Gå til innhold

Spørsmål angående forkurs ingeniør

aaaaaah

Anbefalte innlegg

Jeg mangler 2mx/1RY (eller noe) + fysikk for å komme inn på ingeniørstudiene, men alt det andre har jeg i boks (har vanlig studiekompetanse uten 2mx og fysikk). Må jeg ta hele forkurset til ingeniør selvom jeg bare mangler 2mx/1RY og fysikk? Jeg har jo liksom ordnet norsk og engelsk osv. Jeg lurer på dette pga hvis jeg bare har et par timer på forkurset i uka så kan jeg ta dette samtidig som jeg jobber med fagbrevet. Jeg orker ikke å drasse rundt på et forkurs der jeg kan det meste på forhånd. :dribble:

Mvh

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du kompetansen i engelsk,norsk, kjemi osv. så trenger du kun å bestå i matte og fysikk. Jeg har gått forkurset, men strøk i matte og fysikk , men ikke de andre fagene, så derfor må jeg også ta opp matte og fysikk for å begynne med ingeniørstudiene.

hvis jeg ikke velger Y-veien da..

Lenke til kommentar
har du kompetansen i engelsk,norsk, kjemi osv. så trenger du kun å bestå i matte og fysikk. Jeg har gått forkurset, men strøk i matte og fysikk , men ikke de andre fagene, så derfor må jeg også ta opp matte og fysikk for å begynne med ingeniørstudiene.

Så jeg kan kontakte universitetet, be om en "egen" timeliste der jeg bare er med på undervisningen i matte, fysikk og kjemi? Er ikke oppmøte obligatorisk i de andre fagene? Jeg vil ikke ha noe som helst å gjøre med de andre fagene :p

Hva mener du med Y-veien? :p

Lenke til kommentar
Forkurs (matte og fysikk) på enkelte høyskoler er 17 timer i uka over ett år.

Men ganske høyt snitt for å komme inn på dette. (5.2, HiO) Så jeg endte med privatskole :(

Seriøst? 17 timer i uka over ett år? Det er jo bare to fag med sikkert fire til seks timers undervisning på videregående. 17 timer er vel litt mye?

Er ikke høyt snitt på sørlandet, her kommer man inn hvor man vil ... Det er så få søkere her :p

Lenke til kommentar
Realfagskurs har bare matte og fysikk, og går gjerne over eit halvt år.

Hvor mange timer i uka er det? Håper det er få timer, for jeg vil få det unnagjort mens jeg er lærling. Hvor tilbys det realfagskurs?

Du kan ta dette på kveldstid på bjørknes privatskole. Du starter enten kl 15 eller kl 19.

Lenke til kommentar
Tre-termin er tilpasset de med bare generell studiekompetanse. Jeg tok dette ved hin og hadde ingeniørtittel etter tre år. Man får realfagene man mangler ved noen undervisningstimer på sommeren samt i ett tilpasset studieløp det første året.

Realfag på sommeren må da være et sant helv**. Har hørt at man har f.eks. 9 timer hver dag med intensiv matteundervisning.

Lenke til kommentar

Så jeg kan kontakte universitetet, be om en "egen" timeliste der jeg bare er med på undervisningen i matte, fysikk og kjemi? Er ikke oppmøte obligatorisk i de andre fagene? Jeg vil ikke ha noe som helst å gjøre med de andre fagene :p

Hva mener du med Y-veien? :p

Y-veien er veien å gå etter at du har tatt fagbrevet, hvis du vil bli ingentingjør:-P

for å komme inn på y-veien trenger du bare å ha fagbrev som elektriker, tømrer o.l. Problemet er at det bare er 2-3 høgskoler som kan tilby det. Bl.a høgskolen i telemark, de var først med å tilby det. Sjekk ut www.hit.no og se selv :)

Endret av Hjelmn
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Seriøst? 17 timer i uka over ett år? Det er jo bare to fag med sikkert fire til seks timers undervisning på videregående. 17 timer er vel litt mye?

Er ikke høyt snitt på sørlandet, her kommer man inn hvor man vil ... Det er så få søkere her :p

Vel, det skal dog tilsvare 3Mx og 2Fy på ett år.

Samler du opp alle timene matte for tre år og fysikken blir det litt timer.

Lenke til kommentar
De eksamnene man tar på forkurs til ingeniørutdanning er de samme eksamnene man tar på Videregående? Det er ikke sånn att de bare er gyldig for ingeniørutdanning, men ikke til andre videreutdanninger?

Ikke gyldig på noe annet enn ingeniørutdanninger nei.

Selv om det egentlig kun er et skrivebordsvedtak, som ikke har noe praktisk betydning så er det nå slik.

Du tar eksakt den samme matten og fysikken f.eks.

Eneste forskjellen hvis man tar fult forkurs er norsk som er færre timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...