Gå til innhold

The Pacific - oppfølgeren til Band of Brothers


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stillehavskrigen var et helvete for de involverte. Tropiske temperaturer, men regnsesong, monsoon, fluer, larver, infeksjoner, flammekastere, svette og annet faen, alt mens noen skyter på deg. Håper de klarer å få frem frustrasjonen og det håpløse i det hele, og ikke fremstille japanerne som blodtørstige monstere. Se filmene til Clintern for en nyansert fortelling.

Lenke til kommentar

fremstille japanerne som blodtørstige monstere. Se filmene til Clintern for en nyansert fortelling.

Men nå var Japanerene ganske "hjernevasket" da. Overgi seg var ikke noe utvei, da var det mye bedre å sprenge seg selv med en håndgranat, eller løpe på en mitralijøse stilling med sverdet sitt. Dette er ikke ting jeg vil kalle "normale"

 

Siden vi følger 3 bøker (hvis jeg ikke husker feil) som alle er skrevet at 3 av de soldatene (Amerikanske) man følger i serien, så ser jeg ikke for meg at vi kommer til å se så mye av dette fra Japanerene sin side......

 

Edit:

Men for all del, Clintern sine 2 filmer, der vi så en fra hver side var veldig bra, og en ukjent side ved krigen vi ikke ofte får fremvist på film

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Vil ikke si hjernevasket, men japanske konsepter om ære er veldig forskjellige i forhold til det individualistiske vesten ja, og den kontrasten er nok noe av det som skiller mest. Å overgi seg var aldri et reelt valg fra japanernes side, og derfor fant man jo helt ut på 70 tallet enklaver av japanske soldater som fremdeles trodde krigen pågikk. Nå skal det selvfølgelig sies at det japanske imperiet var ekstremt ekspansjonistisk, og det japanske okkupasjonsstyret i store deler av sør-øst asia nok var mer brutalt enn det tyskerne hadde i europe, hvis du ser bort fra jødeforfølgelsene.

 

En ting som var meget forskjellig her i motsetning til europa var jo da primært at stillehavskrigen ble utkjempet mellom 2 hærstyrker, uten mye sivile involvert, og man tok derfor i bruk mer brutale metoder da sivile tap ikke var en reel risiko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...