Gå til innhold

2 dumme spm om normale og flash disk.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

spm 1.

 

Er det mulig å installere 1 ekstra disk å bruke den uten å måtte reformatere den disken jeg allerede har?

 

 

2. Hvorfor er SSD disker så utrolig dyre? Er det mulig å bruke SSD disk med vanlig harddisk?

 

tenker da å legge de prog jeg bruker mest på ssd?

 

 

scaler ssd, dvs at å bruke 2 ssd er dobbelt så raskt som 1 ssd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I spm en mener du om du kan legge til flere harddisker i pcen og ta disse i bruk?

Ja det kan du, reformatering må du kun om du skal ha operativsystemet på den nye disken.

 

Du kan blande SSD og vanlig ja, SSD kommer med sataII kontakt og du kan ha en harddisk pr kontakt på hovedkortet.

 

De er så dyre pga det er en ny teknologi, samme med alt annet.

(kunstig pris med mye fortjeneste/lite priskonkurranse)

 

SSD skalerer ikke men du kan sette dem opp i RAID, hvor man lagrer halve dataen på hver av diskene og får en økt ytelse.

Med RAID så du lagrer filen på begge diskene samtidig vil du bare se en disk men ha en backup.

Endret av War
Lenke til kommentar
I spm en mener du om du kan legge til flere harddisker i pcen og ta disse i bruk?

Ja det kan du, reformatering må du kun om du skal ha operativsystemet på den nye disken.

 

Du kan blande SSD og vanlig ja, SSD kommer med sataII kontakt og du kan ha en harddisk pr kontakt på hovedkortet.

 

De er så dyre pga det er en ny teknologi, samme med alt annet.

(kunstig pris med mye fortjeneste/lite priskonkurranse)

 

SSD skalerer ikke men du kan sette dem opp i RAID, hvor man lagrer halve dataen på hver av diskene og får en økt ytelse, men da får du like stor plass som med en disk.

 

 

ok, så hvis jeg plugger i enda en hd så vil den vises som stasjon (D:) ??

Lenke til kommentar

Ja plugg inn og fyr opp pcen.

Er den ikke formatert så trykk Start- høyreklikk på min datamaskin- behandle- diskbehandling . Trykk på den nye disken og velg formater NTFS

 

vil det ta lengre tid å lese/lagre fra en disk uten OS?

Nei , du vil bare se en harddisk til og når du åpner den er det ingen ting der VS OS disken hvor du har hele OS.

 

Legger du inn nytt OS vil du fortsatt ha alt på den nye disken, du kan også sette den inn i andre maskiner og ha de samme filene der.

Den vil fungere som en stor minnepenn.

 

Du skal ha veldig sære behov om du trenger en SSD disk som lagringsdisk/programmer.

Vanligvis vil man ha den som OS disk så oppstart er kjappere og selve OS og da legger man også programmene man bruker mest på OS disken da den er SSD.

 

24SSD i raid

Endret av War
Lenke til kommentar
Ja plugg inn og fyr opp pcen.

Er den ikke formatert så trykk Start- høyreklikk på min datamaskin- behandle- diskbehandling . Trykk på den nye disken og velg formater NTFS

 

vil det ta lengre tid å lese/lagre fra en disk uten OS?

Nei , du vil bare se en harddisk til og når du åpner den er det ingen ting der VS OS disken hvor du har hele OS.

 

Legger du inn nytt OS vil du fortsatt ha alt på den nye disken, du kan også sette den inn i andre maskiner og ha de samme filene der.

Den vil fungere som en stor minnepenn.

 

Du skal ha veldig sære behov om du trenger en SSD disk som lagringsdisk/programmer.

Vanligvis vil man ha den som OS disk så oppstart er kjappere og selve OS og da legger man også programmene man bruker mest på OS disken da den er SSD.

 

24SSD i raid

 

 

ok, gitt av jeg ikke legger inn os, vil jeg da kunne kjøre f eks dreamweaver fra den andre disken hvis disken som OS ligger på er absolutt full?

Lenke til kommentar

Par småfeil i tråden her.

SSD skal skalere perfekt om du setter de i raid0.

Altså, to disker på 30gb med 150MB/s lesehastighet, gir 60GB med 300MB/s lesehastighet i radi0.

 

En ny disk vil ikke komme opp under "Min datamaskin" da den ikke er formatert.

For å formatere den høyreklikker du på Min datamaskin, velger "Behandle", og finner "Diskbehandling" et stykke ned på lista.

Der finner du den nye disken din, markert med svart for upartisjonert område.

Høyreklikk på disken, og opprett en partisjon.

Pass på at du velger riktig disk.

 

Derimot om du vurderer å kjøpe SSD, så les i hvertfall over førsteposten i tråden til GullLars.

Den står også som sticky i lagringsmedier-forumet.

 

Siden SSD er så sinnsykt mye raskere enn vanlig snurredisk, er det lurt å legge opperativsystemet på denne. MERK! Det er en del SSD'er som er uegnet til opperativsystem, derfor bør du lese tråden jeg nevnte.

SSD'er som er brukbare som operativsystemdisker er Intel X-25M (og X-25E, men de er svindyre), G.skill titan (de blir varme, så de egner seg ikke i laptop), OCZ Apex og antagelig de nye OCZ Vertex.

 

Edit: Leifur

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Windows vil kræsje ganske fort hvis OS-disken er heeeelt full, det anbefales å ha en håndfull GB ledig der til enhver tid.

 

I og med at SSD-disker er så dyre virker det egentlig ikke som om du vil få så mye ut av en om du ikke skal legge OSet på den en gang (selv om de er teh future). Kanskje du skulle kjøpe deg en vanlig HDD og frigjøre litt plass på OS-disken. Dette er som nevnt helt smertefritt, nesten som å sette i en minnepinne ja.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å beholde OS på den gamle harddisken, og putte i en ny SSD og flytte alle programmer (eventuelt favorittspill) til den. Selve windows og ting som har med operativsystemet å gjøre vil fortsette med samme fart, men alle programmer du putter på SSDen vil få en real boost.

 

Uten å vite noe særlig mer ville jeg egentlig anbefalt deg å kjøpe en 60GB OCZ vertex eller en 80GB Intel x25-M, og installere windows og programmer på nytt på den. Da vil du få mest ytelse for pengene. G.skill Titan og OCZ Apex fungerer også, men disse er ikke like gode alternativer hvis du skal ha OS på de. Hvis du skal bruke en SSD bare for programmer og spill ved siden av så kan Apex og Titan fungere veldig bra.

Men uansett hvordan du vil bruke SSD, ikke legg media og filer på den, de tjener ikke noe på å være der, og plassen koster.

 

Å ha SSD som OS-disk er en oppgradering som vil tilsvare å gå fra en 50cc orginal moped til en 500cc+ R-motorsykkel. Generell ytelse på maskinen øker 5-10x (mer for bærbare). Så jeg mener du seriøst burde vurdere det.

 

 

EDIT: SSD skalerer fint ved raid, men det er ikke alle oppgaver som skalerer. For de aller fleste vil det holde fint med èn SSD som singeldrive. SSD RAID er hovedsaklig nyttig for entusiaster som vet hva de gjør (IMO).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
SSD skalerer ikke men du kan sette dem opp i RAID, hvor man lagrer halve dataen på hver av diskene og får en økt ytelse, men da får du like stor plass som med en disk.

 

Med tanke på at han ikke nevnte raid så ser ikke jeg noen småfeil i tråden.

 

Småfeil fra begge to.

 

Setter du ssd i raid-0 (som du sier, halvparten av daten på hver av diskene), får du økt ytelse.

Men du får like mye plass som på begge diskene til sammen, ikke som på en disk.

 

Det jeg nevnte angående skalering også var litt feil, det er vel kun SLC-SSD'er som skalerer tilnærmet perfekt.

Lenke til kommentar
SSD skalerer ikke men du kan sette dem opp i RAID, hvor man lagrer halve dataen på hver av diskene og får en økt ytelse, men da får du like stor plass som med en disk.

 

Med tanke på at han ikke nevnte raid så ser ikke jeg noen småfeil i tråden.

 

Småfeil fra begge to.

 

Setter du ssd i raid-0 (som du sier, halvparten av daten på hver av diskene), får du økt ytelse.

Men du får like mye plass som på begge diskene til sammen, ikke som på en disk.

 

Det jeg nevnte angående skalering også var litt feil, det er vel kun SLC-SSD'er som skalerer tilnærmet perfekt.

Det er ikke noen få småfeil, det var en del feil i denne tråden.

Både SLC og MLC skalerer tilnærmet perfekt på en god kontroller, både båndbredde og IOPS. Det som er problemet med skalering er at en del programmer er begrenset av accesstime, og når man når en viss båndbredde vil ikke videre økning hjelpe på ytelsen. For vanlige dødelige geeks som leter etter en speedup for maskinen sin med SSD vil èn som singeldisk holde lenge. Hvis den enheten man ønsker ikke finnes i stor nok størrelse kan man raide i raid-0 for å få mer plass, men det er lite hensiktsmessig å kjøpe fler for raid pga ytelse med mindre man er en entusiast som vet hva man holder på med. Ytelsesøkningen fra HDD til SSD er 5-10x (minst), men ytelsesøkningen fra en SSD til to i raid-0 er ca 50-75% om man regner real world ytelse (alså hva man faktisk opplever). Derimot kan ytelsesøkningen fra en billig SSD til en som er dobbelt så dyr pr GB gi 2-3x ytelsesøkning (eller mer).

 

Den beste og tryggeste måten å velge SSD på er å spørre en geek som har interresse for det. Nødvendig info: Budsjett, hva man bruker maskinen til, og hvor mye plass man trenger til OS og programmer. Eller man kan følge generelle tips (Vertex og x25-M gir mest ytelse for pengene innenfor et rimlig budsjett).

Lenke til kommentar

Edit: rettet, mente selfølgelig 2 SSD sees som 1 om det er raid som lagrer en fil på to SSDer som backup, og økt ytelse med 2 SSder i raid som lagrer halve filen på hver SSD men da ryker all info om en SSD dør.

 

Det er også ikke anbefalt å bruke hovedkortets raidkontroller, treg og kan ødelegge SSDene, eget raidkort er tingen her men koster ofte like mye som SSden.

Lenke til kommentar
Edit: rettet, mente selfølgelig 2 SSD sees som 1 om det er raid som lagrer en fil på to SSDer som backup, og økt ytelse med 2 SSder i raid som lagrer halve filen på hver SSD men da ryker all info om en SSD dør.

 

Det er også ikke anbefalt å bruke hovedkortets raidkontroller, treg og kan ødelegge SSDene, eget raidkort er tingen her men koster ofte like mye som SSden.

Beklager å rette på deg igjen. Hovedkortets raidkontroller kan ikke ødelegge SSDene, men noen hovedkort kan oppleve redusert ytelse fordi kontrolleren ikke klarer å holde unna ytelsen SSDene leverer. Det er ikke værre enn at man får redusert båndbredde, og i noen tilfeller IOPS, men resultatet er fortsatt en del bedre enn man hadde fått med en 15k SAS disk.

Jeg bruker selv hovedkortets raidkontroller, enn så lenge. Når jeg får vertex i posten skal jeg flytte over på Adaptec 5805 som jeg har liggende (5000kr...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...