Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jobber i en liten bedrift med 6 ansatte. Vi har ca 9 PCer inkludert en filserver (dvs noe så enkelt som en maskin med større hardisk), denne maskinen jobber alle opp mot etter å ha gjort ferdig filer til produksjon.

Nettverket består i dag av en trådløs ruter (for to maskiner som er koblet til internett, men som også trenger å være på det interne nettet), et par switcher (intern nettet) og en router fra ventelo. Vi har to maskiner på internett, mens de andre er på et eget internett og kan ikke kobles på nett.

Ser for meg at alle har en plugg de kobler maskinen til, så går det ledninger til ett rom, der det står en switch(?) som kobler alle sammen på samme nett, og så en router som kan styre all trafikken ut på internett?

Eneste kravet er at det ikke er trådløst, har ikke bruk for det. Og at man skal kunne blokkere trafikk man ikke ønsker, brannvegg osv.

Noen som har noen gode løsninger der? På forhånd takk.

Endret av viranth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lokalene for øyeblikket er på ca 1000m2, så vi har kontorer der maskinene står relativt tett, samt en del ute i produksjon. På grunn av bygget har vi hatt en del problemer med trådløst, derfor er ikke dette aktuelt i denne bygningen.

Tenker at budsjettet bør holdes under 50000,-

Lenke til kommentar

mitt forslag for styring av nettet er en hardware firewall, denne kan administreres via internet explorer og er zyxel sin totalløsning for små kontorer som utover styring av nettet kan kjøre dhcp(utdelingen av ipr i nettverket) og vpn om bruk for det.

totalt 4 switcher kan kobles i denne men siden ikke så veldig store lokaler ville jeg bare brukt en switch, har valgt en 24ports gigabit siden kostnadsforskjellen er minimal mot 12/16porter som gir rom for voksende nettverk samt printere/kopimaskin etc bruker gjerne nettverket.

så et låsbart skap for veggmontering det monteres i, det kan selvfølgelig bare settes på en hylle isteden, men den dagen det kommer mer utstyr og det ikke passer på hylla lenger blir det et helvete med forlenging av alle kablene etc

av hardware;

1stk ZyWALL Firewall - 4301kr

1stk ZYXEL Dimension GS-1124A - 2132kr

1stk APC Netshelter WX Wallmounted - 4793

for utstyr til kablingen ville jeg dratt innom en elektriker så er en 300meters rull monteringskabel, pakke plugger, krympetang, TC-fester for feste kabelen langs veggen og 10-12vegguttak en ca 3000-4000kr.

evnt kan en elektriker gjøre kablingen men kan ikke tippe noe pris for dette da vi alltid gjør sånt selv for og spare utgifter.

så totalt en utgift på ca 15000kr om kablingen gjort selv.

om bare en pc med større harddisk er brukt som filserver håper ikke jeg den inneholder noe kritisk data, gjør den det ville jeg sterkt vurdert oppgradert lagringsløsningen også.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg ville ha valgt en litt bedre switch en denne zyxelswitchen. En HP 2610-24 vil gi deg en switch du kan leve lenge med. Den har mulighet for VLAN og du ev. kan sette faste hastigheter på porter mot utstyr som trenger det.

I tillegg ville jeg gått for en CheckPoint Firewall. Denne har støtte for VLAN og har en bedre VPN klient en Zyxel. I denne størrelsen er den vel også billigere om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Om du skal ha en elektriker til å gjøre kablings-jobben bør du sjekke med flere forskjellige. Enkelte har helt ville priser bare for å møte opp....

Det er et veldig godt tips. Sjekk også at de er sertifisert for å legge kabel og at de tester kablingen etter utført arbeid slik at du slipper dårlig kontakt som igjen fører til dårlighastighet, sync problemer og irritasjon. Bruk helst et firma som har egne folk for svakstrøm.

Legg også Cat.6 eller bedre, så slipper du å oppgradere kablinen på noen år fremover.

Lenke til kommentar

Har dere et budsjett på kroner 50 000 og skal koble til 9 enheter kan dere like greit leie en vekter til å springe mellom maskinene med USB-penn.

Som andre har nevnt her, gjør kablingen selv og bruk resten av pengene på å skaffe dere en ordentlig lagringsløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...