muffe Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Kan hvem som helst ta bilder av meg og publisere det offentilig uten mitt samtykke? Eks: Noen tar et bilde av meg hvor hovedformålet er å henge meg ut på internett hvor jeg da blir hengt ut til latter for andre? Hvilke lover gjelder i denne situasjonen? NB: Må bare få presisere at dette ikke har skjedd med meg, er bare nyskjerrig. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Vel, det kommer faktisk litt ann på. Det er lov å publisere bilder tatt i offentlige sammenhenger, f.eks hvis hodet ditt blir med i et bilde tatt på ei travel gå-gate. Skulle man faktisk i ettertid se veldig nøye på bildet og legge merke til at noen hadde tegnet på deg "briller og bart" med sprit-tusj, så vil du nok føle deg ganske ut-driti.. men poenget er at så lenge bildet er tatt på et offentlig sted samt at du ikke er "hovedpunktet" i bildet, så kan det offentlig-gjøres.. Dette er ihvertfall slik jeg har fortstått det, nå er jeg ingen advokat så noen må gjerne bemerke det hvis jeg tar helt feil. Det finnes bedre fora enn hw.no når det kommer til slike juss-spørsmål. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Her er det snakk om bilder der JEG er hele poenget, og at det er åpenlyst at det er det. Det er nulig at det er 2-3 andre med også, men de er i så fall irrelevante. Noen som vet hvilke lover/paragrafer som gjelder i dette tilfellet? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg vil tro at det ikke er lov hvis du f.eks blir hovedattraksjon på www.uglypeople.com uten at du har samtykket. Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 det er lov til å legge ut bilde av deg hvis det er tatt ute eller hjemme hos noen endre enn deg ... men hvis det er tatt i ditt hus så kan du si NEI! ... slik ER loven ... (PS: hvis han/hun står ute å tar bilde inn i huset har du ikke en dritt å si) Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 NB: Må bare få presisere at dette ikke har skjedd med meg, er bare nyskjerrig. hehe..skal du ta bilder av andre da? så du vet om du kommer i rettsak eller ikke Lenke til kommentar
muffe Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 NB: Må bare få presisere at dette ikke har skjedd med meg, er bare nyskjerrig. hehe..skal du ta bilder av andre da? så du vet om du kommer i rettsak eller ikke Hysj! Lenke til kommentar
muffe Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 det er lov til å legge ut bilde av deg hvis det er tatt ute eller hjemme hos noen endre enn deg ... men hvis det er tatt i ditt hus så kan du si NEI! ... slik ER loven ... (PS: hvis han/hun står ute å tar bilde inn i huset har du ikke en dritt å si) Uansett tilfelle og annledning? Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 tydligvis ... hvis noen tar nekkid bilde av deg kommer man val over på noen andrelover ... så da blir det vel litt "blury" Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Jeg hadde med kamera på skolen, og da sa læreren at jeg ikke hadde lov til å publisere noen som helst av bildene på skolen, hadde jo bare tatt bilde av noen flotte damer... herregud, kjipern ass... han sa at det ikke var lov,det sto egen paragraf om det i loven ellerno Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Det tror jeg bare er bull, hvemsomhelst kan gå inn på en skole å knipse noen bilder uten at noen kan nekte dem det. (Sålenge de ikke plager folk samt ikke tar bilder av folk som ikke vil ha sitt bilde tatt) Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 hvis skolen sier nei ... da har du ikke lov .. Lenke til kommentar
SoW Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Nei, dette tror jeg ikke er lovlig.. På skolen vår, måtte vi skrive under på et brev der skolen hadde til-latelse til å legge ut bilder av oss.. men, jeg skal ikke si noe sikkert.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 25. april 2003 Del Skrevet 25. april 2003 Hvis du nekter noen å legge ut et bilde av deg så skal dem (hnv norsk lov) fjerne det. dvs dem har ikke lov uten din tillatelse. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 26. april 2003 Forfatter Del Skrevet 26. april 2003 Hvis du nekter noen å legge ut et bilde av deg så skal dem (hnv norsk lov) fjerne det. dvs dem har ikke lov uten din tillatelse. Hvilken lov/paragraf? Personvernloven? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå