Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

smertestillende som dop

Gjest hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest hjelp!

Hei , jeg er 13 år gammel gutt. Og nå har jeg et stort problem. Det er masse bråk hjemme, og jeg klarer bare ikke å stå imot det.. Så jeg tok smertestillende, knuste det til pulverform og sniffet det. Det var en deillig følelse, og nå har jeg lyst på mer.. Jeg har ikke lyst å bli avhengi eller noe sånt.. Så er smertestillende farlig? og event kan man bli kalt narko hvis man sniffer smertestillende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sniffing av paracet eller liknende er ikke farligere enn å innta det på annen måte, men du kan ødelegge slimhinnene i nesen, og det er ikke så kjekt.

Dessuten er det jo en grunn til at man får kjøpt smertestillende i små mengder av gangen. Skal du først innta smertestillende, anbefaler jeg å svelge det. Den rusen du kjenner er ikke annerledes enn den du får hvis du svelger en paracet.

Langvarig bruk av paracetamol kan gi nyreskade. Store doser kan gi leverskader.

Lenke til kommentar

Ikke utover at du kan ødelegge slimhinnene i nesen, samt nyrene og leveren, så vidt jeg vet, nei. Det er heller ikke avhengighetsskapende. Men som sagt, sniffing av medisiner er ikke noe man bør eksperimentere med. Det kommer også litt an på hvilket smertestillende stoff det er du har sniffet, men paracet dør man ikke av, hvis det er det du lurer på. Hvis det er snakk om at du har sniffet én tablett én gang, tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for.

Endret av Jethrotulling
Lenke til kommentar

Så vidt jeg husker så kan du ta en paracet, så vente 5 timer før du kan ta en ny en.

Men tror ikke det er noe å satse på å sniffe smertestillende.

Som sagt hvis du tar paracet for ofte så kan det gi lever og nyreskader. Noe som ikke er bra!

Det er en grunn til at det kommer i pilleform og ikke i pulver form, du skal svelge den!

Natrich

Lenke til kommentar

Anbefalt dose Paracet for voksne og barn over 40 kg (12 år) er 1-2 tabletter à 500 mg eller ½-1 tablett à 1 g 3 ganger i døgnet.

Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 175 mg pr. kg for barn, og 140 mg pr. kg for voksne. Inntak av over 10 g paracetamol medfører stor risiko for alvorlig leverskade. Hos storkonsumenter av alkohol har 6 g gitt meget alvorlig og 10 g dødelig forgiftning.

Lenke til kommentar

Pheew. Braat det var 6g som var "faresonen", venn av meg slukte 6paracet med øl i løpet av noen timer på pokerkveld, fordi han var så dårlig at han slet med konsentrasjonen. Selv slukte jeg i meg 14 på fylla en gang. Ahh. Barndommens infantilitet.

Lenke til kommentar
Hei , jeg er 13 år gammel gutt. Og nå har jeg et stort problem. Det er masse bråk hjemme, og jeg klarer bare ikke å stå imot det.. Så jeg tok smertestillende, knuste det til pulverform og sniffet det. Det var en deillig følelse, og nå har jeg lyst på mer.. Jeg har ikke lyst å bli avhengi eller noe sånt.. Så er smertestillende farlig? og event kan man bli kalt narko hvis man sniffer smertestillende?

Personleg er eg jævlig skeptisk til broken av kunstig fremstilte midler - da og paracett. Eg broker det når eg føler eg treng det (vondt i hovudet, eventuelt intense smerter etter ein operasjon eller liknande) - men ikkje utover det. Hovudverket skal være heftig før eg dytter i meg paracett. Har høyrt ein på skit kan bli "imun" mot paracett om ein tek nok av det, men uansett følg eg regelen om at for mykje av noko er aldri bra - uansett. Du kan døy av for mykje vatn til dømes.

Å knuse dei for så å sniffe dei kan sikkert vere både stilig og ha ei viss placebo effekt, for ikkje å snakke om høg vågalhetsstatus hos venner men eg ville vært jævla skeptisk. Å sniffe er vel ikkje bra i utgangspunktet uansett - sjølv om det berre er hockypulver.

Bruk hovudet. Du får berre eit liv, ingen respawn. Ikkje ver dum. Det er mitt tips.

Lenke til kommentar

Hvis det er paracet eller ibux så gir det ingen rus eller noe slikt. Det er nok bare den velkjente placeboeffekten du fikk i så fall.

Lenke til kommentar
Ikke utover at du kan ødelegge slimhinnene i nesen, samt nyrene og leveren, så vidt jeg vet, nei. Det er heller ikke avhengighetsskapende. Men som sagt, sniffing av medisiner er ikke noe man bør eksperimentere med. Det kommer også litt an på hvilket smertestillende stoff det er du har sniffet, men paracet dør man ikke av.

Selvmotsigelse.

Leversvikt = død basta.

Det er livsfarlig å spørre om slike ting her inne fordi det sitter kanskje 50000 ungdommer rundt omkring i Norge å svarer i hytt å gevær på det første som kommer opp på "siste innlegg"

Det som kan skje ved for mye bruk av smertestillende er at den dagen du plutselig trenger smertestillende fordi du har vondt et sted så funker det ikke fordi du har blitt imun.

Som tidligere nevnt svikter en del indre organer ved langvarig og overdreven bruk, noe som er fatalt i seg selv.

Dette kan du lese om på den papirlappen som følger med i en eske paracet eller lignede.

Snakk med foreldrene dine om det!

Hvis du er i tvil bør du heller spørre en med dokumenterte kunnskaper på feks www.klara-klok.no

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Sant nok. For alt du vet kan jeg være en 10-åring som prøver å drepe deg ved å si at paracet ikke er farlig.

Angående leversvikt: Da jeg hadde kyssesyke fikk jeg beskjed om at det var sjangse for at jeg kom til å få leversvikt, og da ble det ikke presentert som om at jeg kom til å dø av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...