ltdata Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 hei kjører win xp Jeg kjøpte meg ny hardisk som var mye mer stillegående. Så nå har jeg 2 hardisker i pcen. En bråkete og en rolig. Problemet er at win er på den gamle bråkete hardisken. Men jeg har hørt at det går an å flytte win xp over til den nye hardisken. Dette ville visst gjøre at det vil bli mindre bråk fordi operativsystemet veldig ofte lagrer data på disken den er på. Så hvordan flytter jeg win xp til den nye hardisken? Jeg er ikke så kyndig på data så litt enkel forklaring foretrekkes. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Du kan ikke direkte flytte Windows over, men du kan installere Windows på den nye disken du har plugget inn og bruke den som primær disk. Har du noe spesielt du vil ta vare på? Kopier det til en ekstern harddisk. Når du har gjort det kan du formatere den gamle som gjør at du helt ny disk på den gammel du har. Der kan du installere diverse tunge programmer/spill Lenke til kommentar
virre46 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 kan vel bruke Norton Ghost for å kopiere fra en hardisk til en annen Lenke til kommentar
virre46 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) eller sjekke på denne siden http://www.easeus.com/disk-copy/download.htm eller denne: http://clonezilla.org/clonezilla-live/ Endret 12. mars 2009 av virre46 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Du kan ikke direkte flytte Windows over, men du kan installere Windows på den nye disken du har plugget inn og bruke den som primær disk. Har du noe spesielt du vil ta vare på? Kopier det til en ekstern harddisk. Når du har gjort det kan du formatere den gamle som gjør at du helt ny disk på den gammel du har. Der kan du installere diverse tunge programmer/spill Jeg har ikke windows cd (fulgte ikke med da jeg kjøpte pcen). Hvilke muligheter har jeg da til å få operativsystemet over fra en bråkete disk til en mer stillegående? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 ...Hvilke muligheter har jeg da til å få operativsystemet over fra en bråkete disk til en mer stillegående? Du hører på det virre46 sier. Det første svaret er faktisk helt feil, det er relativt kurant å flytte Windows fra en disk til en annen. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Jepp, disk kloning er tingen her. Bakdelen er at du da selvsagt får med alt det andre på disken din også om du ikke har partisjonert den. Men det er jo da eventuelt bare å flytte over til den "gamle" disken etter du har klonet den nye og den gamle disken. Tips, ha disk nr to på en annen SATA kabel enn den første (eller IDE??), så kloner du diskene, tar ut (strømmen) på den gamle, bytter SATA ledning, IDE kabel, eller start rekkefølgen i BIOS, og så ser du om kloningen har gått bra. Pcen skal da starte opp fra den nye disken. Funker det, kan du slå av pcen, sette på den gamle disken igjen, og få formaterer du denne. Så kan du bruke den til hva du vil etterpå. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Sandberg Harddisk cloner kan også være en løsning. Den kloner SATA-harddisker i løpet av få minutter. I tillegg kan den benyttes som harddiskbay for ekstra harddisker. Bare å dytte dem nedi (intet behov for harddiskkabinetter for eksterne SATA-harddisker). Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 (endret) Sandberg Harddisk cloner kan også være en løsning. Den kloner SATA-harddisker i løpet av få minutter. I tillegg kan den benyttes som harddiskbay for ekstra harddisker. Bare å dytte dem nedi (intet behov for harddiskkabinetter for eksterne SATA-harddisker). Kjøpte meg en slik og fikk den i forrige uke: http://blog.myhken.com/?p=6163 Men jeg er ikke helt fornøyd. Kloningen tar nokså lang tid når man bruker klonefunksjonen utenfor pcen (den innebygde). Og planen om bruke den som dobbel ekstern disk funket dårlig. Ikke F. om jeg får den til å virke skikkelig om jeg har to disker i den og kobler den opp på pcen med USB. Og ikke vil den ha disk i SLOT A når jeg bruker USB heller. Så må da disken i SLOT B med USB. Med Esata så må den stå i SLOT A, men da funker uansett ikke det med to disker. (det står jo i bruksanvisningen). Så ble skuffet ja. Jeg klonet en 320 GB disk til en 500 GB disk her om dagen. Tok en og en halv time med den innebygde kloneren. Og bakdelen er da at det som er over 320 GB på den nye disken ikke er allokert, så man må inn i diskbehandling og utvide plassen manuelt i etterkant. Men har man god tid, så er dette en kjekk ting da. Bare å koble til strøm, så trykke på klone knappen, og vente, så er diskene klonet, uten bruk av pcer. Endret 8. oktober 2010 av myhken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå