er et resultat av en årsak som kom før man bestemte seg for noe. En tankeprosess fører til at en tankeprosess opstår som fører til at en tankeprosess oppstår etc. Og det vi kaller "vilje" blir da ting som skjer i de enkelte øyeblikkene. Man bestemmer seg for ting fordi visse ting har oppstått på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi observerer at enkelte handlinger er i overensstemmelse med ens ønsker/lyster, mens andre er ikke, og definerer hva som var «med vilje» (bevisst) ut ifra det. Vi går gjerne igjennom en situasjon i det abstrakte før vi prøver oss på ordentlig. Jeg tror dette gjør at vi opplever en illusjon av kontroll.

 

Noen ganger føler vi at den underbevisste delen av hjernen styrer showet; handlinger er ikke i overensstemmelse med våre bevisste ønsker/lyster, og vi opplever tap av kontroll.

 

Du kan sette deg ned og lese en bok, hoppe opp og ned, eller gjøre noe annet tilsynelatende tilfeldig, men til syvende og sist var det vel egentlig fordi noe ga deg lyst til akkurat det. Velger du hva du har lyst til å gjøre? Neppe.

Lenke til kommentar

Viljen heter også nevronimpulser. De har gjort flere forsøk som viser at vi tror vi har en fri kraft til å velge rasjonelt, men at dette bare er hjernens lurerier, i virkeligheten er det prosseser rundt oss som hjernen reagerer på. Vi har en hjerne den står for viljen, akurat som hos dyrene bare vi er litt mer avanserte.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er prosessene i hjernen som avgjør hvordan vi handler. Det som gjør biologisk liv unikt er at vi lagrer tidligere tilstander. Jeg tror at det gjør at vi står utenfor det deterministiske universet. Vi er selv i stand til å påvirke prosessene som foregår i hjernen vår, altså er vi også i stand til å påvirke og delvis bestemme våre handlinger. Om dette bare dominobrikker på et høyere nivå er jeg åpen for innspill på.

Lenke til kommentar

Først må en finne to kaker som faktisk er 100% identiske. Det er vel lettere sagt enn gjort.

 

Klarer du det har nok hjernen en måte å løse det på. Kanskje foretrekker du på grunn av tilfeldige erfaringer høyre fremfor venstre; øverst fremfor nederst; bakerst istedenfor fremst.

 

Ingen kake er identisk med mindre den også har samme posisjon i tid og rom, og så vidt jeg vet kan du ikke ha dobbelt opp med materie i samme posisjon. :)

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det er prosessene i hjernen som avgjør hvordan vi handler. Det som gjør biologisk liv unikt er at vi lagrer tidligere tilstander. Jeg tror at det gjør at vi står utenfor det deterministiske universet. Vi er selv i stand til å påvirke prosessene som foregår i hjernen vår, altså er vi også i stand til å påvirke og delvis bestemme våre handlinger. Om dette bare dominobrikker på et høyere nivå er jeg åpen for innspill på.

 

Om vi lagrer tidligere tilstander er ikke det annet en et system. Hvordan kan et system i et annet system bli til noe overnaturlig ?

Hjernen tar inn informasjon og bruker den. hva mener du med, vi kan påvirke hjernen ? Hjernen inneholder blant annet "vi'et".

Vi påvirker aldri prossesene, det er flere prosseser som samspiller om å skape resultater. Tenk på det som skjermkort, hovedkort, minnebriker osv i pcen din.

Det er dominobrikker på høyt nivå ja akurat. Avanserte dyr.

Lenke til kommentar

Heisenbergs usikkerhetsprinsipp er et godt argument mot determinisme. Folk tolker det gjerne litt som de vil selv, men faktum er at per idag kan vi ikke måle både posisjon og hastighet til en kvantepartikkel med 100% sikkerhet. Noen mener at det ligger en skjult modell bak som vi enda ikke har forstått, men før det er bevist er det meningsløst å spekulere.

Lenke til kommentar
Heisenbergs usikkerhetsprinsipp er et godt argument mot determinisme. Folk tolker det gjerne litt som de vil selv, men faktum er at per idag kan vi ikke måle både posisjon og hastighet til en kvantepartikkel med 100% sikkerhet. Noen mener at det ligger en skjult modell bak som vi enda ikke har forstått, men før det er bevist er det meningsløst å spekulere.

 

Tilfeldighet eller determinert who cares :) Hele den verden vi forholder oss til altså det mennesker sanser er veldig determinert og fylt med mønstre. Hvis det er tilfeldighet så har det lite å si.

Lenke til kommentar
Noen mener at det ligger en skjult modell bak som vi enda ikke har forstått, men før det er bevist er det meningsløst å spekulere.

Spør du meg er det basert på en misforståelse, og det jeg har hørt fra fysikere selv er at dette er noe som ligger i systemets natur. Ikke spør meg hvordan man vet forskjellen.

Lenke til kommentar

Hjernen er et sted hvor erfaringer og informasjoner blir lagret. Men det er DNA som er drivkraften til valgene vi tar.

Vi tar alltid det valget som vi tror vil gi mest gevinst. Tar vi det motsatte valget så vil kroppen sier ifra i form av svett, pustervansker eller unormal blodtrykk etc.

 

Svaret til denne tråden må være ja, mennesker har egen vilje. Vi kan velge enten A eller B, men tar vi feil valg så vil kroppen begjære det riktige valget.

Endret av Game-master
Lenke til kommentar
Hjernen er et sted hvor erfaringer og informasjoner blir lagret. Men det er DNA som er drivkraften til valgene vi tar.

Vi tar alltid det valget som vi tror vil gi mest gevinst. Tar vi det motsatte valget så vil kroppen sier ifra i form av svett, pustervansker eller unormal blodtrykk etc.

 

Svaret til denne tråden må være ja, mennesker har egen vilje. Vi kan velge enten A eller B, men tar vi feil valg så vil kroppen begjære det riktige valget.

Vi kan velge og motsi kroppens signaler... kanskje ikke alle, mange av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...