Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sterkt missfornøyd med lokal databutikk!


Anbefalte innlegg

Hei. Har lest gjennom hele denne delen av forumet nå og jeg ble smartere på flere områder,

men litt hjelp angående problemet mitt hadde vært mottatt med glede!

 

I oktober kjøpte jeg en pc fra en lokal forhandler. Jeg har vært kunde der i flere år, men

nå flyter glasset over. PCen som de hadde bygd bestemte seg for å kortslutte i februar

(fem måneder etter kjøp), og jeg endte opp med å levere den inn og ba de om å finne

problemet.

Det var en feil på strømforsyningen som også hadde delvis korruptert hardisken, så begge

måtte byttes ut. Jeg hadde ikke lenger produktnøkkelen til min Vista Ultimate, og de skulle

prøve å finne den ved å sette hardisken i en annen PC, jeg ble informert om at det var 7

infiserte filer på hardisken min, men å fjerne disse hjalp ikke. Disken kunne ikke "bootes"

fra, grunnet den delvise korrupsjonen og da gikk det visst ikke å finne produktnøkkelen. Så

jeg endte opp med å kjøpe ny vista også. Formatering og innstallering ville ha kostet meg

ytterligere kr. 2.000,- så dette ville jeg gjøre selv, og jeg gikk med PCen og en regning

på 4.500,- (Hvorav kr. 1.400,- var for å finne ut hva som var galt.)

I farta glemte jeg den gamle hardisken, for denne ville jeg bruke som en ekstern disk. Da

jeg hentet den sa de at hardisken ikke virket i det hele tatt og på vei ut så jeg at S-ATA

koblingen hadde blitt KNEKT TVERS AV.

 

En annen PC(også under et år gammel) faren min hadde levert inn grunnet en hardisk feil

kunne han ikke få på garantien fordi de dekket ikke feil grunnet oppdateringer. Så faren

min endte opp med å betale for ny har disk og reinnstallasjon av PCen. Da jeg fikk vite om

dette sa jeg at han kunne ha kontaktet PC-produsenten direkte og få en hardisk kostnadsfri

derfra.

 

Databutikken har ødelagt en fungerende har disk og løyet til meg.

De har lurt faren min til å kjøpe en har disk fra dem i stedet for å kontakte/opplyse faren

min om å kontakte PC-produsenten direkte.

 

Om ikke det er nok mistenker jeg at PCen jeg kjøpte av han i oktober kom med et defekt

hovedkort, da jeg fikk med to rambrikker hvor kun den ene var koblet til. Så fort jeg koblet

til det andre fikk jeg ikke startet den opp en gang.

 

 

Jeg har enda ikke kontaktet den lokale databutikken, men jeg akter å gjøre dette snarest.

Hvis noen har et par hjelpende argumenter eller kommentarer blir jeg takknemmelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at de virker ikke helt gode, men at du mister produktnøkkelen er bare din egen feil. Det er ingen vanlig greie at butikker kommer med ny nøkkel eller henter opp den gamle. Det med to rambrikker trenger ikke være defekt hovedkort. Bare kompatibilitetsproblemer med autoinnstillinger som man ofte finner med rambrikker. Du må i såfall bare stille spenning og timing manuelt så skal alt fungere. Gitt at dimmen ikke er ødelagt.

Harddisker som er ødelagt vil svært få butikker si at man skal gå til produsenten for. Stort sett fordi det ikke er gitt at produsenten bare deler ut harddisker i øst og vest, men velger å gjøre dette grunnet goodwill/rykte etc. Det eneste du kan klage på med skjellig grunn er den knekte satakoblingen.

Lenke til kommentar

Her er jeg veldig uenig med deg freonor.

 

Hvis vi forutsetter at kunden er helt uten skyld her (ikke skyld i kortslutningen) så er dette helt klart en mangel på varen slik den er ment å skulle brukes.

 

Kunden skal da ikke ha noen utgifter i forbindelse med retting av denne feilen. (dvs skal ikke koste noe å få ny strømforsyning og ny harddisk, samt installering av OS på nytt) Knekt SATA plugg er selvfølgelig en del av reparasjonen! Vil tro kunden kan kreve erstatning for tapt data i tillegg hvis dette er en kjent feil ved produktet.

 

Når det gjelder mistet lisensnøkkel for Vista så bør dette kunne finnes igjen hvis man kontakter MS. Mange maskiner har lisensnøkkelen festet som et klistremerke på selve boksen. (men alltid lurt å ta vare på alt av papirer som følger med en ny (tilverket) maskin).

 

Som jeg sier så er dette forutsatt at kunden er totalt uskyldig i kortslutningen. Har han mistet et glass vann ned på maskina så er det selvfølgelig helt korrekt at kunden selv må ta hele regningen.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
Her er jeg veldig uenig med deg freonor.

 

Å?

 

Hvis vi forutsetter at kunden er helt uten skyld her (ikke skyld i kortslutningen) så er dette helt klart en mangel på varen slik den er ment å skulle brukes.

 

Enig i dette og jeg har ikke kommentert på det i det hele tatt. Reklamasjon etc.

 

Kunden skal da ikke ha noen utgifter i forbindelse med retting av denne feilen. (dvs skal ikke koste noe å få ny strømforsyning og ny harddisk, samt installering av OS på nytt) Knekt SATA plugg er selvfølgelig en del av reparasjonen! Vil tro kunden kan kreve erstatning for tapt data i tillegg hvis dette er en kjent feil ved produktet.

 

Erstatning for tapt data er det omtrent bare å glemme. Feil ved hvilket produkt? Datatap vil skje uansett hard disk oftere ved visse instillinger ved strømbrudd eller bsod.

 

Du har forbrukerkjøpsloven som gjelder uansett og datadeler skal vel ha 1 års "garanti" vanligvis. Du kan sikkert prøve å legge press på dem ved å henvise til riktige paragrafer og peke på mangler som ikke er ihht. hjemmel.

Lenke til kommentar
Du har forbrukerkjøpsloven som gjelder uansett og datadeler skal vel ha 1 års "garanti" vanligvis. Du kan sikkert prøve å legge press på dem ved å henvise til riktige paragrafer og peke på mangler som ikke er ihht. hjemmel.

 

Det er 5 års REKLAMASJONSRETT på både strømforsyning og disk så sant det ikke er selvforskyldt.

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en merkelig sak.

Å få ny harddisk/strømforsyning på reklamasjon/garanti er ingen problem, så lenge det ikke syns at den er mishandlet på det groveste.

 

Man skal heller ikke ha noen kostnader i forbindelse med reparasjoner hvis det er produksjonsfeil. Kostnader ved installasjon av operativsystem er jeg usikker på, siden jeg aldri har kjøpt en ferdig pc.

 

Tror jeg definitivt hadde vurdert å gått til Forbrukerombudet med denne saken hvis butikken nekter, og krevd de 4500kr tilbake, pluss rentene.

 

Som privat kunde har man veldig mange fordeler og rettigheter. Er produktet kjøpt av/gjennom firma, er saken en helt annen, og mange rettigheter faller bort.

 

Og uansett, du har kanskje 1 år garanti på produktet, men 5 års reklamasjon. (såfremt du er privatkunde)

 

Så krangle i vei =)

 

Men en liten ting: hvordan kan harddisken gå istykker pga Windows Update? Hvordan fant butikken ut at Windows Update var skylden?

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Men en liten ting: hvordan kan harddisken gå istykker pga Windows Update? Hvordan fant butikken ut at Windows Update var skylden?

 

Faren min forklarte at han lastet ned windows oppdateringer, pcen låste seg og ville ikke starte igjen etter dette.

Kanskje jeg gjorde meg uklar i akkurat det, men databutikken brukte dette som argument til at det ikke gikk på garantien.

 

 

Vet forresten noen hvilke paragrafer jeg kan sikte til når jeg konfronterer databutikken?

Takk for all tilbakemelding foreløpig.

Lenke til kommentar
skulle jo tro frenor jobber der eller noe.. det er forbruker som har rettighetene her.. sorry, du er helt på jordet

 

Fint at du begrunner argumentet og gir fine innspill til trådstarter.

 

 

Faren min forklarte at han lastet ned windows oppdateringer, pcen låste seg og ville ikke starte igjen etter dette.

Kanskje jeg gjorde meg uklar i akkurat det, men databutikken brukte dette som argument til at det ikke gikk på garantien.

 

Og dere klarte ikke kjøre en ny installasjon på disken? Eller bare ga dere opp da den ikke ville starte og sendte den inn?

 

 

Vet forresten noen hvilke paragrafer jeg kan sikte til når jeg konfronterer databutikken?

Takk for all tilbakemelding foreløpig.

 

Lovdata.no det er en fordel å kunne forbrukerkjøpsloven. Også markedsføringsloven er grei å ha med seg.

Lenke til kommentar

Tre punkt eg vil kommentere.

1. Mistet lisensnøkkel til Vista. Dette er noe som er selvforskyldt av deg som kunde. Lisensen du kjøper og tilhørende lisensbevis er et verdipapir og bør behandles deretter. Mister du dette har du ikke krav på å få dekket ny av butikken eller av Microsoft.

2. Butikken tok betaling for å bytte en harddisk som kunne vært dekket kostnadsfritt fra butikken den ble kjøpt hos. Også kundens feil. Dersom du har rettigheter hos en annen butikk er ikke butikken du har levert maskinen inn hos pliktet til å opplyse om dette. Det er heller ikke forventet at de skal vite eller finne ut av slikt. Rettighetene sine må man passe på selv.

3. Kunden har selv ansvar for å ta backup av data. Dersom noe skjer er det kundens ansvar selv å ha backup av nødvendige og viktige data.

 

Når det er sagt. Når maskinen er kjøpt levert med operativsystem så skal også maskinen leveres tilbake fra en reparasjon med operativsystem. Dersom disken ryker og operativsystem må reinstalleres så er dette noe som skal gjøres som en del av reparasjonen. Når det gjelder knekt SATA plugg så høres dette veldig merkelig ut. Med mindre du har vært inne og rotet i maskinen eller gjort større endringer på maskinen selv så er det svært usannsynlig at dette skyldes feil fra kundens side. Siden feilen oppstod før 6 måneder etter kjøp så skal også butikken bevise eller sannsynliggjøre at dette er en feil som er forårsaket av kunde. Dersom harddisken ble byttet kostnadsfritt av butikken(på garanti eller reklamasjon) så har du ikke krav på å få den gamle utlevert.

 

Så her har du egentlig en sak du kan gå videre med. Men dessverre så er eg redd for at saken blir svekket av at du har godtatt butikkens krav ved å betale. Men dette bør du få en uttalelse fra forbrukerombudet, eller aller helst forbrukertvistutvalget, på.

Lenke til kommentar

Det at jeg måtte kjøpe ny vista har jeg ingenting imot. Jeg har enda ikke betalt regningen min.

Jeg leste forbrukerkjøpsloven i går, og sendte også et langt brev til forbrukerombudet. Jeg har kun vært på en butikk, selvfølgelig skjønner jeg at hvis jeg hadde kjøpt noen av produktene et annet sted, så hadde jeg ikke hatt noen rettigheter her.

Men det at vi ikke fikk noen form for garanti eller reklamasjon på noen av PCene syntes jeg er litt rart. siden det er snakk om PCer som er 5 og 10 måneder gamle.

 

Nå venter jeg på tilbakemelding fra forbrukerombudet, så tar jeg det derfra.

 

 

Freonor:

Det at faren min ikke fikk startet opp PCen sin og leverte det på service virker ikke spesielt rart med tanke på hvor lite han kan om PC. Det at han ikke gikk til meg er en annen sak.

Lenke til kommentar
Og dere klarte ikke kjøre en ny installasjon på disken? Eller bare ga dere opp da den ikke ville starte og sendte den inn?

 

Det kan ikke forventes at alle kunder skal ha kompetansen til å kjøre en ny OS-installasjon!

 

Det må dog sies at mange maskiner har en partisjon med gjenopprettingsinformasjon slik at dette er en sak som i mange tilfeller kan løses pr tlf.

Lenke til kommentar
Det at jeg måtte kjøpe ny vista har jeg ingenting imot. Jeg har enda ikke betalt regningen min.

Jeg leste forbrukerkjøpsloven i går, og sendte også et langt brev til forbrukerombudet. Jeg har kun vært på en butikk, selvfølgelig skjønner jeg at hvis jeg hadde kjøpt noen av produktene et annet sted, så hadde jeg ikke hatt noen rettigheter her.

Når du nevnte maskinen til faren din som måtte ha ny disk så nevnte du at du/han kunne fått ny fra PC produsenten. Hvem er PC produsenten? Eg tolket det dit hen at din var kjøpt og bygget hos dataforhandleren mens faren din sin maskin var kjøpt et annet sted men levert inn her for service.
Lenke til kommentar
Og dere klarte ikke kjøre en ny installasjon på disken? Eller bare ga dere opp da den ikke ville starte og sendte den inn?

Det kan ikke forventes at alle kunder skal ha kompetansen til å kjøre en ny OS-installasjon!

Feil som løses ved å sette maskinens software tilbake til orginal stand er ikke en mangel, så jo det forventes faktisk at man klarer å gjøre noen enkle grep selv. Det er grenser for hvor store puter forbrukere får sydd under armene ;)

Lenke til kommentar
Det at jeg måtte kjøpe ny vista har jeg ingenting imot. Jeg har enda ikke betalt regningen min.

Jeg leste forbrukerkjøpsloven i går, og sendte også et langt brev til forbrukerombudet. Jeg har kun vært på en butikk, selvfølgelig skjønner jeg at hvis jeg hadde kjøpt noen av produktene et annet sted, så hadde jeg ikke hatt noen rettigheter her.

Når du nevnte maskinen til faren din som måtte ha ny disk så nevnte du at du/han kunne fått ny fra PC produsenten. Hvem er PC produsenten? Eg tolket det dit hen at din var kjøpt og bygget hos dataforhandleren mens faren din sin maskin var kjøpt et annet sted men levert inn her for service.

 

Toshiba pc kjøpt av den lokale databutikken. Jeg ringte dit på vegne av faren min og fikk skaffet en ny har disk veldig enkelt, men nå har han allerede betalt for en ny har disk fra databutikken.

Det er neimen ikke mye man kanf å ut av å være etterpåklok, men nå har jeg ikke betalt regningen på min stasjonære enda, og det ser ut som om jeg har loven på min side hvor det står at jeg kan holde tilbake betaling hvis det er en mangel.

Lenke til kommentar
Feil som løses ved å sette maskinens software tilbake til orginal stand er ikke en mangel, så jo det forventes faktisk at man klarer å gjøre noen enkle grep selv. Det er grenser for hvor store puter forbrukere får sydd under armene ;)

Neida, det er ikke en mangel, men det kan løses på stedet av butikken. Dette bør være en del av kundeservicen. Man bør altså ikke trenge å trekke inn noen forbrukerkjøpslov/angrerettslov her i en slik sak i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...