Gå til innhold

Maks overføring på ekstern harddisk?

Anbefalte innlegg

Heisann, fant ikke no tidligere tråd om det her. Men hvordan fungerer maksoverføring på eksterne harddisker? På min 500GB Western Digital, kan jeg ikke dra over filer større enn 4,1GB eller no sånt. Som er kjipt hvis jeg skal lagre en kul film eller blueray f.eks.

Noen som har no klokt å si her? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De fleste nye eksterne harddisker skal klare 30/30 MB/s les og skriv. Hvis du får deg en med eSATA skal de klare 80-100 MB/s maks og ned til ca 50-60 på slutten av disken.

Hvis den interne harddisken er tregere vil den da være flaskehalsen.

Bare tull. Det som begrenser opp til 60 MB/s er ikke grensesnittet, men harddisken. USB2.0 har opp til 480Mb/s. De fleste eksterne disker er ikke akkurat raptor disker og vil også yte deretter.

Som sagt over så må du formattere om evt. dele opp filene før du legger over.

Lenke til kommentar
De fleste nye eksterne harddisker skal klare 30/30 MB/s les og skriv. Hvis du får deg en med eSATA skal de klare 80-100 MB/s maks og ned til ca 50-60 på slutten av disken.

Hvis den interne harddisken er tregere vil den da være flaskehalsen.

Bare tull. Det som begrenser opp til 60 MB/s er ikke grensesnittet, men harddisken. USB2.0 har opp til 480Mb/s. De fleste eksterne disker er ikke akkurat raptor disker og vil også yte deretter.

Som sagt over så må du formattere om evt. dele opp filene før du legger over.

Beklager, men du vet tydeligvis ikke helt hva du snakker om... Søk på benchmarks av alle nye 3,5" harddisker, og du vil se at maks INTERN båndbredde er 80-140 MB/s og minimum INTERN båndbredde ligger på 50-80 MB/s. Selv en del av nyere 2,5" harddisker klarer 80MB/s maks.

USB2 har 480Mbit maks teoretisk båndbredde ja, men i praksis møter man veggen rundt 30-35 MB/s pga mye overhead.

Lenke til kommentar

Intern båndbredde som i max båndbredde ved sata lesehastighet på raskeste disken på markedet? SSD disker har jo lesehastigheter over "maks båndbredden" som du oppgir.

Glemte overhead. Min feil. Kjør firewire istedenfor :p Mange eksterne disker med firewire. esata er også fint, men det er mange som ikke vil ofre sata porter for eksterne enheter.

Overså siste linja di i første posten. Beklager dette.

Lenke til kommentar
... kan jeg ikke dra over filer større enn 4,1GB eller no sånt ...

Dette skyldes at disken din er partisjonert/formatert i FAT32 formatet,

som ikke støtter filer større enn 4GB.

Kommandoen "convert" kan hjelpe deg med å endre dette til NTFS som ikke har samme begrensningen.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...