Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Punktering medførte skade på dempere?

Anbefalte innlegg

Forleden dag punkterte jeg på flat mark med bilen min. Farten var ca. 60km/t

Selve dekket sprengte, men har fått fikset meg nytt dekk.

Problemet er at bilen nå skråner ned på høyre fordekk og jeg lurer på om punkteringen kan ha påført fjæringen\demperne noen skade, som der igjen har ført til at bilen nå ligger lavere på dekket som jeg punkterte på. Når bilen står stille og jeg vrir på rattet kommer det lyder som høres ut som hard-plastikk som blir bøyd, noe jeg vil anta er i fra flappene på baksiden av hjulkammeret, eller hva man nå enn kaller det her.

Det jeg lurer på er om jeg kan sjekke dette lett, eventuelt hva som kan være galt?

Jeg antar at fjæringen har fått seg en trøkk, men vil jo anta at den skulle tåle dette?

Noen innslag? :)

Hvis tråden er feilpostet er lei for dette og ønsker at moderator flytter den til korrekt plass. Er ukjent på bilforumet og bil generelt :p

EDIT:

Link til bilde

Her har du bilde. Fjøringen er knekt og demperen må byttes ut. Nice :D

Endret av olek21
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

an kan teste demperne ved å legge masse vekt på demperne og så slippe. Hvis demperen går opp, og IKKE halvveis ned igjen, da skal den være ok. Hvis den derimot gynger veldig og spretter opp, så veldig langt ned igjen (lengre enn halvveis) og så opp igjen, da er det nok på tide og bytte den.

Kan det være at fjæren din er knekt?

Lenke til kommentar

Da jeg tok av reservedekket mitt og satte på det nye i forgårs, så så det ikke ut som om noe var knekt. Men skal se på den i kveld og muligens ta et bilde. Bilen er 11 år gammel - så kan ha fått kjørt seg nok ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Høres ut som skade på fjær, og ikke demper. Sjekk oppe og nede på fjærene, det er som regel nede de knekker. Ligger i saltlake i nedre fjærskål halve året...

Kan det være at dette har vært en stund, men at du ikke har sett det før nå? Du vil merke at nærlyset blir for høyt eller for lavt ved fjærbrudd hhv bak og foran.

Lenke til kommentar

Har måttet stille på lyset fra innsiden noen få ganger, men er ikke merkbare forskjeller. Er en "scroll" som man styrer lysets vinkel på fra innsiden.

Er ganske sikker på at skaden skjedde da dekket sprengte.

Skal prøve å ta bilde hvis dere er interessert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...