Gå til innhold

Skal jeg velge Universitetet i Stavanger eller Agder?

Anbefalte innlegg

Da står de vanskelige valgene ved døra igjen. Valgene om hva jeg skal studere, og hvor. Sannsynligvis kommer jeg til å selge sjela til storkapitalen ved å studere økonomi og administrasjon eller elektro- eller dataingeniør, men valg av skole skulle jeg gjerne vite mer om.

Vurderer foreløpig UiS og UiA. Var på en messe på UiA i dag, og fikk forholdsvis godt inntrykk mtp. organisasjoner og sosiale aktiviteter. Men jeg har inntrykk av at Kristiansand, og Vest-Agder generelt, er Norges harryregion nr. 1. Stavanger er derimot en by jeg kjenner godt, og trives forholdsvis godt i. Litt mørkt og grått kanskje.

Jeg skulle gjerne vite fra dere som studerer eller har studert ved et av disse universiteten hva dere vet eller synes om følgende emner:

• Er undervisningen god?
  • Sosiale tilbud? Tenker da på organisasjonsvirksomhet, klubber, konserter osv.
  • Tilbud for trening, musikkinstrumenter o.l.
  • Boligtilbud?
  • Er det noe ved dette universitet som skiller det fra alle andre?
  • Agder: Hvordan er kollektivtilbudet? (Danskebåten teller ikke. :p)
  • Annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers må jeg nesten si som mamma og pappa sa når jeg snakket om UiA og UiS: ""Universiteter""

forklar

Begrepsinflasjon. I universitets-begrepts konnotasjoner ligger det høye krav til kvalitet på både undervisning og til elevene, og at universiteter flest har lange tradisjoner. Universiteter er mer upersonlige enn høyskoler, for man må i større grad jobbe selvstendig, og forelesninger foregår i store saler. Disse små og relativt nyetablerte universitetene innehar kanskje ikke disse kvalitetene, men har likevel fått statusen.

En annen form for begrepsutvanning er "by"-begrepet. Selv et lite tettsted som Flekkefjord, som har 5-6000 innbyggere, har fått bystatus og blir omtalt som "byen".

Lenke til kommentar

Når det kommer til øk.ad. ville jeg definitivt valgt UiA. UiA har myemye bedre rykte enn UiS på dette området, og etter NHH og BI er det vel mange som mener at UiA er best i Norge (mens noen mener HHB slår UiA).

Jeg ville valgt UiA, rett og slett fordi jeg har fått en litt negativt inntrykk av UiS, men samtidig synes jeg Stavanger er en mye herligere by, så jeg forstår problemet...;) Selv sliter jeg med å velge mellom NHH og UiA - vet at NHH er et mye bedre valg skolemessig sett, men Bergen er en møkkaby (jeg bor her så jeg vet hva jeg snakker om)... :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har studert ved begge, og trivselen var hvertfall for min del langt bedre på UiA (eller HiA...). Gimlemoen er nærmere sentrum enn Ullandhaug, og boligprisene hvertfall utenfor samskipnadens klamme grep litt lavere i Krsand enn Stavanger. Mitt inntrykk av UiS - teknisk-naturvitenskapelig er at ansatte/forelesere klør seg i hodet over hvorfor de år etter år får "tildelt" så dårlige studenter, at det kanskje er på de ansattes side problemet ligger er helt utenkelig for dem. Å komme til UiA - økonomi og samfunnsfag var en stor omveltning, der virker det som forelesere er genuint interessert i å få tilbakemelding på hva som fungerer dårlig. Selvfølgelig finnes det gode forelesere på TN ved UiS og dårligere forelesere hos ØS ved UiA, men UiA har vært heldigere med fordelingen.

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Er ikke økonomi og administrasjon ved NTNU et bedre valg iforhold til Agder? 

Jo, det er det. 

Men det er viktig å bo et sted man kan tenke å studere og ikke hva som er mest prestige. Man burde også studere noe man liker og ikke hva som bringer inn mest mulig cash. 

Lenke til kommentar

Viktig forskjell: Økonomi og admin er sannsynligvis på campus Kristiansand og elektro- og dataingeniør er på campus Grimstad på Uia. Personlig synes jeg at Grimstad som en by kan påpekes som: Grimstad er det samme for Kristiansand som det Sandnes er for Stavanger. Kulturlivet i Kristiansand er betraktelig mye mere innholdsrikt enn Grimstad og det samme gjelder for utestedene om man skal være ærlig. Så bymessig er Stavanger bedre enn Grimstad (har ikke bodd i Kristiansand så kan ikke vurdere den byen). Etter egentlig vurdering flyttet jeg fra Stavanger fordi jeg hadde inntrykket av at ingeniørstudie jeg er intressert i er som natt og dag i forskjellen på kvalitet hos Uis og Uia. Har vært på åpen dag på begge universitetene for å nevne det om samme ingeniør studie. Uia er definitivt oppdatert når det gjelder studie og nytenking innenfor utdanninger mens Uis er litt utdatert. Eksempelvis får du kun bruke samme kvalitet av kalkulator som du kunne på videregående på Uis i studie selv på master mens på uia er det tillatt med grafisk kalkulator. I studietid og på eksamen i samme fag mener jeg det. Forskjellige regler om samme fag i samme studie, differansen er bare at det ikke er på samme universitetet. Prismessig på buss er det svindyrt med busskort i Agder enn i rogaland men man kan reise lengre med samme kort også (hele to fylker). Avgangene og hvor mange kan også varierer mer her i Agder. Kristiansand vs. Grimstad, arendal vs. Homborsund (usikker på hvordan det stedet staves). Så vær litt obs på hvor du flytter - spesielt om du skal leie en boligene plass litt utenfor byen. Da må man sjekke bussavgangene vil jeg anbefale før man signerer en leiekontrakt. Det enkleste når man er ny vil jeg tippe er en Sia bolig (studentskipnaden).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg beklager at jeg gir liv i denne døde tråden igjen. Leste igjennom kommentarene som strekker seg fra 2009-2017 og lener meg mest mot UIA (Grimstad) nå hvor jeg egentlig har fått tildelt studieplass innenfor en 3-åring bachelor for data ingeniør. Jeg har også fått en rimelig hybel. Problemet er at jeg nå står som nummer 1 på vente liste i Stavanger for samme studiet og er plutselig veldig usikker på om jeg burde takke ja om dette skulle skje. 

Jeg hadde originalt lyst til å komme meg vekk fra den lille byen jeg bor i, men det viktigste er at jeg går på ett universitet hvor jeg kan ha det best mulig.

Jeg takker for alle eventuelle innspill på forhånd.

(Grunnlag for at jeg poster nå igjen er at jeg tenker kanskje UIS har forbedret seg siden 2009.)

Endret av pipppipp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...