Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva skjer hvis jeg angrer på en vare innen 14dager hvis det har fulgt med en gratis ting på kjøpet ?

The Ghost

Anbefalte innlegg

Hvis jeg kjøper noe og det med på det kjøpet følger med en gratis ting, eks. kjøper en TV på elkjøp og de har et tilbud at kjøper du en TV følger det med en gratis vannkoker, om jeg da angrer iløpet av 14 dager vil jeg da kun måtte levere tilbake det jeg har kjøpt eller må jeg også levere tilbake vannkokeren ?

Hva sier loven ?

PS. haster litt :)

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dummeste jeg har lest idag.(om noen vil ungå loven for å skaffe seg en vannkoker)

Den eventuelle vannkokeren er gratis hvis du kjøper TVen, ingen kjøp, ingen vannkoker.

Du kjøper en bil og selger gir deg med 4 vinterdekk gratis på kjøpet, så hever du ikke kjøpet og stikker av med de 4 gratis dekkene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Litt snodig at folk tror loven inneholder egne bestemmelser for slike merkelige tilfeller. Det gjør den altså ikke. Det angrerettloven sier er at man "har rett til å gå fra avtalen". Avtalen vil her være at du får en TV og vannkoker, mot å betale en viss sum. Å gå fra avtalen betyr å tilbakestille forholdet slik det var før. Altså kunden leverer tilbake TV og vannkoker, og butikken leverer tilbake pengene.

I tillegg burde alminnelige rimelighetshensyn tilsi at man naturligvis ikke skal beholde vannkokeren.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjøper noe og det med på det kjøpet følger med en gratis ting, eks. kjøper en TV på elkjøp og de har et tilbud at kjøper du en TV følger det med en gratis vannkoker, om jeg da angrer iløpet av 14 dager vil jeg da kun måtte levere tilbake det jeg har kjøpt eller må jeg også levere tilbake vannkokeren ?

Hva sier loven ?

Markedsføringsloven sier vel at det ikke er tillatt å lokke deg til å kjøpe en TV ved å gi en vannkoker på kjøpet:

§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. ...

Det kan vanskelig sies å være en naturlig sammenheng mellom vannkoker og TV. Å gi en pakkepris på TV og hjemmekinoanlegg eller digitaldekoder er derimot helt OK. Eller, på samme måte som det er lov til å selge to såpestykker for prisen av to, bør man kunne gi med en 20" TV til do gratis til kunder som kjøper en 50" til stua.

Allikevel ser vi mange eksempler på tilgift: Kjøp et tegneseriehefte og få en plastleke som går i stykker med en gang på kjøpet. Abonner på et annet blad og få en radio eller fleece-jakke på kjøpet eller til en latterlig lav pris. Meld deg inn i en bokklubb og få en veske eller kaffekanne på kjøpet, eller supertilbud på kaffekopper med skåler og asjetter. Men, siden tilgift er forbudt, omgår de gjerne ved at det ved liten skrift står at alle, også de som ikke kjøper hovedvaren kan få tilleggstilbudet mot å betale et mindre beløp som dekker porto. (Det står f.eks. nederst på side fem i Donald-bladet at man kan få ukens vedlegg mot å sende dem ti kroner...)

Denne typen tilgift, som "gis bort" både til kunder og til de som ikke har til hensikt å bli kunder, kan man selvsagt beholde når man bruker angreretten på hovedvaren. Men, dersom varer som hører naturlig sammen er solgt som en pakkeløsning, må man rimeligvis returnere hele pakken.

NB: Grunnet tilpasning til EU-regelverk, kan tilgift bli tillatt ganske snart.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Vet jeg ikke har det på salg der jeg ser varen før jeg kjøper den, men elkjøp tilbyr faktisk 30 dager ubetinget angrerett ;)

Hvis du har gjort kjøpet i en fysisk Elkjøp-butikk gjelder ikke angrerettloven. Da er det Elkjøps egne regler som bestemmer hva som skjer.

Lenke til kommentar
Vet jeg ikke har det på salg der jeg ser varen før jeg kjøper den, men elkjøp tilbyr faktisk 30 dager ubetinget angrerett ;)

Hvis du har gjort kjøpet i en fysisk Elkjøp-butikk gjelder ikke angrerettloven. Da er det Elkjøps egne regler som bestemmer hva som skjer.

Angrerettslova gjeld uansett, men Elkjøp har bestemt seg for å gi sine kunder rettigheiter som går utover det kunden normalt kan kreve.

Lenke til kommentar

Angrerettslova gjeld uansett, men Elkjøp har bestemt seg for å gi sine kunder rettigheiter som går utover det kunden normalt kan kreve.

Angrerettsloven gjelder IKKE for varer kjøpt i vanlig utsalgssted(vanlige butikker). Punktum. Står til og med svart på hvitt i angrerettloven. Ingen tolking nødvendig.

Lenke til kommentar

Det kan da umulig være så vanskelig å sette seg inn i det mest grunnleggende man skal svare på før man trykker ut idioti på tastaturet.

§ 1. Virkeområde

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

Dette er første setning i loven du hevder gjelder uansett. Den burde ikke være umulig å få med seg.

Lenke til kommentar
For å faktisk svare på trådstarters spørsmål, om du har fått en pakkepris eller annet og ønsker å benytte deg av elkjøps 30 dagers frivillige returrett, så vil du måtte levere tilbake det du har fått på kjøpet også.

Så om kjøper fikk med en 10pakning Snickers med på kjøpet da han kjøpte f.eks en Pioner LX5090, så vil han ikke kunne få 30 dagers åpent kjøpet siden sjokoladen er spist opp?

Endret av snillekim
Lenke til kommentar
For å faktisk svare på trådstarters spørsmål, om du har fått en pakkepris eller annet og ønsker å benytte deg av elkjøps 30 dagers frivillige returrett, så vil du måtte levere tilbake det du har fått på kjøpet også.

Så om kjøper fikk med en 10pakning Snickers med på kjøpet da han kjøpte f.eks en Pioner LX5090, så vil han ikke kunne få 30 dagers åpent kjøpet siden sjokoladen er spist opp?

Sett bort i fra at vi her ville snakket om en ulovlig tilgift, så nei, du kunne ikke kommet med noe krav om å få levere tilbake.

Lenke til kommentar

Sett bort i fra at vi her ville snakket om en ulovlig tilgift, så nei, du kunne ikke kommet med noe krav om å få levere tilbake.

Sannsynligvis vil det være OK hvis man trekker fra prisen på Snickersen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...