Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT upload hastighet?

Anbefalte innlegg

Snakket med NGT idag, det viser seg at jeg bor litt langt unna telefonsentralen, 5 km, de sa at de kunne prøve for å se om kvaliteten på linja holder. Er det noen NGT kunder her som også bor langt fra sentralen?
Nei jeg bor ca 1-2km ifra jeg :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La oss si man har en 1024/512 linje fra NGT. Hvis det er halv duplex kan man da bare laste ned 512/256 hvis det er fullt trykk både opp og ned. Og slik er det jo i virkeligheten vitterlig ikke.

Hvis det er halv duplex må man etter å ha sendt fra seg en pakke vente f.eks. et mikrosekund eller noe så man kan motta en pakke før man får sendt igjen. Slik vil man jo bare få benyttet halvparten av tiden til download med full upload, og hvis man bare får lastet opp halve tiden vil man jo også bare få halve hastigheten i praksis. Og siden jeg har en 1024/512-linje fra NGT kan jeg bekrefte at det er positivt feil.

[humor]

For å bruke et robotdrepende uttrykk fra Futurama; det blir jo et logisk paradox som kan få det til å gå en smule varmt hos halv-duplextilhengerne

[/humor]

Lenke til kommentar

Hjelper ikke om svitsjingen går med lysets hastighet gitt.

Hvis du har f.eks. 1.000.000 nanosekunder til rådighet, og du bruker 1 nanosekund mellom hver "svitsj" vil du fortsatt sitte igjen med 500.000 nanosekunder brukt på upload og 500.000 nanosekunder på download, altså tilsammen 1.000.000.

Skjønner ikke helt hva som er så morsomt med det; det er kanskje morsomt for de som ikke skjønner at 1+1=2, akkurat som 0,1+0,1=0,2?

Og hvis du mener at NGT og Telenor har tatt dette med i beregningen når de setter hastighetene sine, så skulle man jo få dobbelt så rask download når man har 0 upload, ikke sant? (Fordi da kan man bruke hele tiden til download). Og slik er det som kjent ikke i den virkelige verden.

Lenke til kommentar
Vel... Kan vel påpeke at adsl både kan være full og halv duplex, men at full duplex gjør at utstyret blir en del dyrere.

Hva telenor/ngt leverer har jeg ikke satt meg inn i, men vil tro det er halv duplex siden Lan forbindelsen ut av adsl-modemet er på 10Mbit halv duplex, og ikke minst at det er ganske hard konkuranse på å levere varer til lav pris.

Ptomania

Nå har ikke LAN forbindelsen ut av ruteren så mye å gjøre med om selve ADSL forbindelsen er halv/full duplex (min LAN forbindelse er 100Mbit FD), men som du sier, ADSL kan være full eller hel duplex. Det som president siterer ang FDM og Echo Cancellation stemmer, og helt korrekt, ADSL *kan* sende i full duplex, men her var det snakk om hva NGT/TN leverer, og det er halv duplex...

Skjønner ikke helt hva som er forskjellen på TN og NGTs adsl og andres. ADSL er jo ikke lik hastighet begge veier, og hvis TN og NGT ikke kjører full duplex hvordan kan da andre gjøre det? Og er det forskjell?

Nei, de kjører nok full duplex karer, som vil si at du kan sende og motta pakker samtidig (ikke noe om hastighet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...