Skyax Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hei Lurer litt på hva jeg skal gkøre videre. Har veldig lust til å jobbe med noe som jeg reiser rundt på... Hva kan jeg gjøre? Trenger hjelp. Vil ikke bli normal elektriker.. Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Energimontør. http://no.wikipedia.org/wiki/Energimont%C3%B8r Få deg jobb i et firma som driver med prosjekter rundt om kring i landet, mye reising og grei lønn. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) Det så svært interessant ut! =D Forslag til hvordan kan jeg "komme meg til olja" då? Endret 13. mars 2009 av Skyax Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Har du søkt læreplass da? Søkte du hos statoil hydro da? Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Hvor bor du? Mange muligheter, automatiker og heismontør reiser vel endel.. Energimontør er ett litt mer fysisk yrke, men trolig spennende.. Lenke til kommentar
hard-worker Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Jobber som energimontør, har vært ute å reist i 7uker nå(siden nyttår) er lærling er fysisk tungt yrke men er utrulig spennede. Gøy å klatre i master man får bestandig utfordra seg selv, var ikke så ekstrem glad i høyden når eg starta men nå går det greit;) Man blir vannt til det;) Endret 14. mars 2009 av hard-worker Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 16. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2009 Sitter du noen gang i helikopter når du er energimontør? Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Det gjør man dersom man må flyges ut og inn på jobb morgen og kveld. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Men jeg vil offshore! Hvordan er beste måten å få til det? Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Men jeg vil offshore! Hvordan er beste måten å få til det? Du begynner jo ganske sent med å tenke på å jobbe offshore. Statoilhydro tar inn lærlinger men der var søknadsfristen 15 februar. Ellers er det vel ikke så mange plasser de tar inn elektrikerlærlinger offshore. Kanskje Aker Elektro men der er vel søknadsfristen ute å. Du er veldig sent ute med å finne offshorebedrifter innen elektro. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Hvordan kan du si jeg er sent ute? Du mener vel tilig? Er lenge til 15 februar Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du er snart ferdig på elenergi og du påstår at det er lenge til 15februar? Du er klar over at idag er det den 18 mars ja? Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Du tuller nå? Fatter vel jeg snakker om at det er lenge til 15 Februar 2010? Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Om du er ferdig som læring i år så skulle du ha søkt før 15 feb. Edit: LEif Endret 18. mars 2009 av mreinha Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Du tuller nå?Fatter vel jeg snakker om at det er lenge til 15 Februar 2010? Du sier du er snart ferdig på elenergi, dvs at du går det nå. Elenergi er et år (automasjon er f eks opptil 2 år) og du kan derfor ikke ha startet på det enda. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Du tuller nå?Fatter vel jeg snakker om at det er lenge til 15 Februar 2010? Les gjennom emne så kan vi se hvem som tuller eller ikke. Det er jo ganske så utrolig at du ikke vet navnet på utdanningsprogrammet du går på. Endret 18. mars 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Du tuller nå?Fatter vel jeg snakker om at det er lenge til 15 Februar 2010? Les gjennom emne så kan vi se hvem som tuller eller ikke. Det er jo ganske så utrolig at du ikke vet navnet på utdanningsprogrammet du går på. Overrasker meg en gang til. Jeg går på VG2 ELENERGI. Siste året på elektro. Nå kan jeg gå ut i lære, hvis det er det jeg ønsker. Men tilbake til temaet. Vil enten ha en jobb som er : Ute På plattform Reiser rundt i verden Reiser rundt andre plasser i området Endret 18. mars 2009 av Skyax Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 vis du utdanner deg til elektriker. og da tar du læretida på et veft eller på offshore. da blir du kalla for skipselektriker - det beste som fins. det er ikke noe ekstra fra å vere vanlig bygningselektriker. du går samme utdanning men jobben er noe helt annet. her får du utfordringer. f.eks hvordan skal du trekke flere kabler som går den samme veien på gata men skal går til forskjeligt utstyr langs kabelgata. hva gjør du? kabelen går fra 5 etasje til tank top (bunnen av båten). der står det sjøvannpumper og ferskvannpumper. det er under 10 kabler hver på 3G1,5mm2. skal du starte oppe på 5 deck og sende kabelen ned eller vil du trekke kabelen oppover? hvor mange personer trenger du i svingene nede i maskinrommet? (trekker du alene så sliter du deg helt ut. og du kan slite og "brenne" opp kabelen.) hvordan skal du fordele kablene? kablene er stand still heating (varmelement i motoren som hindrer at motoren fryser når den ikke er i bruk). før du trekker kablene så teiper du kablene sammen med avstanden mellom pumpene når du følger kabelgatene. så trekker du kablene til den siste pumpa med gata. da skal alle kablene rekke til hver pumpe. disse pumpene skal ha kabler som starter motoren og. hver av de på 3X70mm2, de trekkes med mange personer til svingeene for den klarer du ikke å trekke mange meterene før du ikke kommer noe vei. det er bare noen enkle regler å huske på og jobben blir gøy. som at under fart så vibrerer båten og da vil kabelen vis den henger laust inntil en skarp kant så må den beskytes mot slitasje på kabelen. ellers vil kabelen få kortslutning til jord eller fase om noen år. strips bruker vi noen millioner av bare til å feste kabelen, men hva med alle de stripsene som brukes til å stripse kabelen forløby og lage til svingene på de store kablene og. det er mange. vi bruker milvis med kabel. men da er jo båten jeg jobber på en rustfri stål tanker til Stolt Nielsen som frakter kjemikalier. båten er 32m brei og 182m lang. lengst kabel er på noe med 200m. dette er den beste elektriker jobben du kan få. verdiskapning. du vet du er med å hjelper oljen å få den spredd ut til verden og verden er avhengig av oljen. det kan du vere stolt av. er det liten leveringdfrist på båtene du er med på så kan du jobbe overtid for livet. det er da en lokal avtale om arbeidstid. du tjener og mer penger enn tariff. fastlønn for elektriker fagarbeider er på 150kr i følge tariff for hele landet. her er den 185kr. for vi har korte leveringsfrist og jobber for livet. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Hmm.. virket da litt spennende! Skal se litt mer på det! Takk for forslag Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 (endret) Du tuller nå?Fatter vel jeg snakker om at det er lenge til 15 Februar 2010? Les gjennom emne så kan vi se hvem som tuller eller ikke. Det er jo ganske så utrolig at du ikke vet navnet på utdanningsprogrammet du går på. Overrasker meg en gang til. Jeg går på VG2 ELENERGI. Siste året på elektro. Nå kan jeg gå ut i lære, hvis det er det jeg ønsker. Men tilbake til temaet. Vil enten ha en jobb som er : Ute På plattform Reiser rundt i verden Reiser rundt andre plasser i området Så da lurer jeg igjen på hvorfor du ikke tidligere har begynt å tenke på lærlingplass offshore når du går VG2? Du kan da heller ikke mene at du er tidlig ute med å tenke på dette som du skriver noen poster ovenfor? Ang. skipselektriker det er ikke noe man blir kalt det er noe man er . Elektriker med skipsmodul men det trenger man ikke for å jobbe offshore på plattformer. Endret 18. mars 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå