Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

NGT upload hastighet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telenor har da vitterlig bare 128 og 256 kbit på sine adsl tilbud for privatpersoner.

Nextgentel leverer det de lover da, såklart.. siden det er halv duplex på adsl så er det ikke alltid full fart du får, men vanligvis ligger jeg på 100% av det jeg har blitt lovet, eller litt over.

Lenke til kommentar

Jeg har Delta (2048/640) hos NGT og har i snitt ca. 80KB/s i snitt på opplastning, altså akkurat hva som er lovet.

Har ellers bare gode erfaringer med den tekniske løsningen til NGT, det er så og si aldri problemer. Jeg har installert NGT ADSL på en rekke hjemmekontor hos folk som ikke har peiling på data, og heller ikke de opplever noen slags problemer. Det bare funker.

Kjekt å slippe mas :yes:

Arcade

Lenke til kommentar
ADSL er forresten hel duplex, bare så ingen begynner å spre desinformasjon her (igjen).

Vet ikke helt hvem som desinformerer her...

Om ADSL linjen er halv/full duplex kommer an på utstyret til ISP'en og hvordan dette er konfigurert. Pr. i dag så er både NextGenTel og Telenor (+ alle som videreselger for Telenor) satt opp med halv duplex.

Dette er jo veldig lett å sjekke, prøv å downloade og uploade samtidig, og du vil se at hastigheten din er lavere enn om du kun har trafikk ene veien.

Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert før, at download går saktere hvis du har full upload betyr IKKE at det er halv duplex. Både Telenor og NGT har full duplex.

Grunnen til at download da går saktere er enkelt (og muligens dårlig) forklart at når man laster ned noe, sender man av og til bekreftelsespakker til avsenderen så han vet at han kan fortsette å sende. Når upload er full, tar det lenger tid før disse pakkene kommer frem, ergo går download saktere.

Så igjen, slutt å desinformer.

Lenke til kommentar

Nauthuer, hvis dere sier at adsl har full duplex, begrunn deres påstander før dere kommer med dem.

Dere har bare ikke peiling.

Lei av å lese om folk som påstår noe som di ikke vet, at telenor skriver på sidene sine at adsl er full duplex, må være en skrive feil fra dem.

Lenke til kommentar
Dette har vært diskutert før, at download går saktere hvis du har full upload betyr IKKE at det er halv duplex.

For så vidt korrekt, ACK pakker og slikt tar jo av båndbredden.

Både Telenor og NGT har full duplex.

Helt feil, NGT og Telenor kjører halv duplex på dine linjer.

Grunnen til at download da går saktere er enkelt (og muligens dårlig) forklart at når man laster ned noe, sender man av og til bekreftelsespakker til avsenderen så han vet at han kan fortsette å sende. Når upload er full, tar det lenger tid før disse pakkene kommer frem, ergo går download saktere.

Så igjen, slutt å desinformer.

Som sagt, forsåvidt korrekt, men det betyr ikke at de ikke kjører halv duplex heller.

Så igjen, slutt å desinformer :)

Lenke til kommentar
ADSL er forresten hel duplex, bare så ingen begynner å spre desinformasjon her (igjen).

Du kan like godt gi opp, det har ihvertfall jeg. Det har ikke noen hensikt å forsøke å forklare det på nytt for hver eneste nye kjøttbolle som kommer rekende inn og ikke gidder å lese gamle meldinger, siden dette har vært grundig forklart og dokumentert. De får heller leve i lykkelig uvitenhet.

Lenke til kommentar

Til deg over meg: Jeg er så ufattelig enig! Uansett hvor langt vi er kommet i å bekrefte at det er half duplex, så kommer det alltid en som mener det er full duplex også kommer det 3 nye sider med diskusjon :(

Jeg likte det at de må leve i sin uvitenhet :)

Lenke til kommentar

Til deg over meg; jeg fikk absolutt det inntrykk at tvangsgreie var enig i meg - ikke deg. Jeg er førøvrig enig at det blir for tungvindt å forklare dette hver gang til folk uten peiling som tror de har rett i at ADSL er halv duplex, og som nekter å endre syn uansett.

Og jeg kan jo quote litt fra en tidligere diskusjon hvor selv de mest iherdige halv-duplextilhengerne måtte gi seg når harde fakta kom på bordet:

president skrev:

"To create multiple channels, ADSL modems divide the available bandwidth of a telephone line in one of two ways -- Frequency Division Multiplexing (FDM) or Echo Cancellation. FDM assigns one band for upstream data and another band for downstream data."

...

"A DSL transmits duplex data, i.e., data in both directions simultaneously.."

www.dslforum.org

Jeg quoter gjerne meg selv jeg. Hvilken del av dette er det dere (som mener ADSL ikke er full duplex) ikke forstår?

Adsl er altså full duplex. (Som Firstmile også skriver, de bør jo ha dette rimelig klart)

P.S. Tror alle har det rimelig klart hva som er hhv. halv- og full duplex, så det er vel ingen vits å fortelle flere ganger..

Dette er tatt fra denne tråden:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=9...e2715a9f1ce9ce9

Lenke til kommentar

Vel... Kan vel påpeke at adsl både kan være full og halv duplex, men at full duplex gjør at utstyret blir en del dyrere.

Hva telenor/ngt leverer har jeg ikke satt meg inn i, men vil tro det er halv duplex siden Lan forbindelsen ut av adsl-modemet er på 10Mbit halv duplex, og ikke minst at det er ganske hard konkuranse på å levere varer til lav pris.

Ptomania

Lenke til kommentar

Snakket med NGT idag, det viser seg at jeg bor litt langt unna telefonsentralen, 5 km, de sa at de kunne prøve for å se om kvaliteten på linja holder. Er det noen NGT kunder her som også bor langt fra sentralen?

Lenke til kommentar
Vel... Kan vel påpeke at adsl både kan være full og halv duplex, men at full duplex gjør at utstyret blir en del dyrere.

Hva telenor/ngt leverer har jeg ikke satt meg inn i, men vil tro det er halv duplex siden Lan forbindelsen ut av adsl-modemet er på 10Mbit halv duplex, og ikke minst at det er ganske hard konkuranse på å levere varer til lav pris.

Ptomania

Nå har ikke LAN forbindelsen ut av ruteren så mye å gjøre med om selve ADSL forbindelsen er halv/full duplex (min LAN forbindelse er 100Mbit FD), men som du sier, ADSL kan være full eller hel duplex. Det som president siterer ang FDM og Echo Cancellation stemmer, og helt korrekt, ADSL *kan* sende i full duplex, men her var det snakk om hva NGT/TN leverer, og det er halv duplex...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...