Whalecore Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Søker studie til neste år, og lurer litt på hva folk synes om de to forskjellige alternativene jeg har kommet frem til. Det står mellom en av disse to: http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO eller http://www.uib.no/studieprogram/BASV-IKT Er klar over at det kommer an på hva jeg vil bli, og hva jeg ser for meg å jobbe som. Dette er et utrolig vanskelig spørsmål, så jeg håper egentlig heller på mer konkrete svar som heller svarer på om studiet er et bra studie eller ikke. Ser for meg at IKT er litt tyngre og vanskeligere å gjennomføre enn informasjonsvitskap? Men på den andre siden synes jeg mange av fagene virker veldig aktuelt for det jeg ønsker å jobbe med senere. Synes også det er veldig vanskelig å sette seg inn i hva de forskjellige fagene innebærer. Den presentasjonssiden til fagene (http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO#presentasjon) hjelper litt, men det står ikke så mye der. Noen her som går på, eller har gått på en av disse studiene, og kan si noe om hvordan studiet er? Takk for hjelp! Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Går selv på 2. semester Bachelor IKT og kan dele mine inntrykk. IKT er en mellompotet av Informatikk og Informasjonsvitenskap. Dette vil si at IKT faget inneholder endel fag fra informatikk og en del fag fra informasjonsvitenskap. Mens Informasjonsvitenskap retter seg mer mot selve vitenskapen, det teoretiske innen informasjonssystemer o.l, retter IKT seg mot en mellomting. Vi har også fag om Informasjonssystemer og systemutvikling, men vi har Java programmering, diskrete matematiske strukturer, Databaser, operativsystemer osv. Personlig ville jeg lett søkt IKT igjen, eventuelt informatikk. Jeg synes de fagene som er fra informasjonsvitenskap er tørre og ganske kjedelige, men det er nå min mening... Bare å ta kontakt om det er noe du lurer på ang IKT faget, og du skal ikke se bort ifra at jeg blir fadder til høsten så da kan vi eventuelt ses da. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Takk for svar! IKT virker ganske interessant. Hvor grunnleggende er faget om Java? Har aldri vært særlig borti programmering, kanskje jeg burde begynne å prøve meg litt? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 det er VELDIG grunnleggende.. Generelt ved universiteter er alt lagt opp til at selv om du aldri har tatt i en datamaskin skal du kunne lære det. Så det er ingen grunn til å uro deg. Man lærer og til gjengjeld utrolig fort, og programmering er gøy Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Kva jobbar siktar du deg inn på etter studiet serrghi? Eller skal du gå vidare med ein master? Vurderer sjølv å søke informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Sliter med å velge enten IKT uib eller dataingeniør hials(ålesund). Endret 14. mars 2009 av kazzkizz Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 15. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2009 Har søkt Informasjonsvitenskap på førstevalg nå, og kognitiv vitenskap på andre. Opptakskrav for IKT: "I tillegg må du oppfylle krav om realfag (MATRS)." Så det blir vel uaktuelt for meg som bare har generell studiekompetanse? Fra 3 år medier og kommunkasjon. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jepp, du trenger 2MX/S2/R1 i tillegg. Sjekk om det er et forkurs. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Kva jobbar siktar du deg inn på etter studiet serrghi? Eller skal du gå vidare med ein master? Vurderer sjølv å søke informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Sliter med å velge enten IKT uib eller dataingeniør hials(ålesund). Veldig ubestemt for øyeblikket, planen var å gå inn i System/Nettverks administrasjon, men nå ser det mer og mer ut som jeg vil inn i en utvikler jobb. Men sjansen er stor for at jeg kommer til å ta master, dog mest sannsynelig ikke ved dette fakultetet, så da må jeg ta et par ekstra fag. Lenke til kommentar
Tesso Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Vurderer info.vitenskap på UiB, er komen inn. Er det verdt det? Enten dette eller jobbe eit år og ta det der fra. Utruleg mange kjekke privatskular innan data slik eg har oppfattet det. Men veeeldig dyrt! Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Da ville jeg valgt infovitenskap privat skole er som du sier dyrt. Friår kan være greit nok det, men du vil nok ikke angre på å begynne på skole. Første semesteret ditt er veldig enkelt, og det er nesten som et fri år, så du kan ta det helt med ro Studentlivet er kjekt, og ikke minst miljøet er bra. Lykke til! Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Kom inn på informasjon- og kommunikasjonsteknologi Gleder meg veldig til å begynne, og kan nesten ikkje vente med å kome til Bergen! Ellers nokre gode tips/råd angåande studiet? Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 24. juli 2009 Del Skrevet 24. juli 2009 (endret) Kazzkizz: Ja, du kan få kjøpe bøkene du trenger av meg Ta og send meg priv så kan vi ordne noe, bortsett fra det så snakkes vi sikkert i fadderuken! Dersom det er noe du lurer på ang studiet er det og bare å ta kontakt. Kan nevnes at du vil få det meste av informasjon i fadderuken! Gode tips og råd: kos deg, og delta i fadderuken! Endret 24. juli 2009 av serrghi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå